• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

افزایش سهم صادرات نفتی و گازی به پاکستان/ تعمیرات تاسیسات پالایشگاه‌ها مرتب پیگیری می‌شود

  • کد خبر : 23840
  • 19 شهریور 1400 - 13:06
افزایش سهم صادرات نفتی و گازی به پاکستان/ تعمیرات تاسیسات پالایشگاه‌ها مرتب پیگیری می‌شود

تجارت گردان – وزیر نفت گفت: از جمله برنامه‌های وزارت نفت در دوره جدید می‌توان به مذاکره‌ای که اخیرا با کشور پاکستان انجام گرفته اشاره کرد، که طبق این مذاکرات، ایران قرار است تا چند ماه آینده سهم صادرات خود به این کشور را افزایش دهد.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه بازدید از پالایشگاه نفت تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در برنامه‌های وزارت نفت داریم که ظرفیت‌های تولید نفت و فرآورده‌های نفتی در کشور افزایش پیدا کند که در سال‌های آینده با کمبود آن‌ها مواجه نشویم.

وی افزود: علاوه بر برنامه‌هایی که برای جلوگیری از کمبود نفت و فرآورده‌های آن داریم، برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته که صادرات این محصولات به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

وزیر نفت بیان کرد: از جمله این برنامه‌ها می توان به مذاکره‌ای که اخیرا با کشور پاکستان انجام گرفته اشاره کرد، که طبق این مذاکرات، ایران قرار است تا چند ماه آینده سهم صادرات خود به این کشور را افزایش دهد.

اوجی ادامه داد: اورهال بخش‌های مختلف پالایشگاه‌ها از جمله امور بسیار مهمی است که باید طبق برنامه انجام گیرد که این مورد را نیز مرتب پیگیری خواهیم کرد که هیچ بخش از برنامه اورهال خود جا نماند.

وی تصریح کرد: برای امر اورهال به قطعات و خدمات مختلف و ویژه‌ای نیاز است که اکثر آن‌ها در داخل تامین می‌شوند و برای تامین مابقی خدمات که وارداتی هستند، در تلاش هستیم که تماما داخلی سازی شوند.

اتصال میرجاوه، خاش و زابل به شبکه گاز در آینده نزدیک

اوجی گفت: حجم ذخایر سوخت نیروگاهی ۳۰ درصد کمتر از پارسال است بنابراین تمام تلاشمان این است ظرفیت سوخت مایع نیروگاه‌ها را بالا ببریم.

وی تاکید کرد: قول می‌دهیم تا قبل از پایان سال شهرهای خاش، میرجاوه و زابل به شبکه گاز متصل شوند. پیش‌بینی می‌شود در دی‌ماه و بهمن‌ماه با کسری ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز مواجه شویم که تلاشمان این است با تامین سوخت مایع، هموطنانمان کمترین مشکل را داشته باشند.

وزیر نفت ضمن بیان اینکه پالایشگاه تهران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور حدود ۱۳ و نیم درصد از ظرفیت پالایشی کشور را به خود تخصیص داده و اکنون در مراحل پایانی تعمیرات اساسی قرار دارد، گفت: سرمایه گذاران برای افزایش ظرفیت پالایش و پتروپالایشی مشخص شده اند و توافقاتی نیز با وزارت نفت صورت گرفته است.

او تاکید کرد: با افزایش ظرفیت کمی و کیفی پالایشگاه‌های موجود و همچنین ساخت پالایشگاه‌های جدید که سرمایه گذاران متعهد شده اند، در ۴ سال این دولت، ظرفیت پالایشی کشور یک و نیم برابر افزایش پیدا خواهد کرد که حداقل به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه خواهد شد. امروز ظرفیت تولید نفت خام و میعانات کشور، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است.

اوجی ادامه داد: کیفیت بنزین و نفت گاز که بحث‌های زیست محیطی بسیار مهمی دارند نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر نفت همچنین به تمام سرمایه گذارانی که با وزارت نفت توافق کرده اند، برنامه‌های زمان بندی آن ها بسته شده و مجوز تنفس خوراک دریافت کرده اند، اعلام کرد که باید طبق برنامه زمان بندی مشخص شده، نسبت به افزایش ظرفیت پالایشی کشور اقدام کنند.

او درباره ضمانت اجرای این طرح‌ها اظهار کرد: هر یک تا ۲ ماه، با این سرمایه گذاران جلسه خواهم داشت و روند پیشرفت آن‌ها را بررسی خواهم کرد.

اوجی همچنین درباره قول رئیس جمهور در بازدید از برخی مناطق سیستان و بلوچستان مبنی بر گازرسانی به شهر‌های خاش، میرجاوه و زابل، اظهار کرد: قول می‌دهیم تا قبل از پایان سال، این شهر‌ها به شبکه گاز کشور متصل شوند.

او گفت: سال گذشته بالغ بر ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب، در فصل سرد کسری گاز وجود داشت که با ایجاد محدودیت گاز در صنایع و بخش نیروگاهی و جایگزینی سوخت مایع، تامین شد.

وزیر نفت ادامه داد: امسال با توجه به این که در بعد عرضه و تولید گاز، ظرفیتی اضافه نمی‌شود و از سوی دیگر در بخش منازل، نیروگاه‌ها و صنایع، ۱۰ درصد افزایش مصرف داریم، پیش بینی این است که در بهمن ماه یا دی ماه، معادل ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز داشته باشیم که با تامین سوخت مایع جبران خواهد شد.

اوجی همچنین قول داد که طی سال‌های آینده قطعا میزان سولفور نفت کوره پالایشگاه‌های کشور به ویژه پالایشگاه آبادان کاهش پیدا خواهد کرد و سوخت مایعی که به نیروگاه‌ها تحویل خواهد شد نیز دارای استاندارد‌های یورو ۴ و نزدیک به یورو ۵ باشد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر واردات گاز از ترکمنستان اظهار کرد: سهم تجارت گاز ما امروز کمتر از ۲ درصد است که به همین منظور یکی از برنامه‌های ما استفاده از دیپلماسی برای افزایش رقم خواهد بود. مذاکراتی را با ترکمنستان، عراق و برخی دیگر از کشور‌های همسایه برای افزایش صادرات و تجارت گاز خواهیم داشت.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=23840

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.