• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

امکان نامنویسی غیرحضوری شاغلان جدید کارگاه‌ها فراهم شده است

  • کد خبر : 64882
  • 30 بهمن 1401 - 18:20
امکان نامنویسی غیرحضوری شاغلان جدید کارگاه‌ها فراهم شده است

کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی، می‌توانند بدون مراجعه به شعب و کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان، نسبت به نامنویسی بیمه‌ای غیرحضوری نیروی کار شاغل در کارگاه اقدام نمایند. پیش از راه‌اندازی این سامانه، نامنویسی بیمه‌ای نیروی کار دید و اختصاص شماره بیمه به این افراد، مستلزم مراجعه حضوری کارفرما یا نماینده قانونی وی به شعب تأمین‌اجتماعی بود.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، کارفرمایان می‌توانند پس از ورود به حساب کاربری خود در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir ، از طریق منوی کارفرمایان← خدمات کارفرمایان ← نامنویسی غیرحضوری بیمه‌شده، با وارد کردن مشخصات بیمه‌شده و بارگذاری مدارک مورد نیاز (اظهارنامه نامنویسی، عکس، تصویر شناسنامه و کارت ملی) نسبت به نامنویسی غیرحضوری بیمه‌شدگان خود اقدام نمایند. این درخواست‌ها پس از ثبت اطلاعات و بارگذاری اسناد، در انتظار تائید از سوی کارفرما قرار گرفته و لازم است کارفرمایان نسبت به بازبینی جزئیات درخواست و تائید آنها اقدام کنند.

بشیر عمرانی مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی، با اشاره به اینکه نامنویسی بیمه‌شده، اولین گام در مسیر ایجاد سوابق بیمه‌ای و بهره‌مندی از خدمات و حمایت‌های بیمه‌ای است، گفت: در مواردی که به دلایل مختلف از جمله مغایرت اطلاعات هویتی ثبت شده با اطلاعات ثبت احوال، عدم دریافت اطلاعات از ثبت احوال، وجود درخواست ناتمام قبلی برای بیمه‌شده، عدم رعایت حداقل سن مورد نظر، درخواست نامنویسی کارفرما ثبت نگردد، درخواست در وضعیت «درخواست نامعتبر» قرار می‌گیرد که در این‌صورت، لازم است کارفرما مجدداً نسبت به ثبت درخواست برمبنای اطلاعات صحیح اقدام کند. همچنین چنانچه درخواست بنابه دلایلی از قبیل نقص در اسناد بارگذاری شده، وجود همپوشانی بیمه‌ای و … توسط واحد اجرایی تأمین‌اجتماعی تائید نشود، درخواست در وضعیت «مختومه – عدم تائید» قرار می‌گیرد که در این موارد کارفرما باید مطابق توضیحات ارائه‌شده از سوی واحد اجرایی که در ستون توضیحات درخواست قابل مشاهده است، اقدام نماید.
عمرانی افزود: پس از بررسی‌های لازم و در صورت تایید واحد اجرایی، فرآیند درخواست به پایان می‌رسد و کارفرما می‌تواند شماره بیمه قبلی بیمه‌شده (در صورت وجود) یا شماره بیمه تخصیص یافته جدید به بیمه‌شده مورد نظر را در فهرست بیمه‌شدگان جدید کارگاه (ستون شماره بیمه) مشاهده و ضمن استفاده از آن در تنظیم لیست پرداخت حق بیمه، شماره بیمه مذکور را به بیمه‌شده نیز ارائه کند.
مدیرکل نامنویسی و حساب‌انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی در عین حال تأکید کرد هرچند امکان ارائه غیرحضوری درخواست نامنویسی بیمه‌شدگان و افراد تبعی آنان در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی فراهم شده اما در صورت مراجعه حضوری بیمه‌شده، مستمری‌بگیر یا افراد خانواده تحت پوشش آنها، واحدهای اجرایی تأمین‌اجتماعی مکلف به رسیدگی درخواست‌های حضوری نیز هستند.
عمرانی در مورد نحوه نامنویسی افراد فاقد شماره بیمه در انعقاد قراردادهای خویش¬فرما در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی افزود: پس از انعقاد قرارداد غیرحضوری خویش‌فرما، سیستم مربوطه به گونه‌ای طراحی شده که با تعامل با پایگاه اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور و پس از کنترل اطلاعات هویتی و شماره ملی، به صورت اتوماتیک شماره بیمه به فرد متقاضی تخصیص می‌یابد و در مواردی که فرد متقاضی انعقاد قرارداد بیمه خویش‌فرما، دارای سابقه قبلی بیمه‌پردازی و شماره بیمه ‌باشد، صرفاً در مواردی که شماره بیمه قبلی فرد فاقد کد ملی باشد، نامنویسی مجدد صورت می‌پذیرد.
وی افزود: در صورتی‌که فرد بیمه‌شده در طول دوران اشتغال دارای چند شماره بیمه باشد و کلیه اطلاعات هویتی بیمه‌شده یکسان و شماره بیمه‌های تخصیصی صرفاً مربوط به وی باشد، آخرین شعبه محل بیمه‌پردازی نسبت به ادغام شماره بیمه‌ها اقدام کرده و در نتیجه این فرآیند، شماره بیمه‌ای که دارای تاریخ نامنویسی قدیمی‌‌تر است، جایگزین سایر شماره بیمه‌ها می‌شود.
عمرانی همچنین با تأکید بر اینکه نامنویسی اتباع خارجی فقط با درج کد فیدای ۱۲ رقمی میسر است و ثبت دستی اطلاعات یا استفاده از شناسه‌های دیگر (گذرنامه، خانوار و…) امکان‌پذیر نیست، گفت: اتباع خارجی برای نامنویسی لازم است نسبت به ارائه کد فیدای ۱۲ رقمی اقدام کنند و چنانچه در این رابطه اقدام نکرده باشند، باید از طریق مبادی ذیربط دراین خصوص اقدام کنند. همچنین دریافت و تصویربرداری از مدارک مربوط به کارت اقامت و مجوز اشتغال به‌کار اتباع خارجی ضروری است.
وی افزود: ضمناً جهت تسهیل نامنویسی بیمه‌شدگان، فرآیند غیرحضوری‌”نامنویسی گروهی بیمه‌شدگان” برای کارفرمایان در دستور کار حوزه بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارد و با پیاده‌سازی این سرویس، کارفرمایان در منوی خدمات کارفرمایان با بارگذاری فایل اطلاعات هویتی و بیمه‌ای کارکنان خود به سادگی و به‌طور اتوماتیک قادر به نامنویسی گروهی کارکنان خواهند بود و این موضوع باعث صرفه‌جویی در زمان کارفرمایان و رضایت‌مندی آنان خواهد شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=64882

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.