• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
5

آغاز نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران با ساخت ۳۰۰ هزار مسکن استیجاری/ تعرفه‌های جدید خدمات نظام مهندسی اعلام می‌شود

  • کد خبر : 39935
  • 01 اسفند 1400 - 14:22
آغاز نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران با ساخت ۳۰۰ هزار مسکن استیجاری/ تعرفه‌های جدید خدمات نظام مهندسی اعلام می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برای متعادل‌سازی بازار اجاره بها به دنبال اجاره داری حرفه‌ای بودیم و مصوبات مورد نیاز اخذ شده است. در حال حاضر برای ساخت ۳۰۰ هزار واحد در قالب اجاره‌داری حرفه‌ای بسترها آماده شده که با کمک دولت به سازندگان زمین ارزن‌قیمت و یا ۹۹ ساله داده می‌شود و با اجرای این طرح، نرخ‌ها در بازار اجاره قابل کنترل است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایلنا، محمود محمودزاده در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان نظام مهندسی کشوری که بدون حضور احمد خرم، رئیس سابق این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه امیدوارم سازمان نظام مهندسی بتواند فعالیت‌های عمده‌ای در حوزه ساختمان داشته باشد، اظهار داشت: حواشی و موضوعات غیرتخصصی، آفت هر NGO محسوب می‌شود و باید بستر فعالیت‌های حرفه‌ای در مجموعه‌های تخصصی فراهم شود.

وی با اشاره به فرصت ایجاد شده برای افزایش فعالیت سازمان نظام مهندسی در حوزه ساخت و ساخت گفت: از سال ۹۸ بحث پروژه مسکن ملی مطرح شد و تا سال ۹۹، ۵۴۱ هزار واحد در قالب طرح مسکن ملی در حال اجرا بوده که ۴۰ هزار واحد در این پروژه در بافت فرسوده انجام می‌شود و مابقی یعنی حدود ۵۰۰ هزار واحد دیگر بر روی اراضی دولتی در دست اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح پروژه نهضت ملی مسکن در شهریور سال جاری ابلاغ شد، ادامه داد: از مهر ماه امسال مقدمات اجرای این پروژه را آغاز کردیم و پروژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال قابلیت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی در حوزه مهندسی ایجاد خواهد کرد.

محمودزاده تصریح کرد: برای اولین بار صندوق ملی مسکن با پشتیبانی منابع مالی مورد نیاز جهت احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در۴ سال در کشور ایجاد شده است که می‌تواند ضمانت‌های بعدی را بر عهده بگیرد و منابع این صندوق ۲ برابر منابع بانک مسکن برآورد می‌شود. از این رو کمبود منابع در حوزه ساخت و ساز که پیش از آن دولت با آن مواجه بود از طریق صندوق ملی مسکن تامین می‌شود بدون اینکه خلق پولی صورت بگیرد یا خط اعتباری جداگانه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به تکلیف ارائه تسهیلات ۳۶۰ هزار تومانی بانک‌ها به بخش مسکن بیان کرد: در سال ۹۱ حداکثر سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی حدود ۱۷ درصد بود که این عدد در چند سال گذشته به کمتر از ۴ درصد رسید اما با توجه به نیاز مردم به مسکن و عنایت دولت به دغدغه‌های مردم، بانک‌ها مکلف شدند تا ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند و اگر بانکی این تعهد را اجرا نکند ۲۰ درصد آن عدد جریمه می‌شود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به حمایت ویژه از بخش خصوصی برای احداث واحدهای خودمالکی در پروژه نهضت ملی مسکن توضیح داد: این بستر را فراهم کرده‌ایم که خودمالک‌ها بدون واسطه و به صورت کاملا آنلاین در سایت نهضت ملی مسکن مراجعه و تقاضای احداث واحد خودمالکی تحت پروژه نهضت ملی مسکن را ارائه دهند و بتوانند از تسهیلات این پروژه استفاده کنند.

محمودزاده افزود: این امکان برای بخش خصوصی بدون واسطه و بدون بروکراسی‌های اداری دیده شده است و امروز ۷۲ هزار متقاضی خودمالک توانستند تقاضای خود را ثبت و مراحل مختلف اجرا را طی کنند.

وی از تامین زمین برای ۹۸۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: تاکنون برای ۹۸۰ هزار واحد نهضت ملی زمین تامین شده که ۳۲۰ هزار واحد آن آماده کلنگ‌زنی بوده و یا کلنگ‌زنی شده است. همچنین برای یک میلیون و  400 هزار واحد هم زمین در مراحل تعیین کاربری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره بازار اجاره تاکید کرد: برای متعادل‌سازی بازار اجاره بها به دنبال اجاره داری حرفه‌ای بودیم و مصوبات مورد نیاز اخذ شده است. در حال حاضر برای ساخت ۳۰۰ هزار واحد در قالب اجاره داری حرفه‌ای بسترها آماده شده که با کمک دولت به سازندگان زمین ارزن‌قیمت و یا ۹۹ ساله داده می‌شود که با اجرای این طرح، نرخ‌ها در بازار اجاره قابل کنترل است و می‌تواند به دهک کم‌درآمد و دهک با درآمد متوسط در بحث اجاره مسکن کمک کند.

محمودزاده اضافه کرد: تمام این پروژه‌ها به ایجاد ظرفیت‌های جدید در حوزه نظام مهندسی و اشتغال مهندسان بسیار کمک می‌کند.

وی ادامه داد: البته مذاکراتی برای انتقال تکنولوژی از سایر کشورها در بحث ساخت مسکن انجام شده است که باعث تحول در صنعت ساختمان‌سازی خواهد شد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سیاست وزارت راه و شهرسازی برای تخصصی شدن فعالیت مهندسان بیان کرد: از مرداد ماه امسال که آخرین آزمون مهندسان برگزار شده، به دنبال افزودن چند رشته جدید بودیم و برنامه تخصصی کردن رشته‌های مهندسی را دنبال می‌کنیم. در حال حاضر پروانه‌ها عمومی است و مهندسان از پایه ۳ تا پایه یک به صورت عمومی حرکت می‌کنند اما ما به دنبال تخصصی شدن این روند هستیم و حتما این تخصص‌ها با برگزاری آزمون به افراد واگذار می‌شود.

محمودزاده افزود: مجوز برای ۸ رشته جدید مهندسی صادر شده که به زودی شاهد تخصصی‌تر شدن فعالیت‌های مهندسان خواهیم بود.

وی با تشکر و تقدیر از اعضای هیات مدیره سابق سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: اگر ایرادی در فرایندها وجود دارد، ما از پیشنهادهای جدید برای اصلاح این روندها استقبال می‌کنیم و برنامه‌هایی برای صدور الکترونیکی پروانه‌ها و وجود کارنامه الکترونیک تمام مهندسان و یک بانک اطلاعاتی قوی در این حوزه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره افزایش قیمت تعرفه‌های مهندسی اذعان داشت: از ۲ سال گذشته افزایش تعرفه‌های نظام مهندسی مطرح بوده و من هم با افزایش قیمت تعرفه‌ها با مهندسان هم‌عقیده هستم اما با محدودیت‌هایی برای بالا بردن نرخ تعرفه‌ها مواجه هستیم.

محمودزاده تاکید کرد: در ۲ سال گذشته، اعدادی که برای افزایش نرخ تعرفه‌ها اعلام شد، بدون هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی بوده که بعضاً توقعاتی را در جامعه مهندسان ایجاد کرده و از سوی دیگر حصول آن اعداد و نرخ‌ها برای جامعه مهندسی سخت بوده است.

وی یادآور شد:‌ باید توجه داشته باشیم که همزمان دولت به دنبال کنترل قیمت‌ها در حوزه مسکن است اما اعداد نهایی برای اجرا در سال ۱۴۰۱ را به زودی اعلام می‌کنیم.

همچنین در این مراسم حمزه شکیب، رئیس جدید سازمان نظام مهندسی کشوری با تشکر از اقدامات انجام شده توسط افراد در دوره‌های گذشته اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی تکالیفی را بر عهده دارد و معتقدم از مراحل طراحی و ساخت یک ساختمان تا زمان عمر مفید آن باید در اختیار ساختار سازمان نظام مهندسی باشد.

وی ادامه داد: تمام بهره‌برداران باید با خیال راحت از وقوع حوادث و سوانح طبیعی در واحدهای ساخته شده سکونت داشته باشند و امیدواریم از این پس زمینه‌ساز تحولات مثبت در حوزه مسکن و ساختمان باشیم و بتوانیم شأن و جایگاه مهندسان را ارتقاء بخشیم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=39935

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.