• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

ارائه دستاوردها و ظرفیت‌های گروه فولاد مبارکه در نمایشگاه «متالکس»

  • کد خبر : 54242
  • 19 شهریور 1401 - 14:13
ارائه دستاوردها و ظرفیت‌های گروه فولاد مبارکه در نمایشگاه «متالکس»

در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته (متالکس) شرکت‌های گروه فولاد مبارکه به همراه ۱۵۰ شرکت صنعتی داخلی و نمایندگانی از کشورهای آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، سوئد، هند، چین و ترکیه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان دستاوردها و ظرفیت‌های خود را عرضه کردند.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، از نخستین روزهای برپایی این نمایشگاه چهارروزه، جمعی از مسئولان استانی و کشوری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران عامل برخی کارخانه‌های صنعتی و کارشناسان حوزه‌های متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته، ضمن بازدید از نمایشگاه و حضور در غرفه فولاد مبارکه، در مصاحبه با خبرنگاران به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند که ماحصل این بیانات را در ادامه مطلب می‌خوانید.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران

یک فولادساز نمی‌تواند بخش‌های مختلف زنجیره را تدارک ببیند
نمایشگاه‌ها ویترینی برای عرضه خدمات و تولیدات هستند و با توجه به روند روبه‌رشد صنعت فولاد در ایران و اضافه شدن واحدهای تولیدی جدید، نمایشگاه متالکس می‌تواند تأثیر مثبتی بر این صنعت داشته باشد.

 از نظر کیفی و کمی توسعه‌های مختلف در صنعت فولاد انجام می‌گیرد که این موضوع نیازهای مختلف در صنایع پایین‌دست و بالادست به منابع مختلف ازجمله ملزومات، مواد اولیه، ماشین‌آلات و… را افزایش می‌دهد. زنجیره فولاد طیف گسترده‌ای دارد و یک فولادساز نمی‌تواند بخش‌های مختلف زنجیره را تدارک ببیند. این نمایشگاه باعث شده تا تمام ظرفیت‌های موجود در کشور زیر یک سقف به نمایش گذاشته شود و ذی‌نفعان مختلف آن را ببینند.

شرایط مواد اولیه اجازه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال را نمی‌دهد
درباره مشکلات مواد اولیه در صنعت فولاد باید اذعان داشت درمجموع از نظر تعادل مواد اولیه از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید در صنعت فولاد مشکل اساسی وجود ندارد، اما برخی مسائل در این حوزه دیده می‌شود؛ به‌عنوان مثال سنگ‌آهنی که باید در فولاد مبارکه تبدیل به فولاد شود، در جایی دیگر تبدیل به گندله می‌شود که بازار ندارد. در تولید فولاد صرفا ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

اکتشاف معادن جدید از اهمیت خاصی برخوردار است. باید محدوده‌های معدنی در کشور شناسایی شود و عملیات اکتشاف، استخراج و فراوری در معادن صورت گیرد. در حال حاضر ۳۰ میلیون تن تولید فولاد در کشور داریم. بر اساس سند چشم‌انداز توسعه ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال دست پیدا کنیم که با این شرایط مواد اولیه و ناهماهنگی در زنجیره، امکان رسیدن به این عدد وجود ندارد.

تحریم‌ها به دیروز و امروز مربوط نمی‌شود و کشور سال‌هاست با این تحریم‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند. در سال ۹۵ و در اوج تحریم‌ها، ایران حدود ۲ میلیون تن فولاد صادر می‌کرد. البته تحریم کار را سخت می‌کند و در غیاب تحریم می‌توان مستقیم محصول را به مصرف‌کننده نهایی فروخت، اما با وجود تحریم‌ها پای واسطه‌ها به میان می‌آید که هزینه‌های صادرات و ریسک را افزایش می‌دهد. با این وجود فولادسازان راه‌های دور زدن تحریم‌ها را پیدا کردند.

در خصوص نوسانات قیمت جهانی فولاد باید گفت قیمت‌های یک سال پیش با قیمت کنونی تفاوت زیادی نداشت، اما در یک سال گذشته و در یک مقطع زمانی، به‌دلیل جنگ روسیه و اکراین، قیمت‌های جهانی به‌یک‌باره افزایش یافت. البته این فرصت خوبی بود که تولیدکنندگان ما محصولات خود را صادر کنند، اما با بی‌تدبیری عوارضی وضع شد که جلوی صادرات را گرفت. در حال حاضر قیمت‌ها در بازار جهانی نسبت به دو ماه اخیر کاهش یافته؛ هرچند به‌صورت سینوسی این نوسانات همیشه وجود داشته است.

قیمت فولاد تأثیر چندانی بر قیمت خودرو و مسکن ندارد
از سوی دیگر فعالان صنعت خودرو و عرصه مسکن ادعا دارند که افزایش قیمت فولاد در افزایش محصولات آن‌ها نیز اثرگذار است و با هر افزایش قیمت در فولاد، قیمت محصول آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، اما وقتی قیمت فولاد کاهش می‌یابد، خللی در رونق این حوزه‌ها ایجاد نمی‌شود. ضمن اینکه یک خودرو حجم زیادی ورق فولادی مصرف نمی‌کند. این موضوع در عین حال که تأثیر زیادی در قیمت نهایی خودرو ندارد، تبدیل به جاده‌ای یک‌طرفه برای خودروسازان شده که فقط قیمت را افزایش دهند.

در خصوص ملزومات توسعه صنعتی کشور هم باید در نظر داشته باشیم که پیش‌نیاز توسعه فولاد، توسعه زیرساخت‌هاست. برای تولید یک‌میلیون تن فولاد، ۴ میلیون تن حمل‌ونقل انجام می‌گیرد. برای توسعه صنعت فولاد نیاز است که به این زیرساخت‌ها توجه شود تا تبدیل به گلوگاه‌های زنجیره فولاد نشود. راه‌آهن، جاده، آب و انرژی زیرساخت‌هایی هستند که باید دوشادوش فولاد توسعه یابند.

حمیدرضا فولادگر، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی

اکتشاف اولویت بیشتری نسبت به فراوری و استخراج در معادن دارد
استخراج معادن فلزی و غیرفلزی در ایران با توجه به داشتن حدودا ۶۰ میلیارد تن مواد معدنی کم است و سهم معدن در تولید ناخالص داخلی حدودا ۱٫۲ درصد است و با صنایع معدنی درمجموع بیش از ۵ درصد می‌شود که درصد قابل‌توجهی نیست. در این حوزه باید اولویت اول ما اکتشاف باشد و سپس به فراوری و استخراج و محصول پرداخته شود.

موضوع استفاده از فناوری‌های نوین و تکنولوژی و همچنین به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیتی ایجاد کرده‌اند تا بتوانیم تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز را تأمین کنیم.

در کنار ظرفیت موجود برای مصرف در داخل، باید به ظرفیت صادرات هم توجه کنیم و در نظر بگیریم که شرکت‌های بزرگ نهایتا از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه می‌شوند؛ پس باید ظرفیت و زیرساخت‌های صادرات را افزایش دهیم و بندرگاه‌ها، اسکله‌ها، جاده‌ها و… را اصلاح کنیم.

فولاد مبارکه در اقتصاد کشور نقش مهمی دارد
تصمیمات اقتصادی در بخش معدن و صنایع معدنی بسیار مهم است. تصمیمات اقتصادی در حوزه‌های خرد و کلان حائز اهمیت است. بورس یکی از مباحث مهمی است که باید به آن پرداخته شود و اگر این مسائل حل شود، حتما می‌توانیم خروجی بهتری از معدن و صنایع معدنی بگیریم و در این حوزه کارآفرینی کنیم.

فولاد مبارکه در صنایع فولادی این ویژگی را دارد که همه زحمات آن توسط نسل انقلاب و پس از انقلاب اسلام کشیده شده و اکنون از نظر تولید محصولات فولادی و ورق در جایگاه برتر صنعت کشور است و در اقتصاد کشور نقش مهمی دارد.

امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان

کلید رفع مشکلات صنایع بزرگ کشور در دست شرکت‌های دانش‌بنیان
عرصه دانش‌بنیان‌ها یکی از عرصه‌های مهم کشور به شمار می‌آید و بسیاری از مشکلات صنایع بزرگ کشور به دست شرکت‌های دانش‌بنیان قابل‌حل است. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در بسیاری از حوزه‌ها به‌خصوص حوزه‌های قطعات و مواد اولیه اثرگذار باشند. شعار سال جاری نیز به اشتغال‌آفرینی و دانش‌بنیان‌ها مربوط می‌شود و باید با استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها بهره‌وری در صنایع را ارتقا داد.

صنعت فولاد نیازمند ارتقای بهره‌وری در حوزه مواد اولیه و مصرف انرژی است
صنعت استراتژیک فولاد نیازمند ارتقای بهره‌وری در حوزه مواد اولیه و مصرف انرژی است که در این راستا می‌توان اتفاقات خوبی را با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان رقم زد.در نمایشگاه متالکس بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان حضور دارند و نسبت به سال‌های گذشته استقبال قابل‌توجهی از نمایشگاه کرده‌اند. شرکت‌های دانش‌بنیان نوبنیاد و تازه‌تأسیس نیز وارد عرصه شده‌اند و فعالیت‌های مثبتی انجام داده‌اند.

ایرج رخصتی، مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان

به وجود فولاد مبارکه افتخار می‌کنم
فولاد مبارکه جزو صنایع ساخته‌شده پس از انقلاب اسلامی است و از افتخارات ملی کشورمان به شمار می‌آید؛ من نیز به وجود فولاد مبارکه افتخار می‌کنم.

برخی از چالش‌ها به‌ویژه در بخش مواد اولیه برای دو شرکت ذوب‌آهن و فولاد مبارکه مشترک است و به همین دلیل، به‌منظور سامان دادن به وضعیت بازار و حل مشکلات موجود همکاری مشترکی شکل خواهد گرفت.

محصولات ذوب‌آهن عمومی‌تر است و مصرف‌کنندگان آن عموم مردم هستند. از حدود ۱۵ سال پیش و به دنبال تغییر فناوری در ساخت‌وساز مسکن، مدیران وقت ذوب‌آهن احساس کردند این شرکت باید از فولادهای عمومی عبور کند.

تأثیر استفاده از محصولات ذوب‌آهن بر کیفیت و استحکام ساختمان‌ها
از ابتدا، تولید فولادهای تخصصی در ذوب‌آهن دنبال شد و زیرساخت‌های این کارخانه به‌گونه‌ای شکل گرفت که امروز به دنبال آن، با تکمیل زیرساخت‌ها و توسعه‌های مستمر شاهد تولید ۱۲ محصول جدید در چند ماه گذشته بودیم. این محصولات به‌لحاظ استحکام و معادلات مهندسی، همگام با فناوری‌های جدید در دنیا پیش می‌رود و کاملا به‌روز است. برای نمونه فولادهای بال‌پهن که به‌تازگی ذوب‌آهن موفق به تولید آن‌ها شده، باعث می‌شوند ستون‌ها در ساختمان‌ها دیگر حجیم نباشند.

به‌دلیل کیفیت و استحکام زیاد محصولات جدید ذوب‌آهن، حجم استفاده از فولاد در ساختمان‌سازی و به طبع آن هزینه‌های ساخت‌وساز کاهش می‌یابد. این محصولات باعث افزایش سرعت ساخت‌وساز مسکن در کشور می‌شود و با تسریع ساخت‌وسازها، هزینه سرمایه‌گذاری هم کاهش یافته است. از همین رو، جوامع مهندسی و مرکز تحقیقات مسکن همکاری‌های مؤثری با ذوب‌آهن دارند.

سهم ۹۵ درصدی محصولات جدید در سبد محصولات ذوب‌آهن
در حال حاضر ۹۵ درصد از سبد محصولات ذوب‌آهن را محصولات جدید شکل می‌دهند. برای تولید فولاد عمومی نیز رقبای دیروز رفقای امروز ما هستند که نیاز کشور را مرتفع می‌کنند. در صورت نیاز کشور به فولادهای عمومی نیز ذوب‌آهن با قدرت همچنان توان آن تولید را خواهد داشت.

سید مصطفی فقری، مدیر استخراج مواد معدنی فولاد مبارکه

تأمین مواد اولیه از دغدغه‌های اصلی فولادسازان کشور است
در نمایشگاه متالکس تقریبا همه حوزه‌ها در زمینه زنجیره فولاد حضور داشتند؛ البته در حوزه بالادست فولاد، حضور شرکت‌های معدنی پررنگ نبود.

در خصوص موضوع تأمین مواد اولیه شرکت‌های فولادی، وضعیت کمی بهبودی یافته است و در دو سال گذشته با تأسیس شرکت‌های متفاوت، ظرفیت‌های زیادی در این زمینه ایجاد شده است.ضرورت دارد با برنامه‌ریزی مدون، حوزه اکتشاف معادن در کل کشور گسترش پیدا کند و موضوع کشف و استخراج پهنه‌های جدید باید به‌صورت عملیاتی و با برنامه‌ریزی دقیق در سطح کلان پیگیری شود.

با تأمین پایدار مواد اولیه، شاهد رشد و شکوفایی در زنجیره خواهیم بود و کمبودهای احتمالی طبق افق ۱۴۰۴ در حوزه سنگ‌آهن و آهن اسفنجی پوشش داده خواهد شد. بی‌تردید تأمین پایدار مواد اولیه دغدغه اصلی فولادسازان کشور است و شرکت‌های فولادی با اتخاذ استراتژی مناسب سعی در حل این مسئله دارند. شرکت فولاد مبارکه نیز با شناسایی، ارزیابی و مشارکت با معادن توانسته به نتایج خوبی در این زمینه برسد و امیدواریم در حوزه تأمین سنگ‌آهن نیز به خودکفایی نسبی برسیم.

علیرضا مولوی‌زاده ،مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه

تولید محصولات باکیفیت و به‌صرفه اقتصادی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان
فولاد مبارکه از طریق همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند محصولاتی تولید کند که از نظر اقتصادی به‌صرفه باشد و درعین‌حال از کیفیت بیشتری نیز برخوردار باشد.

نمایشگاه متالکس بستری مناسب برای معرفی و عرضه شرکت‌های مختلف در حوزه صنعتی و معدن است.بسیاری از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه با فولاد مبارکه همکاری دارند و سایر شرکت‌هایی که از توانمندی لازم در زمینه تأمین مواد اولیه و تجهیزات برخوردار هستند نیز شناسایی می‌شوند و با فولاد مبارکه همکاری خواهند داشت. با هم‌افزایی بین شرکت‌های مختلف به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم خلأهایی که در زنجیره وجود دارد تکمیل کنیم و گام بلندی در جهت اعتلای کشور برداریم.

با نظر مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تولید فولاد با ارزش افزوده بالاتر در دستور کار این شرکت قرار گرفته است و با استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه و همکاری شبکه‌ای با مجموعه فولادسازان کل کشور، محصولات تجاری جدید با ارزش افزوده بالا تولید می‌شود. در این زمینه، در سال گذشته ۸ گرید جدید در حوزه‌های مختلف تولید شد و برای سال جاری نیز برنامه‌ریزی برای طراحی و تولید ۸ گرید جدید فولادی دیگر صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار فولاد، گروه فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه فولادی کشور در این نمایشگاه که از ۱۰ تا ۱۳ شهریورماه برگزار شد، حضوری فعال داشت؛ به‌طوری‌که از ساعات آغازین برگزاری این نمایشگاه، توجه نقش‌آفرینان صنعت فولاد و عموم بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد. همچنین نمایندگانی از شرکت‌های فولاد سنگان، ورق‌خودرو و فلزتدارک به‌عنوان شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه در غرفه این مجموعه حضور داشتند و دستاوردهای خود را در این نمایشگاه ارائه کردند.

گفتنی است در این نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های فعال در زمینه‌های تولید فولاد، چدن و فلزات غیرآهنی (ریخته‌گری، عملیات حرارتی، آبکاری و پرداخت، متالورژی پودر)، خدمات صنعت متالورژی (مواد اولیه و کمک‌ذوب‌ها، قالب‌سازی و مدل‌سازی، خدمات آزمایشگاهی، تست‌ها)، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی وابسته (جرثقیل‌ها، ژنراتورها، موتورهای گازسوز، غبارگیرها، اتصالات و شیلنگ‌های فشار قوی، روانکارها و روغن‌های صنعتی، صنایع لاستیک و نوار نقاله‌ها، تصفیه‌خانه‌های صنعتی) و شکل‌دهی فلزات (نورد، آهنگری و جوشکاری، تراشکاری، برشکاری و پرسکاری) نیز ارائه شد.

چهاردهمین نمایشگاه متالکس در حالی برگزار شد که نسبت به دوره‌های پیش از آن، افزایش کیفیت محسوسی داشت و برندهای مطرحی را در حوزه فولاد گرد هم آورد. ازجمله برندهای مطرح حاضر در این نمایشگاه می‌توان به گروه فولاد مبارکه اصفهان، شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، مجتمع فولاد سپید فراب کویر، شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، مجتمع نورد گالوانیزه دشتستان راد، فولاد ظریف، حامی آلیاژ آسیا، صنایع فولاد کاویان‌گهر سیرجان، کهرباگستر، پارت گوال گیتی، مهندسی فن‌آور معادن و فلزات، ایریتک، گروه صنعتی زرین، ابتکار سوله سپاهان و گروه صنعتی سپافیل اشاره کرد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=54242

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.