• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

از «شفافیت در قیمت» تا «پیش بینی پذیری» / جایگاه بازار سرمایه با اوراق گواهی سکه تقویت می شود

  • کد خبر : 58561
  • 29 آبان 1401 - 6:29
از «شفافیت در قیمت» تا «پیش بینی پذیری» / جایگاه بازار سرمایه با اوراق گواهی سکه تقویت می شود

یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی پذیر بودن اقتصاد و شفافیت در قیمت را از مزایای اوراق گواهی سکه دانست.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا، بیان کرد: اوراق گواهی سکه یک ابتکار برای کنترل بازار محسوب می‌شود. اولین مزایای این اوراق این است که، بانک مرکزی به صورت مستقیم و شفاف در بازار سکه مشارکت می‌کند، بنابراین امکان پیشبرد سیاست‌های خودش را در زمینه حفظ ارزش پول ملی دارد. هدف بانک مرکزی از دخالت در بازار ارز و طلا، حفظ ارزش پول ملی است.

پیش بینی پذیر بودن اقتصاد با اوراق گواهی سکه

وی افزود: این ابزار و حضور بانک مرکزی در بورس کالا به صورت شفاف، سیاست‌های بانک مرکزی را برای اقتصاد تشریح و وعده دولت برای پیش بینی پذیر بودن اقتصاد را محقق می‌کند.

دارابی گفت: بانک مرکزی در سالیان گذشته برای دخالت در بازار سکه عموما از ابزار فروش و پیش فروش استفاده می‌کرد، به همین جهت ذخایر فلزی بانک مرکزی از بین می‌رفت. یعنی بانک مرکزی مجبور بود طلای خود را در اختیار بازار قرار دهد که در شرایط تحریمی جایگزین کردن این طلا بسیار سخت بود و موقعیت بانک مرکزی را تضعیف می‌کرد.

وی افزود: در اوراق گواهی سکه دیگر احتیاجی به تحویل فیزیکی سکه توسط بانک مرکزی نیست، بلکه بانک مرکزی می‌تواند به صورت نقد تسویه کند و امکان فروش نیز در صورت بالا‌تر یا پایین‌تر بودن قیمت وجود دارد، پس بازارگردان نیز با خرید این گواهی، سود سرمایه گذاران را به آن‌ها پرداخت می‌کند.

دارابی با بیان اینکه گواهی اوراق سکه برای مردم نیز دارای مزایایی است، گفت: مردم در شرایط نوسان شدید، نمی‌توانند سکه را به قیمت مورد انتظار، در بازار فیزیکی معامله کنند، چون در نوسان شدید صرافی‌ها اقدام به خرید یا فروش نمی‌کنند و در صورت خرید یا فروش دامنه قیمتی سنگینی را در حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومن در نظر می‌گیرند.

وی افزود: به عنوان مثال صرافی در زمان نوسان شدید، سکه را به مردم ۵۰۰ تومان گران‌تر می‌فروشد یا ۵۰۰ تومان ارزان‌تر می‌خرد، اما در مکانیزم بورس کالا دامنه قیمتی محدود است و همیشه در بازار خریدار و فروشنده حضور دارند.

با اوراق گواهی سکه از خطر سرقت در امان باشید

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اوراق گواهی سکه ریسک‌های جابه جایی پول و سکه فیزیکی را ندارد به هر حال جابه جایی سکه و پول مخاطرات زیادی مانند سرقت یا گم شدن را به همراه دارد، اما استفاده از این اوراق خیال مردم را از این مخاطرات رها می‌کند. البته بهتر است در کنار سکه آپشن‌های سکه نیز برقرار شود تا کلیه ابزار‌های بانک مرکزی جهت کنترل بازار طلا فراهم شود و بورس کالا به مرجع قیمت سکه تبدیل شود.

وی در پایان تاکید کرد: حضور بانک مرکزی در اوراق گواهی سکه باعث دلگرمی فعالین حوزه بازار سرمایه می‌شود، همچنین این امر بورس را به مرجع قیمت گذاری تبدیل می‌کند، که باعث تقویت جایگاه بازار سرمایه نیز خواهد شد. در کل اوراق گواهی سکه ابزار سودمندی است که باعث شفافیت در قیمت می‌شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=58561

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.