• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

انتشار اوراق قرض‌الحسنه برای نخستین بار در بورس/سوپراپلیکیشن مالی قرض‌الحسنه در راه است

  • کد خبر : 58034
  • 20 آبان 1401 - 10:49
انتشار اوراق قرض‌الحسنه برای نخستین بار در بورس/سوپراپلیکیشن مالی قرض‌الحسنه در راه است

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: مجوز عرضه اوراق قرض‌الحسنه از بانک مرکزی دریافت شده و با کمک سازمان بورس برای نخستین بار اوراق قرض‌الحسنه در بازار سرمایه منتشر خواهد شد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهرایران، دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک در گفت‌وگو با “شادا” اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ سود بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۷۴۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۴۰ درصدی به رقم ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسید.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: همچنین در سال ۱۴۰۰، منابع بانک از رقم ۴۹هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ با رشد ۷۴ درصدی در سال ۱۴۰۰ به رقم ۸۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
وی با بیان اینکه در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ وام‌های پرداختی نیز رشد داشته، گفت: در این مدت ۴۲۳هزار میلیارد ریال وام پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۰۴هزار میلیارد ریال رشد داشته است. سقف وام قرض‌الحسنه نیز از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
شمسی‌نژاد خاطرنشان ساخت: در ۶ماهه نخست امسال یک میلیون و ۳۲۰هزار فقره وام پرداخت شده که نسبت به سال گذشته که یک میلیون و ۱۰۰ هزار فقره بوده ۲۰ درصد رشد داشته است.

پرداخت ۶۴۰۰ میلیارد ریال وام فرزندآوری در ماه
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به وام تکلیفی پرداخت شده از سوی این بانک بیان کرد: طی نیمه نخست سال جاری برای ازدواج ۲۴هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال وام پرداخت شد که نسبت به سال گذشته ۱۲هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. وام کمیته امداد نیز با رشد ۲۰۰ درصدی از ۱۷۰۰ میلیارد ریال به ۵هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال رسیده است. همچنین پرداخت وام به بهزیستی با رشد ۴۸۰ درصدی به رقم ۱۹۵۰ میلیارد ریال رسید، ۶۴۰۰ میلیارد ریال نیز برای فرزندآوری پرداخت شده است.
وی با اشاره به پرداخت وام بدون ضامن گفت: مصوبه‌ای که وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر کرد، به بانک‌های قرض‌الحسنه کمک کرد و اکنون طبق این مصوبه برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها از طریق این بانک‌ها حقوق پرسنل خود را پرداخت می‌کنند که این موضوع به پرداخت وام بدون ضامن کمک می‌کند. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال جاری حدود ۱۴۰هزار فقره وام بدون ضامن به ارزش ۳۸هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال پرداخت کرده است.
شمسی‌نژاد همچنین به فعال کردن سامانه اعتبارسنجی ضمان، سفته الکترونیک و توثیق سهام اشاره کرد و افزود: در ۶ ماهه نخست امسال ۳۰۰ مورد توثیق سهام داشتیم.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره آخرین وضعیت افزایش سرمایه این بانک اظهار داشت: در اردیبهشت ماه ثبت ۱۴۰۰ میلیارد ریالی افزایش سرمایه صورت گرفت و سرمایه بانک را از ۳۴۰۰ میلیارد به ۵هزار میلیارد تومان از طریق سود و عملکرد مالی سال ۱۴۰۰ افزایش دادیم. مجدداً از ۵هزار میلیارد به ۱۰هزار میلیارد تومان کمکی است که وزارت امور اقتصادی و دارایی در بودجه در نظر گرفته است. افزایش سرمایه از طریق بانک‌های سهامدار صورت خواهد گرفت و اقدامات آن انجام شده است.

افزایش سرمایه، کفایت سرمایه بانک را بهبود می‌بخشد
وی ادامه داد: سعی شده از طریق آورده غیرنقدی سهامداران افزایش سرمایه داده شود که می‌تواند در زمینه بهبود نسبت ۴۰ درصدی شعب استیجاری بانک مؤثر باشد. که محاسن خوبی دارد از جمله اینکه اموال مازاد بانک‌های سهامدار کاهش می‌یابد، نسبت‌های مالی را بهبود می‌بخشد، هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد، عملاً شعب بانک‌ها را خواهیم گرفت و تجهیز و لجستیک آن راحت‌تر خواهد شد. همچنین اگر تا پایان سال بتوانیم افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را اجرایی کنیم، نسبت کفایت سرمایه بانک افزایش می‌یابد و هزینه اجاره را کاهش می‌دهد و نسبت دارایی‌ها را بهبود می‌بخشد.
شمسی‌نژاد درباره کفایت سرمایه این بانک نیز گفت: در حال حاضر نسبت کفایت مطلوب است. نسبت کفایت سرمایه بانک تقریباً ۹.۵ درصد است که بالاتر از حد مجاز ۸ درصد قرار دارد. با افزایش سرمایه در پیش رو نیز مجدداً نسبت کفایت سرمایه افزایش می‌یابد. در واقع به دلیل افزایش میزان وام‌های پرداختی، کفایت سرمایه بانک کاهش یافته بود که با افزایش سرمایه مجدداً رشد می کند.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خاطرنشان ساخت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال افزایش سرمایه انجام شود، مکاتبات با بانک مرکزی صورت گرفته و نامه برای دریافت املاک به بانک‌های سهامدار ارسال شده است.

معوقات بانک فقط نیم درصد است
وی درباره معوقات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه سالانه ۲ میلیون ۸۰۰هزار فقره وام پرداخت می‌شود، معوقات را می‌توان پاشنه آشیل بانک عنوان کرد. با این حال کمترین میزان معوقات در شبکه بانکی مربوط به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است.
شمسی‌نژاد ادامه داد: در پایان سال گذشته میزان معوقات بانک ۵۲ صدم درصد (حدود نیم درصد) بوده و اکنون نیز حدود ۵۶ صدم درصد است. اما برنامه عملیاتی ما این است که معوقات بانک را در حدود نیم درصد حفظ کنیم که با این حجم از پرداخت وام، کار بسیار بزرگی است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیان کرد: سال گذشته ۶۰هزار میلیارد تومان وام پرداخت شد که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این رقم به ۹۵هزار میلیارد تومان برسد.
وی درباره مصوبه کارمزد صفر که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای وام‌های خرد اعلام شد، توضیح داد: یکی از کارهای خوبی که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حال انجام آن است، استقرار ناظر شرعی است. با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی کمیته‌ای را در وزارتخانه تشکیل دادیم که موضوعات اجرایی بانک‌های قرض‌الحسنه را پیگیری می‌کنیم. با توجه به حجم گسترده فعالیت‌های این بانک و میزان درآمدزایی، یکی از مصوبات خوبی که صورت گرفت این بود که به سمت بانکداری اسلامی حرکت کردیم تا قرض‌الحسنه را از کارمزد ثابت دور کنیم.

کارمزد وام‌های خرد با مزد خدمت جایگزین می‌شود
شمسی‌نژاد تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده که برای وام‌های خرد زیر ۱۰ میلیون تومان کارمزد حذف شود، زیرا این گونه وام‌ها ۳۵ درصد حجم وام‌های پرداختی را شامل می‌شود، شمولیت مالی زیادی دارد و کارمزد آن برای بسیاری از افراد تأثیرگذار است. برنامه کلی ما این است تا با حذف کارمزد، به سمت مزد خدمت حرکت کنیم.
وی گفت: امیدواریم تا پایان آبان ماه کارمزد وام‌های زیر ۱۰ میلیون تومان را با کمک بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به مزد خدمت تغییر دهیم و مردم بدانند که بابت وام قرض‌الحسنه چه مقدار هزینه شعب، نیروی انسانی، نرم‌افزارها و… پرداخت می‌کنند. سعی ما این است که کمترین مزد خدمت را از مردم دریافت کنیم.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره ترازنامه این بانک اظهار داشت: در موضوع رشد ترازنامه برای نخستین بار مشمول این موضوع شدیم، هرچند اعتقاد داریم رشد ترازنامه نباید قرض‌الحسنه را محدود کند. منابع بانک سالانه ۷۵ تا ۸۰ درصد رشد می‌کند و از طرفی وام پرداختی نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی عدد ۵ درصد را بر اساس میانگین سال گذشته به دست آورده، گفت: در ۶ماهه نخست سال جاری، کمتر از ۵ درصد بودیم، اما نیمه دوم سال به دلیل رشد پرداخت قطعاً بیشتر از ۵ درصد خواهد شد. البته مصوبه بانک مرکزی میانگین سال را در نظر می‌گیرد و ما سعی می‌کنیم ۵ درصد را رعایت کنیم. هر چند رشد ما بیش از بانک‌های دیگر بوده، اما فعلاً عدد ۵ درصد محدودیتی ایجاد نکرده است. همچنین در حال مذاکره با بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی هستیم تا تعیین عدد ۵ درصد، محدود کننده پرداخت وام قرض‌الحسنه به ویژه وام تکلیفی بانک به نهادها نباشد. تأکید می‌کنم که در حال حاضر محدود نشده‌ایم و رعایت ۵ درصد را جزو اولویت‌های خود داریم.
شمسی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که در حوزه قوانین و مقررات، چه اصلاحاتی متناسب با ماهیت بانک قرض‌الحسنه باید انجام شود، بیان کرد: یکی از موضوعاتی که با کمیته تخصصی در بانک مرکزی در حال اجرای آن هستیم، این است که در بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، قطعاً باید کارگروهی برای بانک‌های تخصصی مثل قرض‌الحسنه ایجاد شود. نباید همه بانک‌ها را با یک نگاه دید، بلکه نسبت‌های کفایت سرمایه و… باید تفاوت داشته باشد. بنابراین باید الزامات و مقررات با بانک‌های تجاری متفاوت باشد و قوانین بانک‌های قرض‌الحسنه باید به روز شود.

اوراق قرض‌الحسنه منتشر می‌شود
وی گفت: درخواست ما این است که وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی برای موضوعات تخصصی افراد متخصص قرار دهند که در حال حاضر بخشی از آن در وزارت اقتصاد با تشکیل کارگروهی ایجاد شده است. تغییر اساسنامه بانک‌های قرض‌الحسنه و دریافت مجوز اوراق قرض‌الحسنه جزو تصمیمات این کارگروه بود که مجوز آن از بانک مرکزی دریافت شد و با کمک سازمان بورس برای نخستین بار اوراق قرض‌الحسنه در بازار سرمایه منتشر خواهد شد. به دلیل کار خاص بانک قرض‌الحسنه و نگاه ویژه مردم به آن، این حوزه قوانین و الزامات خاصی را می‌طلبد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره هدف‌گذاری این بانک برای سال جاری گفت: سال ۱۴۰۰ منابع بانک ۸۶هزار میلیارد تومان بود که برای سال جاری در برنامه عملیاتی ۱۵۰هزار میلیارد تومان هدف‌گذاری شد. همچنین طرح انگیزشی را برای پرسنل قرار دادیم تا منابع بانک به ۲۰۰هزار میلیارد تومان برسد که اگر این رقم محقق شود، جزو چهار بانک بزرگ خصوصی قرار خواهیم گرفت و در بین بانک‌های دولتی نیز بالاترین رشد منابع را شاهد خواهیم بود. همچنین هدف‌گذاری شده نیمی از وام‌های بانک به‌صورت غیرحضوری پرداخت شود.
وی اظهار داشت: افزون بر این، راه‌اندازی یک فرابانک یا اپلیکیشنی که تمام نیازهای افراد در حوزه قرض‌الحسنه را پاسخگو باشد، در برنامه قرار دارد. برگزاری جشنواره ملی قرض‌الحسنه در پایان سال نیز جزو هدف‌گذاری‌های امسال است. تبدیل شدن به مرجعیت علمی قرض‌الحسنه را در دستور کار قرار داریم که طرح تحقیقاتی آن در حال انجام است و ۱۴ اسفند روز قرض‌الحسنه رونمایی می‌شود. همچنین ایجاد مرکز نوآوری و تحقیقات در حوزه قرض‌الحسنه نیز جزو برنامه‌های هدف گذاری شده است که طی سه ماه آینده، این مرکز افتتاح می شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=58034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.