• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

آسیب اقتصادی دلار ۴۲۰۰ تومانی بیش از حذف آن است 

  • کد خبر : 6904
  • 21 دی 1399 - 10:25
آسیب اقتصادی دلار ۴۲۰۰ تومانی بیش از حذف آن است 

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه دلار ۴۲۰۰ تومانی باید از اقتصاد حذف شود، گفت: نظام چند نرخی ارز آسیب‌های زیادی را به کشور و مردم وارد خواهد کرد.

محمود نجفی عرب عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در گفت وگو با ایبِنا تصریح کرد: اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی به بخش دارو و تجهیزات پزشکی جز اینکه یارانه‌ای برای واردات و به نفع سوداگران و قاچاقچیان باشد عایدی دیگری ندارد.
وی ادامه داد: عمده بازار دارو از محصولات داخلی تامین می شود و دلار ۴۲۰۰ تومانی به مواد اولیه داروها اختصاص می‌یابد که سهم حدود ۳۵ درصدی می‌شود. یعنی بخش‌های دیگر تولید دارو از ارزهای نیمایی یا آزاد استفاده می‌کنند اما این در حالی است داروهای ساخته شده وارداتی تماما با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند که این امر یارانه‌ای به واردات است. 
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: این اتفاق از لحاظ عقلانی و منطقی با شعار جهش تولید مغایر است. در این شرایط بزرگترین مشکل ما قاچاق معکوس کالا خواهد بود چرا که قیمت محصول وارداتی به ایران به صرفه تر از قیمت محصول مشابه در کشورهای اطراف است بنابراین افراد سودجو و سوداگران نسبت به خروج غیرقانونی آن از کشور اقدام می‌کنند. نمونه بارز این امر انسولین Pen است که امسال با اینکه بیش از هر سال هم واردات داشتیم اما با کمبود آن در کشور مواجه شدیم.
نجفی عرب با اشاره به حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد اظهار کرد: در حوزه سلامت با توجه به اینکه پوشش بیمه‌ای اکثریت جامعه را در بر می‌گیرد به راحتی می‌توان مابه‌التفاوت نرخ ارز ناشی از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی را به انتهای زنجیره منتقل کنیم تا سود آن به طور مستقیم نصیب مردم شود.
وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت ناشی از این اتفاق گفت: برخی شنیده ها حاکی از این است که در صورت حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، دارو استثنا خواهد بود و همچنان مشمول این ارز می شود اما این در حالی است که تنها در این بخش می توان به راحتی آثار را جبران کرد. در این شرایط باید از لحاظ قانونی اطمینان پیدا کرد که دولت مابه التفاوت را یا به بیمه ها می پردازد یا برای مدیریت بهتر در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهد.
به گفته عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در حال حاضر و با وجود دلار ۴۲۰۰ تومانی،  شرایط خوبی را در بخش سلامت شاهد نیستیم چرا که معتقدیم خسارت و آسیب این دلار ارزان قیمت به مراتب بیشتر از حذف آن از اقتصاد است. با حذف دلار ۴۲۰۰تومانی فقط باید یک اطمینان و قانون محکمی وجود داشته باشد که دولت همواره مکلف به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز به مردم خواهد بود. 
همچنین نجفی عرب در بخش دیگری از سخنان خود درباره تامین واکسن کویید ۱۹ ضمن تاکید براینکه جای نگرانی درباره دریافت واکسن وجود ندارد، اظهار کرد: هم در بخش داخلی پیشرفت های خوبی داریم و هم اینکه برای خرید واکسن خارجی اقدام شده است. وی گفت: استانداردهای تولید دارو و ساخت واکسن در ایران بعضا از استانداردهای جهانی نیز سختگیرانه تر است و می توان اطمینان خوبی به واکسن تولیدی خودمان داشت چرا که ما سال هاست جزو تولیدکنندگان واکسن های مختلف هستیم و موفقیت های بسیاری داشته ایم. نجفی عرب ادامه داد: البته واکسن آنفلوآنزا موضوع متفاوتی دارد و اینکه این مورد را تولید نکردیم دلایل اقتصادی دارد که به عبارت دیگر واردات آن به صرفه تر از تولید آن در داخل است چرا که معمولا در شرایط عادی به حدود ۲.۵ میلیون واکسن آنفلوآنزا نیاز داریم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=6904

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.