• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
0

امضای قرارداد ساخت الکتروکمپرسور میان گروه مپنا و شرکت ملی نفت ایران

  • کد خبر : 12178
  • 16 فروردین 1400 - 18:57
امضای قرارداد ساخت الکتروکمپرسور میان گروه مپنا و شرکت ملی نفت ایران

قرارداد ساخت، نصب و راه‌اندازی هشت دستگاه الکتروکمپرسور میان شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) و شرکت ملی نفت ایران امضا شد.

به گزارش کیوسک خبر، بر اساس مفاد این قرارداد که ظهر روز دوشنبه هفدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ میان مجید بهمنی، مدیرعامل شرکت توگا به نمایندگی از گروه مپنا و محمود امین‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند به امضا رسید، الکتروکمپرسورهای شرکت توگا برای انتقال گازهای ترش و گازهای حاصل از استخراج نفت به پالایشگاه گاز بیدبلند نصب می‌شوند و محصول نهایی پس از تصفیه در پالایشگاه در شبکه سراسری انتقال گاز و یا پتروشیمی‌ها استفاده خواهند شد. این هشت دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ جهت نصب در ایستگاه جمع‌آوری گازهای همراه بی‌بی‌حکیمه ۲ ساخته می‌شود.
ساخت این نوع الکتروکمپرسورها که به طور اختصاصی برای انتقال گاز ترش استفاده خواهد شد، برای نخستین بار در کشور و در گروه مپنا انجام می‌شود. در این پروژه، ساخت الکتروموتور بر عهده شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس)، بخش کنترل و VFD بر عهده شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و مسئولیت تولید کمپرسورها و مدیریت پروژه نیز با شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) خواهد بود.
طرح‌ جمع‌آوری گازهای همراه نفت با هدف جلوگیری از گازسوزی در فلر، رعایت ملاحظات زیست محیطی، ایجاد ارزش افزوده از گازهای سوزانده‌ شده و تأمین خوراک پایدار شرکت‌های پتروشیمی تعریف شده است.
اقدامات بزرگ مپنا به پشتوانه نیروی انسانی متخصص
در این مراسم، وزیر نفت از عملکرد ﺷﺮکت‌هایی مانند مپنا در انجام اقدامات بزرگ به پشتوانه نیروی انسانی متخصص تمجید کرد.
بیژن نامدار زنگنه با اشاره به توانمندی‌های شرکت‌ مهندسی و ساخت توربین مپنا گفت: امروز از سازندگان تجهیزات نفت می‌خواهیم برای ما تجهیزات بسازند و دیگر به این شکل نیست که آنها از ما بخواهند، بلکه ما از آنها تقاضا داریم که بیایند ما را توانمند کنند، ما از شرکت‌های سازنده تجهیزات نفت خواستیم کمپرسورهای فرآیندی را که نیاز پتروشیمی است بسازند و این تجهیزات در داخل کشور قابل ساخت است و تنها باید به آنها سفارش بدهیم.
زنگنه یکی از راه‌حل‌های وزارت نفت برای حمایت از ساخت داخل را تأسیس پارک فناوری نفت و صندوق فناوری نفت دانست و گفت: به این صورت سفارش‌گذاری کالاها و خرید تضمینی از سازندگان انجام و با این کار یکی از اصلی‌ترین موانع تولید در صنعت نفت برطرف می‌شود. دیگر حالتی پیش نمی‌آید که شرکتی تجهیزی را بسازد و کسی آن را خریداری نکند، بلکه با ایجاد این ساختارها، وزارت نفت حاضر به خرید تضمینی تجهیزات نفتی خواهد بود.
وزیر نفت از مپنا به‌عنوان شرکتی‌ دانش‌بنیان که سرمایه اصلی آن نیروهای این مجموعه هستند یاد و خاطرنشان کرد: بهتر است بیشتر عمل کنیم تا مردم بیشتر آثار آن را ببینند. اهل اغراق نیستم شرکت‌های ایرانی از نظر حجم تولید از ابرقدرت‌های توربین‌ساز در دنیا از لحاظ فناوری جلوتر هستند.
وی تأکید کرد: در اجرای یک پروژه تنها ساخت آن برای من مهم نبوده است، بلکه تمام دغدغه‌ام این بود که سهم ساخت داخل در پروژه‌ها زیاد شود و در زندگی مردم هم اثرگذار باشد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=12178

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.