• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

اجرای موفقیت‌آمیز پروژه ارتقای سیستم اتوماسیون آهک هیدارته

  • کد خبر : 51489
  • 16 مرداد 1401 - 10:13
اجرای موفقیت‌آمیز پروژه ارتقای سیستم اتوماسیون آهک هیدارته

مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه ارتقای سیستم اتوماسیون آهک هیدراته در ناحیه آهن‌سازی در توقفات ناشی از محدودیت مصرف برق خبر داد.

در پی اجرای این پروژه مهم، خبرنگار فولاد نظر رؤسا و کارشناسان مربوطه را جویا شده است که آن را در ادامه می‌خوانید.

رضا خادم کیمیائی، مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی
این پروژه با رعایت کامل دستورالعمل‌های ایمنی و زودتر از موعد مقرر انجام شد. با توجه به قدیمی بودن سیستم اتوماسیون موجود و مشکلاتی نظیر نبود قطعات یدکی، آلارم‌دهی نامناسب، پایین بودن سرعت پردازش و عدم امکان ارتباط با HMI و لزوم ارتقای آن، پروژه مذکور در قالب قرارداد طراحی، خرید، نصب و راه‌اندازی سیستم اتوماسیون جدید آهک‌سازی و آهک هیدراته به شرکت ایریسا ابلاغ شد.

پس از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه ارتقای سیستم اتوماسیون آهک‌سازی در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰، ارتقای سیستم اتوماسیون آهک هیدراته در ناحیه آهن‌سازی نیز هم‌زمان با محدودیت‌های مصرف برق در ناحیه آهن‌سازی، در تیرماه ۱۴۰۱ طی مدت ۱۵ روز کار شبانه‌روزی و همدلانه کلیه عوامل پروژه و با رعایت کامل موارد فنی و ایمنی اجرا شد و به بهره‌برداری رسید.

از مهم‌ترین مزایای اجرای این پروژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش قابلیت اطمینان و ارتقای سرعت و دقت در سیستم اتوماسیون جدید؛ ایجاد آلارم های جدید موردنیاز بهره‌بردار بر روی صفحه‌نمایش؛ رفع مشکلات کنترلی و ایمنی سیستم قبلی؛ ایجاد سیستم UPS برای سیستم‌های حساس.

محمد حسنی، رئیس اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی
محدوده پروژه شامل تأمین کامپیوترهای صنعتی، تجهیزات مانتینورینگ و شبکه، Accessories، تجهیزات الکتریکی، کابینت و میز و تأمین قطعات یدکی دوساله و موردنیاز دوران راه‌اندازی، طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار و شبکه و بخشی از سخت‌افزار، تست FAT، بسته‌بندی، حمل و نصب و راه‌اندازی و تهیه مدارک As built است که پس از ابلاغ پروژه، عملیات داده‌برداری و مهندسی پروژه انجام و متعاقب آن خرید تجهیزات پروژه آغاز شد.

ساخت و تست تابلوهای کنترلی با همکاری کامل مجموعه اجرای پروژه‌ها و دستگاه نظارت و بهره‌بردار با صرف زمان تقریبی ۵هزار نفرساعت در کارگاه ساخت پیمانکار انجام شد. همچنین عملیات اجرایی سایت، شامل شناسایی کابل‌های موجود، دمونتاژ تابلوهای قدیمی و نصب تابلوهای جدید، کانکشن کابل‌های جدید، تست سیگنال و تست عملکردی با صرف بیش از ۵هزار نفرساعت انجام گرفت.

مسیح پاکباز، کارشناس اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی
در طرح پیشنهادی و اجراشده، انتقال PLC این واحد به اتاق کنترل واحد آهک توسط فیبر نوری صورت گرفت و ارتباط PLC با تابلوهای کنترلی در بستر Profinet انجام پذیرفت. در سیستم اتوماسیون جدید، فلسفه کنترلی تغییر کرد و به‌صورت دو سیستم PLC مشترک و با قابلیت Redundancy اجرا شد که این امر سبب افزایش ضریب آماده‌به‌کاری واحد می‌شود. همچنین با اجرای این پروژه امکان جمع‌آوری تابلوی میمیک پانل موجود در اتاق کنترل فراهم گردید، به‌طوری‌که اطلاعات لازم توسط ۲ مانیتور قابل‌نمایش است.

ازجمله نکات قابل‌ذکر دیگر می‌توان به اصلاح و به‌روزرسانی نقشه‌ها و مدارک فنی این سیستم اشاره کرد که این امر در طول پروژه محقق شد.

خشایار پاسیار، رئیس واحد آهک‌سازی
واحد آهک‌سازی علاوه بر تأمین آهک کلسینه و دولومیت موردنیاز واحد فولادسازی، وظیفه تأمین آهک هیدراته موردنیاز واحدهای مختلف فولاد مبارکه و فولاد سبا و فولاد هرمزگان را نیز به عهده دارد. به‌دلیل محدودیت در تأمین‌کنندگان بیرونی آهک هیدراته، توقف این خط تولید با چالش‌های مهم و مختلفی روبه‌رو بود که با توجه به برنامه‌ریزی شات‌دان سالانه این واحد برای انجام فعالیت‌های ارتقای سیستم اتوماسیون و تعویض هیدراتور شماره یک به مدت یک ماه، مسئولیت تأمین آهک هیدراته موردنیاز به عهده واحد خرید مواد اولیه گذاشته شد.

ازجمله چالش‌های عمده بهره‌برداری می‌توان به ذخیره حدود ۲۰۰ تن آهک هیدراته به‌منظور داشتن ضریب اطمینان بیشتر در حین اجرای توقف علی‌رغم از دسترس خارج شدن سیستم کنترلی، وجود سیگنال‌های بین واحدی، هم‌زمانی اجرای پروژه مذکور با پروژه‌های تعویض هیدراتور شماره یک و پروژه نصب و راه‌اندازی آنالایزر گاز خروجی استک واحد آهک‌سازی اشاره کرد.

سید عمادالدین میرکاظمی، کارشناس برق و ابزار دقیق واحد آهک‌سازی
عدم وجود نقشه‌های As Built مدارات کنترلی سیستم موجود و درعین‌حال پشتیبانی و حفظ تولید آهک موردنیاز واحد فولادسازی ازجمله چالش‌هایی بودند که با آن مواجه بودیم. این چالش‌ها با همکاری مؤثر واحدهای بهره‌برداری و اجرایی پروژه‌ها و شرکت مجری پروژه و رعایت کلیه دستورالعمل‌های ایمنی و عملیاتی فعالیت‌ها با موفقیت به انجام رسید.

رضا خادم کیمیائی، مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی، در پایان از زحمات مدیریت و کارکنان شرکت ایریسا، واحد اجرایی پروژه‌های آهن‌سازی، دستگاه نظارت، مدیریت و کارکنان واحد بهره‌برداری ناحیه آهن‌سازی و کلیه همکارانی که در برنامه‌ریزی، اجرا و راه‌اندازی این پروژه مشارکت داشته‌اند تشکر و قدردانی کرد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=51489

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.