• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
1

اهمیت راه اندازی کریدور ریلی اوش-بندرعباس، برای تجارت شرق و غرب آسیا

  • کد خبر : 52189
  • 27 مرداد 1401 - 9:18
اهمیت راه اندازی کریدور ریلی اوش-بندرعباس، برای تجارت شرق و غرب آسیا

محسن احمدی رییس هیات مدیره و مدیر عامل هلدینگ سبا در دیدار با تورداقون صدیقف سفیر تام الاختیار قرقیزستان وکنسول و هیات همراه، اهمیت راه اندازی کریدور ریلی اوش-بندرعباس، برای تجارت شرق و غرب آسیا و راهکارهای توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری های مشترک در ایران و قرقیزستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بیمه ایران، در این دیدار که در هلدینگ توسعه کسب و کار سبا انجام شد، احمدی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و روابط تاریخی بین دو کشور از عزم دولتمردان و تمایل فعالان اقتصادی، خواستار گسترش فعالیت های تجاری با کشورهای دوست و همسایه شد و اظهار داشت: با عضویت ایران در پیمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، دریچه های تازه به روی توسعه سرمایه گذاری های مشترک تجاری با قرقیزستان ایجاد شده است.
وی در ادامه  بر لزوم گسترش ظرفیت فی مابین و آمادگی شرکت های تابعه این هلدینگ برای همکاری مشترک اقتصادی در حوزه هایی از قبیل گردشگری، ساختمانی و صادرات خدمات فنی، مهندسی و پوشش بیمه های اتکایی تجاری، بازرگانی و … تاکید کرد.
مدیر عامل هلدینگ سبا با اشاره به ظرفیت های موجود در حوزه ساخت و ساز و خدمات فنی مهندسی شرکت های تابعه سبا، پروژه برج های دوقلوی گلستان را بعنوان بزرگترین مجتمع اداری در حال ساخت کشور، از نمونه های موفق تلاش این هلدینگ در حوزه ساخت و ساز دانسته و آمادگی خود را برای مشارکت در توسعه صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی در قرقیزستان ابراز نمود.
وی همچنین با توجه به ظرفیت شرکت های بیمه اتکایی ایران معین و امین در هلدینگ سبا، از امکان ارائه پوشش های بیمه ای اتکایی به سرمایه گذاران، صادر کنندگان و تولید کنندگان ایرانی و امکان قبول ریسک های صادره از سوی شرکت های بیمه قرقیزستانی و پذیرش ریسک و امکان بیمه اتکایی مجدد آنها بعنوان بخشی از راهبرد توسعه همکاری های فی مابین یاد کرد.
در ادامه احمدی به ظرفیت های فراوان قرقیزستان در حوزه گردشگری با داشتن جاذبه های طبیعی همچون دریاچه ایسیک کول، کوهستان های مرتفع و برگزاری سالانه جشنواره های جهانی اقوام و عشایر پرداخت و از آمادگی هلدینگ سبا برای ورود به بازار گردشگری آن کشور و ارائه انواع خدمات گردشگری به علاقه مندان، تجار و بازرگانان قرقیزی با توجه به ظرفیت های موجود گردشگری در این هلدینگ از جمله هتل عباسی اصفهان (بعنوان قدیمی ترین و یکی از زیبا ترین هتل های آسیا) و هتل آبان مشهد خبر داد.
احمدی در ادامه خواستار راه اندازی تورهای ترکیبی برای جذب گردشگران خارجی در جشنواره های عشایری و طبیعت گردی قرقیزستان و فراهم نمودن شرایط حضور و بازدید از جاذبه های میراث فرهنگی و گردشگری ایران در اصفهان و مشهد گردید.
دراین جلسه، صدیقف سفیر قرقیزستان با قدردانی از فراهم شدن امکان حضور در هلدینگ کسب کار سبا، از ورود موثر این هلدینگ به حوزه تجارت و سرمایه گذاری مشترک با قرقیزستان و سایر کشور های حوزه اقتصادی اوراسیا ابراز خرسندی کرد.
وی با اشاره به تفاهم صورت گرفته برای راه اندای کریدور اوش -بندرعباس که با هدف حمل کالا و بار از قرقیزستان به جنوب ایران و حاشیه خلیج فارس و با اشاره به همسایگی قرقیزستان با کشور چین و فاصله ۱۲۰ کیلومتری مرز این کشور با شهر کاشغر (ابتدای جاده ابریشم) اعلام کرد: راه اندازی این کریدور ریلی فاصله ایران و کشور های حاشیه خلیج فارس به چین را برای تبادلات اقتصادی و تجاری کوتاه تر کرده و قیمت و زمان حمل کالا بین این کشورها را با چین به عنوان یکی از مهمترین اقتصادهای جهانی کاهش می دهد و امکان استفاده کشورهای حوزه اوراسیا برای حمل کالا از جنوب آسیا و هند را در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم می آورد.
وی خاطر نشان نمود امیدواریم با شروع به کار قطار ترانزیتی به مقصد بندر عباس شاهد مسیری ارزان تر و سریع تر بین دو کشور و کشور های منطقه باشیم و این قطار کالاهای خود از اوش در قرقیزستان را ظرف مدت یک هفته به بندر عباس می رساند.
سفیر قرقیزستان درتهران با اشاره به برنامه بلند مدت کشور قرقیزستان جهت دسترسی به آبهای آزاد و علاقمندی ان کشور در خصوص همکاری و سرمایه گذاری در بنادر و مناطق آزاد اقتصادی بندر عباس و چابهار که منجر به تفاهم نامه های همکاری شرکت های قرقیزی با شرکت ایرانی در بندرعباس شده است، اعلام کرد یکی از زمینه های همکاری مشترک بین هلدینگ و شرکت های بزرگ قرقیزی، ترانزیت کالا و بار به منطقه آزاد چابهار است که از حمایت های دولت قرقیزستان نیز برخوردار خواهد بود.
سفیر قرقیزستان با اشاره به ارتباط ۳۰ساله دیپلماتیک بین دو کشور تاکید کرد بین دو کشور هیچگونه اختلاف سیاسی وجود ندارد و اولویت نخست هر دو اقتصاد و تجارت است.
صدیقف با اشاره به اقتصاد در حال رشد اقتصاد قرقیزستان، از اعلام و آمادگی کشورش برای حضور در شرکتها و سرمایه گذاران ایرانی در حوزه ها و پروژه های زیر ساختی از قبیل صنایع تبدیلی کشاورزی، نیروگاه های برق آبی، خدمات عمرانی و مهندسی و کشاورزی خبر داد.
وی همچنین بر جذب گردشگران ایران و تسهیل صدور ویزا و مذاکره برای افزایش و پروازهای چارتری تاکید کرد و اعلام کرد قرقیزستان به طور یک طرفه برای تجار و گردشگران ایرانی در فرودگاه ویزا صادر می کند.
سفیر قرقیزستان در تهران با اشاره به وجود منابع آبی فراوان و زمین های کشاورزی مناسب از هلدینگ سبا برای بهره برداری و ایجاد صنایع مرتبط با کشاورزی و دامداری و امکان کشت فرازمینی از طریق اجاره و یا خرید زمین های کشاورزی و صادرات آن به سایر کشورها دعوت به عمل آورد. وی خاطر نشان کرد هلدینگ سبا می تواند از مبدا قرقیزستان به روسیه و سایر اعضای اوراسیا محصولات و تولیدات خود را به راحتی و بدون عوارض گمرکی صادر نماید. وی ظرفیت های دیگر قرقیزستان در حوزه بازرگانی را توافق نامه های گمرکی GSP و GSP+ قرقیزستان با اتحادیه اروپا دانست که به آن کشور اجازه می دهد ۶۰۰۰ قلم کالا را بدون تعرفه ترجیحی به اتحادیه اروپا صادر نماید.
در پایان این دیدار سفیر قرقیزستان در تهران با اشاره به دو رویداد نمایشگاهی که سپتامبر ۲۰۲۲ در شهرهای “بیشکک” و “اوش” قرقیزستان برای حضور تجار، بازرگانان و فعالان ایرانی و قرقیزی برگزار می شود، از هلدینگ سبا دعوت کرد تا ضمن حضور در این نمایشگاه ها و بازید از مراکر صنعتی، زمینه های همکاری مختلف با تجار، صنعتگران و فعالان اقتصادی قرقیزستان را بررسی نماید.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=52189

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.