• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

اجرای طرح‌های دانش‌بنیان معدنی و صنعتی؛ رویکردی جدید در گروه فولاد مبارکه

  • کد خبر : 53759
  • 13 شهریور 1401 - 17:24
اجرای طرح‌های دانش‌بنیان معدنی و صنعتی؛ رویکردی جدید در گروه فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در آیین افتتاح پروژه‌های شرکت فولادسنگ مبارکه گفت: بهره‌برداری و انجام تعمیرات اساسی کوره‌های پخت آهک از طریق تکنولوژی‌های جدید در شرکت فولادسنگ مبارکه نشان می‌دهد که رویکرد جدیدی در گروه فولاد مبارکه اتخاذ شده، رویکرد اجرای طرح‌های دانش‌بنیان معدنی و صنعتی که راه نجاتی برای رفع کمبود مواد اولیه مورد نیاز این گروه است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در آیین افتتاح پروژه‌های شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه اظهارکرد: خوشبختانه شرکت فولادسنگ مبارکه به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه پس از گذشت حدود ۵ سال به نقطه‌ای رسیده‌ که دانش بهره‌برداری از کوره‌های آهک با تکنولوژی‌های جدید و تعمیرات اساسی آن را بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی در اختیار دارد، اقدامی که در گذشته توسط کارشناسان خارجی انجام می‌شد.

وی با بیان این که تنها دو کوره آهک مشابه این کوره‌ها در جهان وجود دارد، افزود: اعتماد به‌نفس و پذیرش خطر در کنار دانش و تخصص بهره‌برداری از این کوره‌ها بسیار ارزشمند است؛ توسعه‌های زیادی ازجمله استخراج معدن، تجهیزات خردایش، دانه‌بندی و … در این منطقه صورت گرفته و پروژه‌‌های اخیر اشتغال‌آفرینی قابل توجهی داشته است.

مأموریت شرکت فولادسنگ برای بهره‌برداری و فراوری سنگ آهن هماتیت

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان این که امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که به ۱۰ها حوزه اکتشافی و معدنی ورود پیدا کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه امروز از یک شرکت استخراج‌کننده مواد معدنی به یک مجموعه دانشی رسیده‌ چراکه حوزه اکتشاف یک حوزه دانشی است؛ اقدامات خوبی در اقصی‌نقاط کشور با حمایت شرکت فولادسنگ مبارکه در حال شکل‌گیری و انجام است.

وی با تأکید بر دانشی بودن حوزه فراوری معادن گفت: مأموریت بهره‌برداری و فراوری سنگ آهن هماتیت گروه فولاد مبارکه برعهده شرکت فولادسنگ مبارکه گذاشته شده به‌گونه‌ای که برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، نیازمند معادن و ذخایر سنگ آهن هستیم.

ضرورت تجمیع ظرفیت‌های معدنی کوچک برای تأمین ۲۰ تا ۳۰ درصدی نیاز گروه فولاد مبارکه

طیب‌نیا تصریح کرد: شرکت‌های داخلی تأمین‌کننده سنگ آهن به سمت فولادسازی رفته‌اند و فولاد مبارکه در حوزه سنگ آهن، فعالیت معدنی خود را به طور جدی شروع کردیم و با توجه به عدم در دسترس بودن معادن بزرگ، مسیر دشواری در پیش داریم.

وی با اشاره به وجود ذخایر ارزشمند معادن هماتیت در کشور اذعان داشت: این ذخایر عمدتاً مغفول مانده و اقدام جدی روی آن‌ها صورت نگرفته است اما امروز شاهد آغاز به‌کار ۲ معدن در شرکت فولادسنگ مبارکه بودیم، گرچه معادن بزرگی نیستند اما امیدوارم با تجمیع ظرفیت‌های چنین معادنی بتوانیم به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد نیاز گروه فولاد مبارکه را تأمین کنیم و این مأموریت شرکت‌های تابعه ماست.

اجرای طرح‌های دانش‌بنیان معدنی و صنعتی در گروه فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت‌ فولاد مبارکه تأکید کرد: تولید محصولات جدید همچون فرّوسیلیس و فرومنگنز با رویکرد دانشی در شرکت فولادسنگ مبارکه اقدام بسیار ارزشمندی است و نیازمند کار جدی‌تر است؛ بهره‌برداری و انجام تعمیرات اساسی کوره‌های پخت آهک از طریق تکنولوژی‌های جدید در این شرکت نشان می‌دهد که رویکرد جدیدی اتخاذ شده، رویکرد اجرای طرح‌های دانش‌بنیان معدنی و صنعتی که راه نجاتی برای رفع کمبود مواد اولیه مورد نیاز گروه فولاد مبارکه است.

وی با تأکید بر ضرورت مسائل زیست‌محیطی ادامه داد: نباید الگو بودن در حوزه صنعت سبز را فراموش کنیم چراکه شعار ما تحقق صنعت سبز است و به همین خاطر خود را به رعایت مسائل زیست‌محیطی ملزم می‌دانیم، همان‌طور که در این زمینه پیشرو هستیم.

تجلّی مسئولیت‌های اجتماعی با ورود به حوزه معادن

طیب‌نیا بیان کرد: فعالیتی که گروه فولاد مبارکه در حوزه معادن آغاز کرده از طرفی پاسخگوی نیاز تولید است و از سوی دیگر تجلی مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه در جهت آبادانی کشور است؛ بسیاری از معادن کوچک و بزرگ در مناطق محروم واقع شده که علاوه بر رفع بخشی از نیاز ما، به آبادانی این مناطق نیز کمک خواهد شد.

وی در پایان ابرازداشت: طرح‌هایی که امروز در شرکت فولادسنگ مبارکه به افتتاح و بهره‌برداری رسید، با ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم ۲۵۰ شغل‌ جدید ایجاد کرد؛ طرح‌های حوزه معدن در این منطقه، آغازگر سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه است و نیازمند حمایت‌های جدی بیشتر است که این مهم محقق خواهد شد.

معادن با ارزش افزوده بالا تبلوری از اقتصاد مقاومتی است

مهرداد فقیهیان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه اصفهان نیز در این آیین اظهار کرد: یکی از بخش‌های مهم در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، صنایع معدنی است و بر کسی پوشیده نیست که معادن با ارزش افزوده بالا، اشتغال‌آفرینی و متّکی بر فنّاوری و طرح‌های دانش‌بنیان می‌تواند تبلور اقتصاد مقاومتی باشد.

وی افزود: شرکت فولادسنگ مبارکه به‌عنوان بازوی معدنی گروه فولاد مبارکه سعی کرده تا با تقویّت زنجیره اکتشاف، استخراج، فرآوری و محصول نهایی، سهم مهمی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی داشته باشد که در همین راستا با توسعه سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌ها و فن‌آوری در حوزه اکتشاف، استخراج و فراوری محصولات معدنی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی، همراه با برداشت صیانتی از معادن با رعایت الزامات زیست‌محیطی، دست به‌کار تکمیل زنجیره ارزش در معدن و صنایع معدنی با تکیه بر طرح‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی شده‌ایم.

فولادسنگ شرکتی پیشرو در اجرای طرح‌های دانش‌بنیان در حوزه معادن کشور

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه گفت: این شرکت با نزدیک شدن به اهداف بخش معدن در تکالیف ابلاغی و بر اساس ماهیت آن‌ها بیشترین تطابق و سازگاری را با راهبرد و شعار سال دارد و به‌عنوان شرکتی پیشرو در اجرای طرح‌های دانش‌بنیان در حوزه معادن عمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان برجسته شرکت فولادسنگ مبارکه لازم است خطرها را تقبل، ناملایمات را تحمل، چالش‌های فنی و راه حل‌ها را شناسایی و همکاری هدایت‌گرانه‌ای با شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشند و البته موفقیّت در این مسیر با لطف الهی و سنگر به سنگر در حال وقوع است.

تعمیرات اساسی کوره‌ها و راه‌اندازی آن‌ها با صرفه‌جویی ارزی معادل ۲ هزار میلیارد ریال

فقیهیان اذعان داشت: حال که در شرایطی هستیم که با کسب دانش تعمیراتی و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، با همکاری تنگاتنگ شرکت‌های دانش‌بنیان به‌طور موفقیّت‌آمیزی گام‌های پایانی تعمیرات اساسی کوره‌ها و راه‌اندازی آن‌ها با صرفه‌جویی ارزی معادل ۲ هزار میلیارد ریال را برمی‌داریم.

وی در پایان تأکید کرد: امروز اینجاییم تا ۴ پروژه توسعه‌ای در شرکت فولادسنگ مبارکه را به ثمر برسانیم و با تحقق اقتصاد مقاومتی و اجرای گام دوم انقلاب در حوزه صنعت و معدن و اتکال به باری‌تعالی بتوانیم به هدف تحقق هلدینگ صنعتی و معدنی فولادسنگ مبارکه تا پایان سال جاری دست یابیم.

براساس این گزارش، آیین افتتاح پروژه احداث خط خردایش و دانه‌بندی و همچنین سنگ‌شکن اولیه شرکت فولادسنگ مبارکه روز شنبه ۱۲ شهریورماه، توسط مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و با حضور نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی، تعدادی از مسئولین منطقه و جمعی از معاونین و مدیران فولاد مبارکه برگزار و پروژه‌های بهره‌برداری از معدن سنگ آهن خاک سرخ کودی هرمزگان و سنگ آهن سیلیس داوران کرمان نیز به صورت آنلاین افتتاح گردید.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=53759

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.