• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4

افزایش ۱۴۰ درصدی صادرات ایران به ترکیه در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 43602
  • 29 فروردین 1401 - 13:47
افزایش ۱۴۰ درصدی صادرات ایران به ترکیه در سال ۱۴۰۰

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش ۱۴۰ درصدی صادرات به ترکیه و ۶۵ درصدی به عمان در سال قبل خبر داد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از صدا و سیما؛ علیرضا پیمان‌پاک در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به رشد صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۰، گفت: پارسال صادرات غیر نفتی کشور ۴۸ میلیارد دلار و واردات۵۳ میلیارد بود و مبادلات تجاری به بیش از ۱۰۱ میلیارد دلار رسید.

وی با اشاره به فرصت‌های جدید صادراتی ایجاد شده بر اساس تغییرات و بحران‌های جهانی و ایجاد بازار‌های جدید، گفت: صادرات ایران به کشور‌های اندونزی ۷۰ درصد، غنا ۱۵۰ درصد و آفریقای جنوبی ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در سال ۹۹، میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی ۴۸۰میلیون دلار بود که در سال ۱۴۰۰ این میزان به بیش از ۲ و ۳ دهم میلیارد دلار رسید.

وی با اشاره به احیای اداره کل خدمات فنی و مهندسی گفت: بیش از ۲۰ میلیارد دلار هدفگذاری صادرات خدمات فنی و مهندسی صورت گرفته که اگر منابع صندوق توسعه ملی و همراهی سایر دستگاه‌ها لحاظ شود، امسال در این بخش ۵/۶میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت.

فعال کردن مسیرهای تجاری

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به فعال شدن مسیر‌های تجاری شمال – جنوب و شرق به غرب با همراهی وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: با فعال شدن این مسیر‌ها و ایجاد فرصت‌های تجارت خارجی، در آمد کشور از این بخش در سال گذشته ۲ و نیم برابر شد.

او درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه رفع موانع تجارت خارجی گفت: در زمینه برگشت ارز، گمرکات، حمایت از تجار خارج از کشور، حضور فعال‌تر وزارت امور خارجه، روادید و پشتیبانی‌ها، محور قرار دادن مسائل تجارت خارجی در کمیسیون‌های مشترک، موافقت‌نامه‌های تجاری و قوانین و مقررات، تسهیلاتی صورت گرفت و تلاش شد حمایت از تجارت خارجی در بحث کلان سیاست‌های کشور مورد توجه و حمایت ویژه قرار گیرد.

وی با تاکید بر هماهنگی بین دستگاه‌ها در زمینه تجارت خارجی، گفت: قوانین برای حمایت از سایر بخش‌های اقتصادی نباید در تعارض با تجارت خارجی باشد و هماهنگی لازم بین سیاست‌های تنظیم بازار داخلی و سیاست‌های توسعه تجارت خارجی صورت بگیرد که خوشبختانه با رویکرد دولت، در این مسیر پیش خواهیم رفت.

توسعه صادرات کالا‌ها با ارزش افزوده بیشتر

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به توسعه صادرات کالا‌ها با ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی و توسعه و تکمیل زنجیره ارزش افزود: در این زمینه تلاش کردیم با تغییر رویه صادراتی، به بازار‌های هدف نفوذ کنیم و در تجارت با کشورها، با استفاده از فرصت پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های B۲C و ارتباط با شبکه‌های توزیع و خرده‌فروشی‌ها که ارزش افزوده بیشتری تولید می‌کند، سود صادرات را بیشتر کنیم.

پیمان پاک با بیان اینکه برخی محصولات در داخل کشور بازار ندارد، اما در کشور‌های دیگر کالای استراتژیک محسوب می‌شود، گفت: از همین رو تلاش کردیم تغییر رویکرد داشته باشیم و زنجیره‌های تامین و تولید برای صادرات تکمیل شود.

استفاده از فرصت‌های تجاری در کشور‌های اطراف

وی با اشاره به استفاده از فرصت‌های تجاری در کشور‌های منطقه گفت: در حوزه اوراسیا، با حمایت نهاد‌های بالادستی برای ایجاد جهش صادراتی اقدامات مناسبی طی ماه‌های گذشته صورت گرفت.

پیمان‌پاک افزود: در کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز با توجه به فضای سیاسی خوبی که ایجاد شده، فرصت مناسبی برای توسعه صادرات فراهم است. در حوزه کشور‌های آفریقایی نیز فرصت‌های تجاری زیادی وجود داشت که مغفول واقع شده بود و تلاش کردیم با فعال کردن اداره کل آفریقا، برنامه‌ریزی جامعی برای جهش صادراتی داشته باشیم.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر مشورت با بخش خصوصی در تدوین سیاست‌های تجارت خارجی گفت: تلاش کردیم در تصمیم‌گیری‌ها از راهکار‌های بخش خصوصی و ظرفیت اتاق‌های مشترک استفاده کنیم و تجربه بسیار خوبی در این زمینه در همکاری با اتاق مشترک عمان و قطر داشتیم.

او افزود: در سال ۱۴۰۱ به همکاری با این بخش سر و سامان خواهیم داد و بسیاری از امور واگذار می‌شود.

حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین

پیمان‌پاک با اشاره به سیاست‌های حمایت از تولید دانش‌بنیان گفت: تلاش داریم در سال ۱۴۰۱ مشوق‌های صادراتی را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان سوق دهیم.

وی با تاکید بر استفاده از شیوه‌های نواورانه در تجارت خارجی‌گفت: توسعه فعالیت‌های تجاری در فضای مجازی، توسعه صنایع خلاق، استفاده از سامانه‌های B۲B و فعالیت در حوزه رمزارز و متاورس و گذار از تجارت سنتی به تجارت مدرن در این مسیر دنبال می‌شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=43602

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.