• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

اقتصاد فناوری اطلاعات

  • کد خبر : 49795
  • 23 تیر 1401 - 10:34
اقتصاد فناوری اطلاعات

۲۲ تیرماه، سالروز تولد محمد بن موسی خوارزمی، دانشمند بزرگ ایرانی سده‌های هشتم و نهم هجری، یکی از مفاخر بزرگ‌مان، به‌نام «روز ملی فناوری اطلاعات» در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

امسال به‌عنوان سال اول قرن جدید شمسی، اولین سالی است که اهالی فناوری اطلاعات روز رسمی خود را دارند. به‌نظر اینجانب، این تقارن جذاب، یادآوری است بر اهمیت جایگزینی فناوری اطلاعات به‌ عنوان پیش‌ران اقتصاد کشور در قرن جدید.
در دنیایی که حذف سوخت‌های فسیلی را از منابع انرژی خود آغاز کرده و «فناوری اطلاعات» از یک ابزار پشتیبان زندگی و کسب‌وکار، فراتر رفته و «اقتصاد اطلاعات» تبدیل به یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد جهانی شده، ما نیز چاره‌ای نداریم جز این‌که نفت‌زدگی را به‌کناری بنهیم و با تکیه بر استراتژیک‌ترین دارایی عصر دیجیتال، یعنی نیروی انسانی جوان و متخصص و باانگیزه‌‌ی خود، برای تغییر زیربنای اقتصادی از «اقتصاد نفتی» به «اقتصاد هوشمند»، گام‌های هر چه بلندتری را برداریم.
«اقتصاد هوشمند» اگر چه مفهومی مدرن است؛ اما برخی عناصر کلیدی آن، ریشه در تاریخ علمی ایران دارند. «خوارزمی» بنیان‌گذار و الهام‌بخش مفهوم «الگوریتم» در تاریخ ریاضیات به‌حساب می‌آید. الگوریتم، قلب تپنده‌ «هوشمندی دیجیتال» است و توسط «انسان هوشمند» برای تبدیل «داده» (عنصر جایگزین نفت در اقتصاد هوشمند) به «ارزش اقتصادی» توسعه می‌یابد. بدین ترتیب است که فناوری اطلاعات، تبدیل به عامل پیش‌ران اقتصادی می‌شود؛ عاملی که تحریم‌پذیر هم نیست و همواره در حال رشد و توسعه است.
برای تحول اقتصادی به‌سوی اقتصاد هوشمند، به زیرساخت‌هایی نیاز داریم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها زیرساخت‌های مالی اقتصاد هوشمند (فناوری مالی یا فین‌تک) است. خوشبختانه بانک‌های ایرانی همواره در صف اول به‌کارگیری فناوری اطلاعات در کشور قرار داشته‌اند و در دو دهه‌ی گذشته عملیات و فرآیندهای خود را با تکیه بر قابلیت‌ها و تلاش‌های متخصصان ایرانی به ‌خوبی و به‌ کمک فناوری اطلاعات، روزآمد کرده‌اند و در حال خدمات‌رسانی به مردم مهربان این مرز و بوم اسلامی هستند.
اما حالا وقت آن رسیده تا بانکداری در ایران هم با گامی رو به جلو، تلاش برای تبدیل شدن به «بانک هوشمند دیجیتال» را آغاز کند و همچنین، زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ی اقتصاد هوشمند دیجیتال در سایر حوزه‌ها را نیز فراهم آورد.
تلاش اینجانب و همکاران پرتلاش در بانک ملّی ایران، مشارکت در توسعه‌ی اقتصاد هوشمند و دیجیتال کشور از طریق ایجاد و توسعه‌ پلت‌فرم‌های دیجیتال بانکی و فراهم آوردن محصولات و خدمات متنوع مالی برای پوشش نیاز بخش‌های مختلف اقتصاد دیجیتال با نگاه توأمان به سه عرصه‌ی «بانکداری و پرداخت»، «ثروت‌آفرینی و سرمایه‌گذاری» و «رتبه بندی و اعتبار دهی» است.
ضمن تبریک «روز ملی فناوری اطلاعات» به فعالان این حوزه، امیدوارم که این روز، آغازی باشد برای تلاش همگی ما در جهت توسعه‌ روزافزون فناوری اطلاعات به‌ عنوان ارزش‌آفرین‌ترین صنعت جهان امروز در میهن زیبای‌مان ایران و ایجاد اقتصاد هوشمند، دیجیتال و دانش‌بنیان و مقاوم در برابر تحریم و هر گونه فشار اقتصادی تحمیلی.

علیرضا ماهیار
معاونت فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=49795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.