• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

افزایش ۵ برابری قیمت کودهای وارداتی/خرید تضمینی به کمک کشاورزان می‌آید

  • کد خبر : 2176
  • 18 آبان 1399 - 8:23
افزایش ۵ برابری قیمت کودهای وارداتی/خرید تضمینی به کمک کشاورزان می‌آید

ایسنا/مرکزی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت در نظر گرفته شده برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی تمامی هزینه های تولید را بویژه در حوزه نهاده ها پوشش می دهد.

علیرضا نظری در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص گرانی و افزایش چندین برابری قیمت کودهای فسفاته و ازته و همچنین ناتوانی کشاورزان در تامین این اقلام برای مزارع که می تواند موجب کاهش تولید محصولات کشاورزی شود، اظهار کرد: گران شدن نهاده‌های کشاورزی یکی از مشکلات پیش روی کشاورزان است، اما باید گفت که افزایش قیمت کودهای ازته به دلیل اینکه تولید داخلی بوده، نسبی بوده و تاثیرچندانی در افزایش هزینه های تولید محصول ندارد.
وی ادامه داد: گرانی کودهای فسفاته، نیترات و سوپرفسفات که عمدتا وارداتی هستند، قابل توجه بوده و قیمت هر گونی ۵۰ کیلوگرمی که قبلا بین ۹۰ الی ۱۱۰ هزار تومان بود به ۴۸۰ الی ۵۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
وی در خصوص نگرانی های موجود برای کاهش سطح تولید محصولاتی نظیر گندم و جو متاثر از افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی گفت: اصلاحیه تبصره‌های ماده واحده خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی چند هفته گذشته در کمیسیون کشاورزی مجلس طرح و پس از بررسی‌های لازم به صورت دوفوریتی در صحن علنی مجلس مطرح و کلیات آن در مرحله اول و سپس مواد و تبصره‌های آن با انجام اصلاحیه به تصویب رسید و فرآیند نهایی برای تایید نهایی به شورای نگهبان قانون اساسی ارسال شده است.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: در این طرح که با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل می‌شود به گونه‌ای پیش بینی شده است که تمامی هزینه‌های واقعی تولید محصولات اساسی کشاورزی نظیر گندم و جو شامل کودهای شیمیایی، ماشین آلات کشاورزی، سموم، بذر، هزینه های برداشت و جمع آوری به صورت دقیق بررسی و احصاء شود و با در نظر گرفتن سود متعارف، در قیمت گذاری لحاظ شود تا تولید کننده متضرر نشود.
وی افزود: خرید تضمینی گندم در سال جاری نیز بر همین منوال در نظر گرفته شد و دولت رقم چهار هزار تومان را برای هر کیلوگرم گندم پاییزه که در بهار سال آینده تحویل دولت خواهد شد، منظور کرده است. در اصلاحیه این مصوبه تصریح شده است که قیمت گذاری محصول مشمول تولیدات زراعی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هم خواهد شد. یعنی نرخ چهار هزار تومان اعلامی دولت ممکن است مورد بازنگری قرار گیرد و با تایید شورای نگهبان قیمت گذاری تا مرز ۴۸۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم افزایش یابد تا نظر کشاورزان و بنیاد ملی خودکفایی گندم تامین شود.
نظری افزود: با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم قطعا اگر کشاورز کود شیمیایی با افزایش چندبرابری را خریداری کرده باشد، این رقم در قیمت تمام شده تولید گندم لحاظ می شود تا کشاورز نگرانی بابت افزایش قیمت نهاده های وارداتی نداشته باشد.
وی بیان کرد: قیمت گندم در دو سال پیش ۱۷۰۰ تومان، در سال زراعی ۱۳۹۸ و بهار ۱۳۹۹ نیز هر کیلو ۲۵۰۰ تومان و امسال نیز چهار هزار تومان است که پیش بینی می شود تا ۴۸۰۰ هزار تومان نیز افزایش یابد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: هر کیسه کود شیمیایی ۵۰ کیلوگرمی برای یک هکتار زمین کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و بنابراین افزایش قیمت در نظر گرفته شده برای خرید تضمینی تمامی هزینه های تولید را بویژه در حوزه نهاده های کشاورزی پوشش می دهد.
وی تصریح کرد: براین اساس هیچگونه نگرانی در تولید محصولات کشاورزی بویژه محصولات استراتژیک وجود ندارد و پیش بینی می شود که کشت محصولات به اندازه کافی در سطح کشور انجام شود و قطعا با بارندگی مطلوب و اجرایی شدن مصوبه مجلس، به خودکفایی گندم دست می یابیم و حتی توان صادرات گندم و جو نیز خواهیم داشت.
وی بیان کرد: حمایت صورت گرفته در خرید تضمینی محصولات کشاورزی صرفا مختص گندم نیست بلکه محصولاتی نظیر جو، پنبه، دانه های روغنی، سویا، سیب زمینی، پیاز و … مشمول قیمت گذاری براساس هزینه تمام شده و سود متعارف براساس اصلاحیه قانون در نظر گرفته شده هستند.
نظری تاکید کرد: مجلس با اتخاذ سیاست های حمایتی نگرانی که سال ها کشاورزان در خصوص هزینه تمام شده و قیمت ناعادلانه خرید تضمینی محصولات داشتند را برطرف می کند و قطعا از فصل زراعی جاری قیمت گذاری ها براساس نظریات کارشناسی و دقیق اعلام خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=2176

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.