• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
0

ارزش ریال با کنترل تورم برمی‌گردد

  • کد خبر : 24836
  • 29 شهریور 1400 - 10:36
ارزش ریال با کنترل تورم برمی‌گردد

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: برگشت ارزش ریال با کنترل تورم و حجم نقدینگی باید صورت گیرد.

سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق بانک مرکزی  در گفت‌و گو با خبرنگار ایبِنا درباره نتیجه سیاست‌های کلان نظام بانکی دردولت جدید گفت: کشور دارای خلاء قانونی و ساختاری است و بانکداری اسلامی هم تناقضاتی با سایر قوانین بانکداری دارد که باید در لایحه جدید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.  

وی در ادامه اضافه کرد: تصویب قانون جدید در این زمینه با درنظرگرفتن مشکلات علاوه براینکه کمک کننده خواهد بود، چارچوب کار هم به حساب می‌آید. مسئله دیگر سیاست‌های مالی وبودجه‌ای است که اندازه همگام بودن این سیاست‌ها با سیستم بانکی و بانک مرکزی بسیار اهمیت دارد.

معاون اسبق بانک مرکزی دراین خصوص یادآور شد: یکی از مسائل اصلاح سیستم بانکی این است که تا چه اندازه قدم برداریم تا سیاست‌های مالی و پولی کار خود را به درستی انجام دهند. علاوه براین باید تکلیف نظارت بانک مرکزی درداخل این نهاد یا به صورت یک سازمانی از خارج مشخص شود و این نکته هم مورد توجه قرار گیرد که تعیین  شدن چگونگی مدیریت مسائل سیستم بانکی با نظارت در ارتباط با مسائل حسابداری، کفایت سرمایه، اعتبارسنجی مشتریان  نقطه عطف به حساب خواهد آمد که نیازبه برنامه‌ای قوی دارد.  

این کارشناس امور بانکی دراین رابطه تصریح کرد: بحث دیگر برداشت‌هایی است که تاکنون صورت گرفته و موجب وارد آمدن فشار عمده‌ای به کسری بودجه دولت شده است، البته ریاست سازمان برنامه و بودجه به آن اشاره کرد، اما باید جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد زیرا موضوع مورد بحث نیاز به مدیریت اساسی دارد. البته باید توانایی اخذ تصمیمات قاطع و محکم را داشته باشیم و اجازه قصور از مقررات را به بانک‌های دولتی و خصوصی ندهیم، تا از این طریق نظارت دقیق‌تری بر بانک‌های خصوصی درباره شرایط ارائه وام‌ و تسهیلات اعمال شود. 

سیدعلی درخصوص برگشت ارزش ریال نیز اظهار داشت: برگشت ارزش ریال با کنترل تورم و حجم نقدینگی باید صورت گیرد که از طریق سازمان مدیریت، کنترل هزینه‌های دولتی و عدم افزایش بی‌رویه آن باید عملیاتی شود. درصورت تحقق این اتفاق خود به خود تورم کنترل خواهد شد زیرا ارز هم یکی از معلول‌هایی است که در تورم افزایش قیمت پیدا می‌کند.

وی درباره مهارتورم تاکید کرد: مهارتورم هم با کنترل نقدینگی و تراز کردن بودجه دولت روی خواهد داد که این کار به سرعت صورت نمی‌گیرد و نیازبه فرصت دارد، ولی علائم آن در سال اول کشور را به سمتی می‌برد که از انتشار پول بی‌رویه جلوگیری به عمل می‌آورد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=24836

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.