• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

افزایش اختیار گمرک برای ترخیص فوری کالا‌های اساسی

  • کد خبر : 16060
  • 10 خرداد 1400 - 22:31
افزایش اختیار گمرک برای ترخیص فوری کالا‌های اساسی

رئیس کل گمرک با بیان اینکه در حال حاضر اصلی‌‎ترین اولویت دولت و حاکمیت ورود کالا‌های اساسی به کشور است از افزایش اختیار گمرک برای ترخیص فوری کالا‌های ضروری خبر داد.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از خانه ملت؛ مهدی میر اشرفی درباره اولویت دهی دولت به کالا‌های غیر ضروری برای ترخیص از گمرکات کشور تصریح کرد: به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه با مسئله تامین ارز مواجه هستیم؛ از این رو نه تنها کالا‌های غیر ضروری وارد نشده بلکه کالا‌های اساسی کشور نیز به دنبال اخذ کد رهگیری برای ترخیص هستند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که بانک مرکزی در خصوص تامین ارز دارد، ستاد تنظیم بازار پیرو مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به‌منظور کاهش رسوب کالا دو اختیار به گمرک داده است. بر اساس این مصوبه‌ها، گمرک مجاز است با درخواست و اخذ تعهد از صاحب کالا (واردکننده) بدون کد رهگیری تا ۹۰ درصد کالا را ترخیص نماید. از طرفی طبق مصوبه دوم گمرک مجاز است با دریافت تعهد ارزی از صاحب کالا، نسبت به ترخیص اعتباری کالا‌های اساسی اقدام کند.

میراشرفی افزود: با توجه به مصوباتی که اخیراً جهت ترخیص کالا‌های اساسی تعیین شده صاحبان کالا‌های اساسی باید به قید فوریت نسبت به تعیین تکلیف و ترخیص کالا‌های خود در اسرع وقت اقدام کنند در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی اقدام خواهد شد.
وی اضافه کرد: بنابراین در ماه‌های اخیر نه تنها ترخیص کالا‌های غیر ضروری بیشتر نشده بلکه عمده کالا‌های اساسی نیز به دلیل مشکلاتی که در تامین ارز وجود دارد، منتظر دریافت کد رهگیری هستند، از این رو امیدواریم با ابلاغ دو مصوبه مذکور روند ترخیص کالا‌های اساسی بهتر شود.
میراشرفی با بیان اینکه گمرک باید روزانه ۹۲ هزار تن کالا‌ها ترخیص کند، ادامه داد: عمده کالا‌های اساسی از بندر امام خمینی (ره) ترخیص می‌شود که در برخی از ایام حجم ترخیص کالا از این بندر به ۵۰ هزار تن رسیده که نیمی از کل ظرفیت ترخیص گمرکات کشور است.
رئیس کل گمرک عنوان کرد: البته در برخی از روز‌های سال میزان ترخیص کالا از بندر امام خمینی (ره) به کمتر از ۵۰ هزار تن نیز می‌رسد که عمده علت آن وجود مشکلات ناشی از تامین ارز بوده و امیدواریم به زودی رفع شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=16060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.