• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

انتقال آب از طالقان به تهران مشکلی ندارد/ ورود روان آب های شهر تهران به شبکه فاضلاب برخلاف مقررات است/ آبِ شرب تمامی نقاط تهران در ۱۰ سال آینده یکسان می شود

  • کد خبر : 27033
  • 23 مهر 1400 - 10:36
انتقال آب از طالقان به تهران مشکلی ندارد/ ورود روان آب های شهر تهران به شبکه فاضلاب برخلاف مقررات است/ آبِ شرب تمامی نقاط تهران در ۱۰ سال آینده یکسان می شود

تجارت‌گردان – مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: آب سقف بام‌ها نباید وارد شبکه فاضلاب شود و برخلاف مقررات است چرا که فاضلاب برای فاضلاب انسانی طراحی شده است و هر آبی غیر از آن که وارد چرخه شود سیستم تصفیه را دچار مشکل می‌کند. فعلا برای کمک به شهرداری تهران روان آب‌هایی که در فصل بارش ایجاد می‌شود را اجازه می‌دهیم وارد فاضلاب شود، اما واقعیت این است که این آب باید از فاضلاب تفکیک شود.

تجارت‌گردان – «محمدرضا بختیاری» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت و گو با ایلنا درباره انتقال آب طالقان به تهران و انتقادات زیست محیطی که به این انتقال بین حوزه‌ای وارد است، گفت: انتقال مشکلی ندارد و تونل جایگزین خط لوله می‌شود. 

او در واکنش به اینکه انتقال آب بین حوزه‌ای پیامدهای زیست محیطی دارد، اظهار کرد: این اتفاق افتاده است و قرار نیست آب اضافه‌ای به تهران منتقل شود، همان میزان آب که با خط لوله منتقل می‌شده، قرار است با تونل منتقل شود و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. 

بختیاری در پاسخ به این سوال که این انتقال آب چقدر از ظرفیت طالقان کم می‌کند، گفت: هیچ مقداری از ظرفیت طالقان کم نمی‌شود و صفر است. 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران در پاسخ به اینکه یعنی به پایین دست و زمین‌های کشاورزی هیچ آسیبی وارد نمی‌شود؟ گفت: هیچ اتفاق نمی‌افتد. ۱۵۰ میلیون متر مکعب آبی است که به تهران و البرز داده می‌شود و با خط لوله انتقال پیدا می‌کرده و الان قرار است با تونل بیاید. حسن آن این است که در مواقعی که کمتر نیاز داریم آب را در سد طالقان حفظ می‌کنیم و در مواقعی که به آب بیشتری نیاز داریم، مقدار بیشتری را انتقال می‌دهیم. به هیچ عنوان انتقال آب بیشتر اتفاق نمی‌افتد و دقیقا همان آبی که با لوله منتقل می‌شده با تونل منتقل خواهد شد. 

او درباره مصرف آب خاکستری در تهران گفت: در مورد آب خاکستری باید براساس ماده ۱۶ مقررات ملی ساختمان درباره آن بحث و تبادل نظر کنیم. اختلافاتی با نظام مهندسی و شهرداری تهران داریم و معتقدیم آب سقف بام‌ها نباید وارد شبکه فاضلاب شود که متاسفانه این اتفاق رخ می‌دهد. بحث دیگر مربوط به بازچرخانی فاضلاب است. 

بختیاری در مورد اختلاف با شهرداری و نظام مهندسی توضیح داد: آب سقف بام‌ها نباید وارد شبکه فاضلاب شود و برخلاف مقررات است چرا که فاضلاب برای فاضلاب انسانی طراحی شده است و هر آبی غیر از آن که وارد چرخه شود سیستم تصفیه را دچار مشکل می‌کند. فعلا برای کمک به شهرداری تهران روان آب‌هایی که در فصل بارش ایجاد می‌شود، را اجازه می‌دهیم وارد فاضلاب شود، اما واقعیت این است که این آب باید از فاضلاب تفکیک شود. 

او ادامه داد: از کمیسیون سلامت و محیط زیست درخواست کردم که این مساله با شهرداری و نظام مهندسی تعیین تکلیف شود. 

بختیاری در واکنش به اینکه اعلام کردید کیفیت آب تهران مشکلی ندارد اما مردم در مناطق مختلف تهران اعلام می‌کنند که میزان املاح و ec در قسمت‌های مختلف تهران متفاوت است، اظهار کرد: طبیعتا کیفیت آبی که از سد لار می‌آید با کیفیت آب زیرزمینی یکسان نیست. من درباره کیفیت میکروبی آب گفتم و از نظر سلامت آب کاملا سالم است. اما سختی، ec مساله طبیعی است و برخی جاها بالاتر و برخی از مناطق پایین‌تر است. 

او ادامه داد: در تهران مشکل ec نداریم و در جنوب و جنوب شرق تهران این مشکل را داریم که بخشی از آن با سد ماملو حل شد. برای مثال در ورامین زمانی ec آب آشامیدنی به ۲ هزار هم می‌رسید و الان به کمتر از ۸۰۰ رسیده است. 

بختیاری گفت: با اجرای رینگ تهران به مرور این مورد برطرف می‌شود. آب سدها و چاه‌ها با اجرای رینگ تهران مخلوط می‌شوند و با اجرای آن در ده سال آینده آب شرب تهران کاملا یکسان می‌شود و آبی که در منطقه یک مصرف می‌شود با مناطق پایینی متفاوت نخواهد بود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=27033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.