• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
4

افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات محقق می‌شود/ ایجاد پنجره واحدی در تجارت خارجی دستور کار قرار گرفت

  • کد خبر : 32498
  • 22 آذر 1400 - 12:48
افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات محقق می‌شود/ ایجاد پنجره واحدی در تجارت خارجی دستور کار قرار گرفت

وزیر صمت اظهار داشت:‌ در سال جاری میزان صادرات پنج میلیارد دلار بیش از سال قبل خواهد بود که البته بخش عمده‌ای از آن متانول و فولاد است که قطعا باید ترکیب صادرات کالا و همچنین کشورهای محل تجارت تغییر کند.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از ایلنا، سید رضا فاطمی امین در مراسم روز ملی صادرات با بیان اینکه اگر در هدف‌گذاری صادرات خطا کنیم تا انتها مسیر را اشتباه خواهیم رفت اظهار داشت: وقتی در مورد صادرات و تجارت خارجی بحث می‌کنیم چندین فراز قابل بحث است ما در حال حاضر ۴۵ میلیارد دلار صادرات و ۴۷ میلیارد دلار واردات داریم اگر فقط به این ارقام توجه کنیم اشتباه است. باید بدانیم در قبال صادرات چقدر اشتغالزایی ایجاد می‌کنیم کالای صادراتی ما چه قدر فناوری دارد در زمینه کالای صادراتی و یا آنچه وارد می‌شود چقدر سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه امسال رقم خوبی برای صادرات خواهیم داشت افزود: در سال جاری میزان صادرات پنج میلیارد دلار بیش از سال قبل خواهد بود که البته بخش عمده‌ای از آن متانول و فولاد است که قطعا باید ترکیب صادرات کالا و همچنین کشورهای محل تجارت تغییر کند.

وی تاکید کرد:‌ قطعا اکنون برای ما صارکننده‌ای که یک میلیون دلار تجهیز پزشکی صادر می‌کند با کسی که فولاد صادر می‌کند فرق می‌کند.

وزیر صمت با اشاره به تدوین سه راهبرد در راستای هدف‌گذاری صادرات گفت: ابتدا اینکه ما باید در زنجیره اقتصاد بین الملل جایگاه مناسبی داشته باشیم صرفا تجارت دو طرفه مدنظر نباشد باید زنجیره‌ای ایجاد کنیم که خودمان در جایگاه مناسبی باشیم به عبارت دیگر فقط نقش ترانزیتی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: راهبرد دوم ما کسب و کار و کسب و کار باشد اکنون روابط اقتصادی ما با دیگر کشورها دولت به دولت است باید ارتباط تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین کسب و کارهای دو کشور ایجاد شود که مهم‌ترین نوع رابطه اقتصادی است. به طوری که اکنون در جهان شاهدیم کشورهایی که حتی بر علیه یکدیگر جنگ دارند کسب و کارهایشان در جریان است.

فاطمی امین راهبرد سوم را ایجاد سکوی تولید کالای ایرانی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ما به کشورهای دیگر مواد اولیه صادر می کنیم اما ممکن است زمانی که این کشور در این حوزه به بلوغ برسد دیگر نیازی به ما نداشته باشد بنابراین باید صادرکننده ماشین آلات و فناوری باشیم. خوشبختانه ثروت زیادی داریم و کسب و کارهای ما بالغ شده‌اند که ممکن است بازار ایران برای آنها کوچک باشد از جمله این کسب و  کارها صنایع معدنی صنایع غذایی و کالاهای خانگی است یعنی ما باید بتوانیم به جای اینکه محصول نهایی را صادر کنیم در کشورهای مقصد پایگاه تولیدی ایجاد کنیم. به این نترتیب که با قطعات ایران و برند آن کشور کالا تولید شود.

وی توضیح داد: با ایجاد سکوی تولید کالای ایرانی (راهبرد سوم توسعه تجارت) ما می‌توانیم به طور غیرمستقیم در بازار کشورهای عربی ورود کنیم علاوه بر آن کشورهایی مثل قزاقستان سوریه پاکستان و عراق نیز این وضعیت را دارند.

وی تاکید کرد: باید در زمینه ترکیب تجاری کشور مبدا و مقصد و همچنین نوع کالا تغییراتی اعمال شود که البته برخی الزامات دارد اکنون ما اوراسیا را در این حوزه فعال کرده‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما پنجره واحدی را در تجارت خارجی در دستور کار داریم خاطرنشان کرد: در این زمینه روابط خوبی با وزارت جهاد کشاورزی داریم.

وی یادآور شد: تمرکز وزارت صمت این است که در تجارت خارجی موانع مربوط به یکپارچگی برطرف شود. 

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=32498

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.