• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

افزایش ۲۰ درصدی نرخ قطعات خودرو/ ۷۰ درصد قطعات در داخل تولید می‌شود

  • کد خبر : 61436
  • 11 دی 1401 - 12:35
افزایش ۲۰ درصدی نرخ قطعات خودرو/ ۷۰ درصد قطعات در داخل تولید می‌شود

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور خاطر نشان کرد: ۷۰ درصد قطعات خودرو در داخل کشور تهیه و تولید می‌شود اما بازار با نرخ دلار قیمت‌های خود را تنظیم می‌کند.

محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه قطعه‌سازان عمده با ارز نیمایی اقدام به واردات می‌کند، گفت: نوسان‌های نرخ ارز بر قیمت قطعات خودرو در بازار تاثیر روانی می‌گذارد از این‌رو شاهد افزایش نرخ این قطعات در بازار لوازم یدکی هستیم این در حالیست که قیمت قطعات برای مصرف‌کننده عمده که خودروسازان هستند چندان ملموس نیست و در کوتاه‌مدت خود را نشان نمی‌دهد.

به گفته وی؛ بازار لوازم یدکی به‌صورت آنی از نوسان‌های نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد اما از سوی دیگر روند کاهشی شدن قیمت آنها کند است.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو با بیان اینکه نرخ ماهی صید شده از دریا نیز از نوسان‌های نرخ ارز تبعیت می‌کند، تصریح کرد: ۷۰ درصد قطعات خودرو در داخل کشور تهیه و تولید می‌شود اما بازار با نرخ دلار قیمت‌های خود را تنظیم می‌کند.

نجفی‌منش عرضه خودرو در بورس را راهکار برون رفت خودروسازان از شرایط ضرر و زیان عنوان کرد و افزود: خودروهای داخلی باید در بورس عرضه شوند تا قیمت آنها واقعی شود؛ به نظر می‌رسد اگر تمام خودروهایی تولیدی در بورس شوند بازار خودرو به تعادل برسد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت امکان افزایش قیمت خودرو را ندارند، گفت: هرگونه افزایش نرخ خودرو از سوی دولت با مخالفت‌های شدید همراه خواهد شد از این‌رو برای از بین بردن فاصله قیمتی از کارخانه تا بازار تنها راهکار عرضه خودروهای داخلی در بورس است.

به گفته نجفی منش؛ اگر اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار از بین برود تردید نداشته باشید که دیگر شاهد صف‌های طولانی برای خرید خودرو در بازار نخواهیم بود.

وی نسبتی بین واردات خودرو و ایجاد تعادل در بازار خودرو در داخل کشور برقرار نکرد و افزود: عده‌ای در کشور علاقه دارند که خودرو خارجی سوار شوند و به نظر می‌رسد عرضه اینگونه خودروها نیاز بخشی از بازار را تامین کند. اگر زیان از تولید داخلی از بین برود خودروساز داخلی می‌تواند به میزان کافی تولید و محصولات خود را در بازار عرضه کند.

همچنین در این رابطه عبدالرضا محمدی رئیس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به افزایش نرخ لوازم یدکی در بازار، گفت: فروش لوازم یدکی کاهش پیدا کرده است و شاید مغازه‌داران برای پاس کردن چکی که از روزهای گذشته کشیده‌اند و برای پر کردن حساب بانکی اقدام به فروش کند اما در مجموع فروش لوازم یدکی در بازار ریزش کرده است.

وی با اشاره به افزایش روزانه نرخ لوازم یدکی، گفت: قیمت قطعات خودرو در ۲ هفته اخیر حدود ۲۰ درصد افزایش داشته‌اند.

این فعال صنفی در پایان بیان کرد: اتحادیه نرخ‌نامه مصوب برای دستمزد مکانیکی‌ها اعلام نکرده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=61436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.