• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
9

آغاز مذاکره با ۲ کشور برای تجارت آزاد

  • کد خبر : 7027
  • 22 دی 1399 - 14:17
آغاز مذاکره با ۲ کشور برای تجارت آزاد

رئیس سازمان توسعه تجارت از مذاکره برای آغاز تجارت آزاد با دو کشور و یک منطقه اقتصادی خبر داد.

 به گزارش رویداد خبربه نقل از ایسنا، حمید زادبوم در مراسم روز ملی صادرات اظهار کرد: خوشبختانه در زمینه‌ی تجارت آزاد مذاکرت جدیدی آغاز شده که در یک سوی آن ایران و در سوی دیگر کشور پاکستان و صربستان قرار دارند و از سوی دیگر مذاکره برای تجارت آزاد با اوراسیا نیز ادامه داشته است.

وی با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت در ماه‌های گذشته فراوانی کالا در تجارت خارجی را به عنوان یک اولویت جدی در دستور کار قرار داده، تصریح کرد: در کنار فراوانی کالا بحث تسهیل رفع تعهدات ارزی نیز مطرح بود که از سال ۱۳۹۷ تا امروز چه بانک مرکزی و چه صادر کنندگان با مشکلاتی در رابطه با آن مواجه بودند.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت مصوبه یکصد و هفتاد و هفت ستاد هماهنگی اقتصادی دولت توانست فضا را در این حوزه به آرامش نزدیک کند و روند رو به رشد صادرات که از چند ماه قبل کلید خورده با بهبود شرایط در این سیاست‌ها ادامه خواهد یافت.

به گفته زادبوم اصلی‌ترین سیاست ایران در این حوزه تمرکز بر بازار کشورهای منطقه و همسایه است و پس از آن کشورهای آسیایی، کشورهای آفریقایی و حتی آمریکای لاتین نیز از دیگر مقاصد صادراتی ایران به‌شمار می‌روند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که اولویت ایران تجارت با ۱۵ کشور همسایه و دو کشور هند و چین است بیان کرد: در حال حاضر امکان جلوگیری از خام فروشی در کوتاه مدت وجود ندارد، اما ما تلاش کرده‌ایم سیاست‌های حمایتی خود را به سمت کالاهای صادراتی با ارزش افزوده بالاتر حرکت دهیم تا در این حوزه کشور پیش‌تر جدی‌تری تجربه کند. از سوی دیگر با برگزاری جلسات مختلف تلاش شده جایگاه ایران در بازار سنتی کالاهایی مانند زعفران، فرش و خشکبار نیز احیاء شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اصلی‌ترین محورهایی که به توسعه صادرات کمک می‌کند بحث تجارت آزاد و توافق‌ها در رابطه با این تجارت میان کشورها و مناطق مختلف است. ما تلاش کردیم مذاکرات برای تجارت آزاد با دو کشور پاکستان و صربستان و همچنین منطقه اقتصادی اوراسیا را ادامه دهیم و امیدواریم در آینده نزدیک این توافق‌ها نهایی شده و تعداد آنها نیز افزایش یابد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=7027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.