• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
0

استخراج غیر قانونی رمزارز، قاچاق انرژی است

  • کد خبر : 15900
  • 09 خرداد 1400 - 12:41
استخراج غیر قانونی رمزارز، قاچاق انرژی است

وزیر نیرو گفت: استخراج غیر قانونی رمز ارزها، صادرات انرژی به صورت پنهانی و قاچاق است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایرنا، «رضا اردکانیان» روز یکشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: استخراج قانونی رمزارزها اگر با مجوز باشد به معنای صادرات قانونی انرژی است که انجام می شود.

وی ادامه داد: استخراج غیرقانونی رمزارزها یکی از عوامل افزایش میزان مصرف برق است، زیرا دستگاه هایی که باید در فضای باز بوده و مداوم خنک سازی شوند به انبارهای متروکه، کارخانه های فرسوده، مکان های مسقف برده می شود که خنک‌سازی آنها نیازمند استفاده بیشتر از دستگاه‌های سرمایشی است که همین امر به مصرف بی رویه برق دامن می زند.

وزیر نیرو به همکاری با نیروی انتظامی برای برخورد با این نوع استخراج کنندگان رمز ارز خبرداد و گفت: از تیر پارسال تا فروردین ۱۴۰۰ سیر کشف دستگاه های غیر قانونی روبه افزایش بوده به گونه ای که فقط در فروردین دو هزار و ۶۶۱ مرکز شناسایی شده و ۱۷۵ هزار دستگاه ضبط شده که مشمول ترتیب های قانونی هستند.

اردکانیان خاطرنشان ساخت: براساس آخرین گزارش مراجع جهانی ۱۰ درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها در جهان مربوط به ایران است و این یعنی حداقل ۲ هزار مگاوات صرف تولید رمزارز می‌شود، در حالی که مطابق مصوبه هیات وزیران آن تعدادی که مجوز گرفته‌اند ۳۲۱ مگاوات بیشتر نیست. لذا انتظار می‌رود به زودی در این باره تدابیری با هماهنگی‌ دستگاه‌های مربوطه اندیشیده شود.

اردکانیان با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ یکی از بهترین بودجه های صنعت آب و برق است، گفت: نه به دلیل منابع مالی که در این بودجه برای صنعت آب و برق دیده شده، بلکه به دلیل گره‌گشایی‌های است که در خصوص مشکلات مزمن این صنعت به خصوص برق در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از خصوصیات خوب بودجه امسال، خلاصی یافتن وزارت نیرو و منابع داخلی آن از مکانیزم تبصره ۱۴ است.
وزیر نیرو افزود: امسال از این محل، سیستم برق  ۱۰ هزار روستا بهسازی می‌شود، علاوه برآن ۲۰ هزار خانوار عشایر مجهز به پنل های خورشیدی کوچک خواهند شد.

افزایش مصرف برق به علت گرمای زودرس

وی درباره شرایط امسال توضیح داد: سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ که از اول مهرماه پارسال شروع شده یکی از خشک ترین سال های ۵۰ سال اخیر است.
وزیر نیرو گفت: زمانی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی کار خود را شروع کردم در سال آبی ۹۶- ۹۷ هم شاید دومین سال خشک در ۵۰ سال اخیر بودیم و امسال هم شرایط به همین گونه است.
اردکانیان به سال های ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: حجم مفید مخازن سدهایی که نیروگاه برق آبی دارند نسبت به پارسال ۵۰ درصد کاهش یافته و این موجب ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات کاهش ظرفیت تولید برق شده است.
وی گرمای زودرس را دومین اتفاقی دانست که امسال رخ داده و افزود: پیش بینی های دما در فاصله زمانی مناسب وجود دارد،  اما این زودتر گرم شده هوا موجب شده هم دستگاه های سرمایشی زودتر وارد مدار شوند و هم نیروگاه ها که توان خروجی آنها متناسب با دمای هوا است توان کم‌تری داشته باشند.
وزیر نیرو با بیان اینکه در روز ۲۹ اردیبهشت امسال به اوج مصرف ۵۳ هزار و ۸۰۰ مگاوات رسیدیم، یادآور شد: معادل نقطه اوجی است که پارسال در ۲۴ خرداد، در سال ۹۸ در اول تیرماه و در سال ۹۷ در ۹ تیرماه رخ داده بود.
اردکانیان گفت: گرمای زودتر سبب افزایش مصرف برق شد که یکی از دلایل آن استفاده بیشتر از وسایل سرمایشی است.

وی ادامه داد: تفاوت انرژی مصرفی روزانه سال ۹۸ و ۹۹ در ۲۴ روز فروردین به هم نزدیک بود، اما در فرودین ۱۴۰۰ معادل ۲۲.۵ درصد به طور متوسط مصرف انرژی روزانه امسال بیشتر شده است.
وزیر نیرو افزود: در اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز همین رویه ادامه داشت و به نسبت اردیبهشت سال های ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۷.۵ درصد افزایش مصرف، رخ داده است.

اردکانیان خاطرنشان ساخت: نتیجه سه عامل خشکسالی، کمبودآب درسدها برای تولید برق و نیز موضوع افزایش دمای هوا به معنای استفاده زودتر از دستگاه های سرمایشی بود، همچنین موضوع رمزارزها موجب شد که برخلاف همه سال های گذشته که فروردین و اردیبهشت نسبت به فرودین و اردیبهشت سال ماقبل خود فقط ۱.۸ درصد افزایش انرژی داشتیم، امسال با رشد ۱۹ درصدی مصرف برق مواجه شویم.

وزیر نیرو ادامه داد: در سال ۹۹ اوج مصرف در آخر اردیبهشت ۴۵ هزار مگاوات بود که امسال به ۵۴ هزار مگاوات افزایش یافت که هشت هزار و ۵۰۰ مگاوات بیشتر بود که معادل تولید ۷۰ توربین گازی است.
وزیر نیرو گفت: از این میزان حدود ۴ هزارمگاوات یعنی ۹ درصد مربوط به دستگاه های سرمایشی است و حدود ۲ هزارمگاوات آن مربوط به دستگاه های رمزارز است و ۲ هزار مگاوات آن نیز مربوط به رشد مصرف درصنایع بزرگ است.

وی ادامه داد: همچنین بخشی از این افزایش برای حدود یک میلیون مشترکی است که هرسال نسبت به سال قبل داریم و اندکی هم مربوط به استفاده زودتر از چاه های کشاورزی ناشی از خشکسالی است.
اردکانیان درباره راهکارهای مقابله با این وضعیت، اظهار داشت: هرسال از آخر شهریور واحدهای نیروگاهی به مرور برای تعمیرات فرستاده شده و به مرور نیز برگردانده می شوند تا درخرداد سال بعد مورد استفاده قرار گیرند.
وزیر نیرو گفت: در سال ۹۹ و در فروردین ماه ۱۹ هزارمگاوات در تعمیرات بوده اند اما امسال ۱۳ هزار مگاوات در تعمیرات بوده و در اردیبهشت پارسال ۱۰ هزار مگاوات در تعمیرات بوده که امسال ۸ هزار و ۵۰۰ شد. همچنین در خردادماه پارسال ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات در تعمیر بوده که امسال ۴ هزار و ۲۰۰ مگاوات در تعمیرات است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=15900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.