• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

ارائه ۶۲.۵ میلیون خدمت غیرحضوری تامین اجتماعی/ تکمیل سرویس‌های پرمخاطب

  • کد خبر : 29924
  • 24 آبان 1400 - 15:38
ارائه ۶۲.۵ میلیون خدمت غیرحضوری تامین اجتماعی/ تکمیل سرویس‌های پرمخاطب

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در حال اصلاح و بازبینی سرویس‌های ۳۰۷۰ (خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی) هستیم تا اشکالات جزئی که در فرآیندها باقی مانده به طور کامل مرتفع شود، گفت: خدمات کلیدی و سرویس‌های پرمخاطبی را غیرحضوری کرده‌ایم و تکمیل آنها برای ما اولویت اول است.

سید عبدالله حسینیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با توجه به شرایط خاص حاکم بر جامعه در پی شیوع ویروس کرونا، ضرورت توسعه خدمات غیرحضوری و تسریع در اجرای برنامه‌های عملیاتی، طرح‌های اولویت دار و پروژه‌ها در این مرکز به شکل چشمگیری افزایش یافت اظهار کرد: گسترش خدمات الکترونیک و تسهیل و آسان سازی دسترسی مخاطبین به سرویس‌های سازمان در اولویت برنامه‌های این حوزه قرار گرفته است.

وی افزود: در همین راستا طرح ۳۰۷۰ در سال گذشته پیاده سازی و اجرا شد که بر اساس آن ۳۰ خدمت مهم و پر مخاطب سازمان تامین اجتماعی به صورت غیرحضوری در اختیار مردم قرار گرفت. در این طرح سعی کردیم که با اصلاح و بهبود فرآیندها، تا سر حد امکان خدمات را ساده و روان در دسترس مردم قرار دهیم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه هدف این طرح کاهش حداقل ۷۰ میلیون مراجعه به شعب و کارگزاری‌ها بود که تا حدود زیادی محقق شده است گفت: پیش بینی می‌شود در بازه زمانی نه چندان دور، مراجعات حضوری برای اخذ بسیاری از سرویس‌ها به حداقل رسیده و افزایش میزان رضایتمندی آحاد مخاطبین را در پی داشته باشد. بسیاری از خدمات به صورت برخط و آنلاین در اختیار مخاطبین قرار گرفته و افراد به راحتی می‌توانند با استفاده از تلفن همراه، تبلت و یا کامپیوتر و با چند کلیک ساده از بسیاری از سرویس‌های سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

حسینیان ادامه داد: برخی خدمات مانند هدیه ازدواج به صورت کاملا هوشمند و بدون مراجعه حضوری و ثبت درخواست و صرفاً با ثبت برخی اطلاعات در سامانه خدمات غیرحضوری مانند شماره حساب بانکی و با کنترل احراز شرایط که آن هم به صورت دیجیتالی از طریق ارتباط با سامانه ثبت احوال کشور ارائه می‌شود. پرداخت حق بیمه و احتساب دوران خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمه از دیگر خدماتی است که به صورت  کاملا غیرحضوری ارائه می‌شود و نیازی به مراجعه افراد برای دریافت این خدمت نمی باشد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه این اقدامات در بلند مدت مزایای بسیاری چون کاهش ترافیک، کاهش چرخه انتقال ویروس کرونا، در دسترس بودن ۲۴ ساعته خدمات در هفت روز هفته، عدم محدودیت مکانی در دریافت خدمت و در نهایت افزایش رضایتمندی مخاطبین سازمان را به همراه دارد گفت: در حال حاضر داشبوردهای سرویس‌های طرح ۳۰۷۰ در حوزه فنی بیمه شدگان (سربازی، هدیه ازدواج، بیکاری، مراسم ترحیم، حرف و مشاغل آزاد و …)، درآمد (تقسیط بدهی، مفاصاحساب، ابلاغ، اعتراض کارفرما و …)، مستمری‌ها (بازماندگان، بازنشستگان، فرزندان اناث و …) و نام نویسی (استعلام بیمه‌ای، افراد تبعی و …) فعال هستند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این پرسش که آیا سرویس های دیگری نیز آنلاین شده و به طرح ۳۰۷۰ اضافه می شوند؟ عنوان کرد: اکنون در حال اصلاح و بازبینی سرویس‌های ۳۰۷۰ هستیم تا اشکالات جزئی که در فرآیندها باقی مانده به طور کامل مرتفع شود. خدمات کلیدی و سرویس‌های پرمخاطبی را غیرحضوری کرده‌ایم و تکمیل آنها برای ما اولویت اول است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار دریافتی در مهرماه ۱۴۰۰،   ۶۲.۵ میلیون فراخوان در سرویس ۳۰۷۰ اتفاق افتاده و ما ۹۸.۴ درصد پایداری در کل سرویس داشتیم که نشان می‌دهد خدمات غیرحضوری توانسته جای خود را در میان بیمه شدگان باز کند و مخاطبان آن را پذیرفته‌اند و باید این روند را تثبیت کنیم. وقتی این روند تثبیت شد با راه‌اندازی سیستم‌های متمرکز بیمه‌ای سایر خدمات سازمانی را غیر حضوری، متمرکز و مستقل از زمان و مکان ارائه خواهیم کرد.

برنامه‌ریزی برای ایجاد سیستم بیمه‌ای متمرکز

حسینیان با بیان اینکه مشغول برنامه‌ریزی برای ایجاد سیستم بیمه‌ای متمرکز هستیم به نحوی که دیگر سیستم ها را به شکل جزیره‌ای نبینیم و یک تعامل میان بخش بیمه‌ای، درمان و پشتیبانی سازمان شکل بگیرد گفت: با برخورداری از یک سیستم یکپارچه و جامع که شاید طراحی و پیاده‌سازی‌اش بیش از یک سال هم زمان ببرد، همه نیازهای مخاطب در بخش‌های مختلف به صورت غیرحضوری رفع می‌شود. البته باید توجه داشت که مخاطبان ما اقشار مختلف هستند و همه باید بتوانند با سرویس‌ها ارتباط برقرار و با آن کار کنند که فرهنگ سازی و آموزش آن زمانبر است.

مشکل در اتصال به سامانه‌ دستگاه‌های دیگر و دریافت برخط اطلاعات

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی درباره اتصال به سامانه سازمان‌ها و نهادهای دیگر برای دریافت برخط اطلاعات گفت: هنوز هم در این زمینه مشکل داریم و یکی از گلوگاه‌ها و نقاط بحران سرویس‌های ما، تعامل با دستگاه‌های دیگر است. جلسات متعددی داشتیم و این تبادل اطلاعات بین سازمان‌ها از ضروریات است. به عنوان مثال استعلام برخط وقایع چهارگانه حیاتی از ثبت احوال، دریافت برخط اطلاعات نظام وظیفه، ثبت اسناد، سازمان مدیریت، مالیات و بانک مرکزی که شماره شبای مخاطبان را در اختیار ما بگذارد به شدت می تواند گره‌گشا باشد. امیدواریم با همکاری سازمان‌ های مرتبط، توسعه سرویس‌های موجود با شتاب بیشتری انجام شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=29924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.