• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

انجام بیش از ۱۰۰۰ فعالیت تعمیراتی استاندارد و ایمن

  • کد خبر : 51487
  • 16 مرداد 1401 - 10:08
انجام بیش از ۱۰۰۰ فعالیت تعمیراتی استاندارد و ایمن

تعمیرات سالانه ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه که در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین و حساس‌ترین عملیات تعمیراتی در کارخانه‌های فولادسازی است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون هیچ‌گونه حادثه با موفقیت انجام شد.

با پایان یافتن این تعمیرات بزرگ، خبرنگار فولاد نظر برخی مسئولان و کارشناسان ذی‌ربط را جویا شده است. ماحصل این گفت‌گوها را در ادامه می‌خوانید.

سید مجتبی غیوری، رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل واحد ریخته‌گری مداوم
تعمیرات سالانه، عملیاتی حساس و حیاتی جهت رساندن وضعیت تجهیزات به شرایط ایدئال است. این تعمیرات با هدف تولید بدون توقف با صرف حدود ۴۵۰۰ نفر ساعت نیرو در تاریخ ۹ مردادماه ۱۴۰۱ با موفقیت انجام شد.

به‌طورکلی بخش نگهداری و تعمیرات از بخش‌های استراتژیک و تخصصی شرکت است که به‌طور معمول فعالیت‌های آن عمدتا در راستای آماده‌به‌کار نگه داشتن و بهبود عملکرد و بهینه‌سازی تجهیزات است. بنابراین برای تحقق این اهداف، تعمیرات سالانه مُعین به‌منظور آماده‌به‌کاری و بهینه‌سازی سیستم‌ها انجام می‌شود. برخی اقداماتی که در واحد ریخته‌گری مداوم انجام شد عبارت‌اند از: سرویس کلیه متال‌کلادها شامل کلیدهای ورودی و خروجی؛ سرویس ترانس‌های کابین A و B؛ سرویس پاورسنترها؛ تعویض ۴ عدد تابلوی پاورسنتر و روشنایی؛ تعویض لوله هوای فشرده ورودی به سایت ریخته‌گری به همراه تعویض ستون‌های نگه‌دارنده؛ تقویت سازه‌ها و تعویض سرویس والوهای مربوط به آب سافت ماشین‌های ریخته‌گری؛ تعویض و اصلاح مسیر لوله‌های آب کولینگ تاور قدیم و سرویس پمپ‌های آب؛ سرویس کلیه تابلوهای برق هر چهار ماشین ریخته‌گری؛ انجام فعالیت‌های تعمیراتی ماشین‌های ریخته‌گری و همچنین سرویس شین‌ها و تابلوهای تغذیه جرثقیل‌های سقفی واحدهای ریخته‌گری و آماده‌سازی تختال.

در همین راستا از حمایت‌های مدیریت ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و تمامی همکاران ناحیه در تمامی بخش‌ها و پیمانکاران تلاشگر که در رسیدن به این هدف ارزشمند یاری‌رسان ما بودند، قدردانی می‌کنیم و امیدواریم با تلاش و حمایت کلیه همکاران بتوانیم در جهت اهداف سازمان گام برداریم.

یوسف اسماعیل‌زاده ،رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل واحد فولادسازی
شات‌دان سالانه ناحیه فولادسازی طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی و با برگزاری منظم جلسات متعدد و پیگیری‌های انجام‌شده با کمترین انحراف از برنامه و بدون حادثه ایمنی انجام شد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که انجام برخی فعالیت‌های تعمیراتی فقط در زمان شات‌دان سالانه امکان‌پذیر است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: تعویض ریل‌های جرثقیل‌ها و رفع موانع ایجاد مسیر بازدیدکنندگان؛ تمیزکاری حوضچه‌های کولینگ تاورها و سرویس کابین‌های برق واحدهای کوره‌های قوس و پاتیلی و جنبی و… . انجام این تعمیرات در زمانی به جز شات‌دان، قطعا باعث توقف‌های اضطراری در جریان تولید خواهد شد. شایسته است از حمایت‌های مدیریت ناحیه و تلاش تمامی همکاران درگیر ناحیه و واحدهای پشتیبانی قدردانی کنیم.

مهدی آقاجانی، کارشناس برنامه‌ریزی دفتر تعمیرات ریخته‌گری
از حساس‌ترین اقدامات انجام‌شده در این برنامه تعمیراتی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: تعویض ۲ عدد تابلو روشنایی مدول A و B به مدت ۱۲ ساعت؛ تعویض ۲ عدد تابلو پاور سنتر به مدت ۱۲ ساعت؛ جداسازی آب صنعتی ۰۷ و ۰۸ جهت ایجاد امکان انجام فعالیت‌های جداگانه در نواحی؛ رفع نشتی از لوله‌های زیر کار آب ثانویه و سرویس ماشین‌های ریخته‌گری که قبلا چندین بار منجر به توقف ماشین‌های ریخته‌گری گردیده بود. از دلایل اجرای موفقیت‌آمیز این شات‌دان می‌توان به برگزاری جلسات متعدد با واحدهای درگیر و آماده‌سازی‌های قبل از شات‌دان اشاره کرد.

محمد اشرافی، کارشناس برنامه‌ریزی دفتر تعمیرات ریخته‌گری
توقف کلی ناحیه فولادسازی مطابق برنامه‌ریزی قبلی بدون هیچ‌گونه حادثه و با انجام بالغ‌بر ۱۰۰۰ فعالیت در قالب استانداردها و درخواست‌های مطرح‌شده به پایان رسید که نشان از دانش و همت والای همکاران واحدهای درگیر است. برخی دیگر از مهم‌ترین فعالیت‌های اساسی انجام‌شده به این شرح است: تعویض ریل مدول A ROW G؛ تعویض بال والوهای ۶ و ۱۲ اینچ خشک‌کن هوای فشرده؛ تمیزکاری حوضچه‌های سیکل A مدول A؛ سرویس کلیدهای ۶/۶ و ۳۸۰ و تست رولیاژ و سرویس ترانس‌‌ها و باتری شارژرها و UPSها در تمامی کابین‌های ناحیه.

در اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه بزرگ، پیمانکاران مقیم ناحیه، همکاران واحدهای تعمیرات مرکزی و تعمیرگاه مرکزی، توزیع و سیالات، بازرسی فنی، توسعه، ایمنی و حمل‌ونقل ایفای نقش کردند که صمیمانه از ایشان قدردانی می‌کنیم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=51487

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.