• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

افزایش نرخ سود سپرده ابزاری برای کنترل تورم/ سوداگری و دلالی از تب و تاب خواهد افتاد

  • کد خبر : 61182
  • 07 دی 1401 - 7:24
افزایش نرخ سود سپرده ابزاری برای کنترل تورم/ سوداگری و دلالی از تب و تاب خواهد افتاد

حق شناس گفت: نقدینگی سپرده های بانکی باید به سمت بنگاه‌هایی که تسهیلات می‌گیرند و تولید کالا و خدمات انجام می‌دهند هدایت شود. هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس درباره افزایش سود بانکی گفت: ساده‌ترین ابزار سیاست انقباضی در بازار پول استفاده از نرخ بهره است. هنگامی که قرار است تورم به […]

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس درباره افزایش سود بانکی گفت: ساده‌ترین ابزار سیاست انقباضی در بازار پول استفاده از نرخ بهره است. هنگامی که قرار است تورم به کنترل درآید از ابزار نرخ بهره استفاده می‌شود. امریکا چند بار بر نرخ بهره افزود و دامنه تغییرات نرخ اوراق قرضه را از مثبت ۲۵ صدم به مثبت نیم تغییر داد یا در اتحادیه اروپا هم اتفاقی مشابه همین مسئله روی داد.

وی در ادامه اضافه کرد: استفاده از این ابزار برای جذب نقدینگی در بانک‌ها یا اینکه مردم چگونه پول‌های خود را به سمت بانک‌ها سوق دهند و از این ابزار شناخته شده و متعارف در بازار پول استفاده کنند، نکته مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع باید روشن شود پس از جمع کردن نقدینگی این پول‌ها صرف چه کاری خواهد شد؟ دقیقا به همین دلیل گفته می‌شود که افزایش نرخ بهره چاقوی دو لبه است.

این کارشناس اقتصادی پیشنهادات خود را برای بهتر اجرا شدن افزایش سود بانکی چنین بیان کرد: نقدینگی که با توجه به این سیاست وارد بانک‌ها می‌شوند باید به سمت بنگاه‌هایی که تسهیلات می‌گیرند و تولید کالا و خدمات انجام می‌دهند هدایت شود تا از سوداگری و دلالی و سفته بازی فاصله بگیرد. به طور مشخص پیشنهاد این است که این پول‌ها به سمت بنگاه‌های تولید رود.

حق شناس درباره اینکه با افزایش نرخ سود بانکی نقدینگی از بازار‌هایی مانند طلا و ارز جمع خواهد شد، اظهار داشت: افزایش سود بانکی به جمع آوری نقدینگی از بازار‌های اشاره شده منجر خواهد شد، اما بسیار به میزان مبلغ تعیین شده بستگی دارد. بازار ملک، مسکن، طلا یا ارز تقریبا در یک سال گذشته حدودا ۵۰ درصد رشد داشته است، باید منتظر ماند و دید که این افزایش سود تا چه اندازه به این رقم نزدیک خواهد بود. قدر مسلم کاهش نقدینگی بلافاصله با این ابزار جواب نخواهد داد، اما علامتی است که مردم به دلیل ترس از دست دادن ارزش پول دیگر دغدغه خرید کالا‌های واسطه‌ای را نداشته باشند.

وی در رابطه با اینکه با افزایش نرخ سود بانکی مردم به سمت سپرده گذاری بانکی خواهند رفت، توضیح داد: بله. امروز کسانی که پول خود را داخل بانک می‌گذارند، تنبیه می‌شوند، زیرا صد واحد پول در بانک بگذارید، پایان سال ۲۰ تا ۳۰ واحد از ارزش پول تان کاسته خواهد شد، طبیعی است مردم اگر انتظار تشویق یا مشوق از بانک نداشته باشند انتظار تنبیه هم نباید داشته باشند. اما با افزایش نرخ بانکی داستان متفاوت می‌شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=61182

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.