• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

گزارشی از خدمات مرکز نیکوکاری «فرهنگ، هنر و رسانه» برای مددجویان

  • کد خبر : 26583
  • 17 مهر 1400 - 18:52
گزارشی از خدمات مرکز نیکوکاری «فرهنگ، هنر و رسانه» برای مددجویان

رویداد خبر– مرکز نیکوکاری «فرهنگ، هنر و رسانه» با هدف توانمندسازی مددجویان در زمینه‌های فرهنگی، ارائه آموزش‌های هنری و ایجاد زمینه اشتغال برای جامعه هدف، از سال گذشته فعالیت خود را اغاز کرده است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، جایگاه فعالیت‌های فرهنگی در کمیته امداد تا به حدی است که توانمندسازی فرهنگی در کنار ایجاد اشتغال و تامین مسکن، به عنوان یکی از ابعاد اساسی در خودکفایی و توانمند شدن خانواده‌های تحت حمایت مطرح است.

یکی از اقدامات مبتکرانه‌ای که چندی است در کمیته امداد مورد توجه قرار گرفته و مورد استقبال بوده، تشکیل مراکز نیکوکاری و تعامل این نهاد با آنها بوده است. این اقدام از چند جهت حائز اهمیت است؛ نخست این‌که کمیته امداد صرفا با یک نگاه نظارتی بر این مراکز، آنها را در جهت محرومیت‌زدایی هدایت می‌کند و از سوی دیگر از آنجایی‌که مدیریت این فرآیند از ابتدا تا حصول نتیجه بر عهده خود خیران است، فعالیت‌ها خارج از فرآیند بروکراتیک و اداری بوده و شکل مردمی به خود می‌گیرد.

هر موسسه خیریه می‌تواند متناسب با نیت، حرفه یا تخصص خود و اعضا، در یک زمینه تخصصی یا عمومی اقدام به حمایت، پشتیبانی و توانمندسازی جامعه هدف کند. در این گزارش به یکی از خلاقانه‌ترین موسسه‌های خیریه که تاکنون در کشور فعالیت داشته پرداخته شده است:

موسسه خیریه «فرهنگ، هنر و رسانه»؛ موسسه‌ای که با حضور حدود ۵۰ استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه حدود یک‌سال است که فعالیت خود را در استان البرز آغاز کرده و در زمینه مسائل فرهنگی، اقتصاد و اشتغال نیازمندان مشغول به فعالیت است.

حامد توکل، فعال حوزه هنری و مسئول این موسسه در مورد هدف راه‌اندازی این مرکز خیریه می‌گوید: آنچه در راه‌اندازی چنین موسسه‌ای برای ما اهمیت داشت این بود که محفلی برای حضور افراد فرهنگ‌دوست و هنرمندان و فعالان حوزه رسانه ایجاد شود؛ کسانی که قصد خیرخواهی دارند. به دنبال این بودیم تا با تحقق چنین هدفی به هم‌افزایی نیروها برای کمک به دانش‌‌آموزان و دانشجویان بپردازیم.

وی در ادامه به محورهای فعالیت این موسسه خیریه پرداخته و می‌افزاید: این موسسه مرکز جامعی است که در سه بخش فرهنگی و اجتماعی، آموزش‌های اشتغال‌محور و حوزه رسانه فعالیت می‌کند.

مسئول موسسه خیریه «فرهنگ، هنر و رسانه» در خصوص فعالیت‌های این مرکز در بخش فرهنگی و اجتماعی می‌گوید: مهم‌ترین اقدام انجام شده در این بخش، تدوین سند توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی است که با مشارکت ۱۰ عضو هیات علمی و کارگروه‌های تخصصی تحت نظارت کمیته امداد تدوین شده است. فعالیت در این خصوص از سال گذشته آغاز شده و هم اکنون به پایان رسیده و می‌تواند در آینده نقشه راهی در حوزه‌های اشتغال، فرهنگی، حمایت و مشارکت کمیته امداد باشد.

توکل در ادامه به فعالیت‌های این مرکز در حوزه آموزش‌های اشتغال‌محور اشاره و بیان می‌کند: در این بخش برگزاری دو دوره موشن‌گرافیک و نرم‌افزارهای تدوین در تابستان از اهم فعالیت‌های موسسه خیریه «فرهنگ، هنر و رسانه» برای دانشجویان علاقه‌مند مددجوی کمیته امداد بوده است. این دوره‌ها که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در قالب دو گروه ۱۰ نفره برگزار شد.

وی با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین اهداف مرکز نیکوکاری در این بخش این است که بتوانیم در آینده بخشی از تولیدات رسانه‌ای مرتبط با کمیته امداد را در موسسه خیریه «فرهنگ، هنر و رسانه» داشته باشیم، معتقد است: در بحث اشتغال‌زایی هم با مذاکراتی که با شورای شهر کرج داشتیم توانستیم آنها را مجاب کنیم تا بخشی از فعالیت‌های تولید محتوا در حوزه شهرداری و شورای شهر به بچه‌های ما بسپارند.

مسئول موسسه خیریه «فرهنگ، هنر و رسانه»، اشاعه فرهنگ خیر و امور خیریه در قالب‌های جدید را از دیگر اهداف راه‌اندازی دوره‌های آموزشی اشتغال‌محور عنوان کرد.

وی، تعامل با صدا و سیمای استان البرز در راستای معرفی مددجویان نخبه علمی، فرهنگی و ورزشی موفق به‌عنوان الگو برای سایر جوانان را از فعالیت‌های این مرکز در حوزه رسانه برشمرد.

مهدی مقدم، فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه بوعلی همدان و از مددجویان نخبه کمیته امداد در ارتباط با دوره‌ برگزار شده در موسسه خیریه «فرهنگ، هنر و رسانه» می‌گوید: این‌که این دوره‌های آموزشی بدون هیچ هزینه‌ای برای مددجویان برگزار می‌شود بسیار جای تشکر دارد اما اگر قرار باشد ما در این زمینه کار کنیم نیازمند حمایت بیشتری هستیم.

این مددجوی نخبه ۲۲ ساله ادامه داد: من و کسانی‌که در این دوره‌ها شرکت کردند زمینه‌ای در این خصوص نداشتند و به ‌واسطه حضور در این دوره به این کار علاقه‌مند شدند بنابراین تا زمانی‌که از سوی این اساتید برای کار به جایی معرفی نشویم نمی‌توانیم در این حوزه فعالیت کنیم.

وی تصریح کرد: فعالیت در موشن‌گرافی نیازمند بروز خلاقیت است که این خلاقیت، خود را در کار نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است هزینه برگزاری هر دوره آموزش اشتغال‌محور در مرکز «فرهنگ، هنر و رسانه» حدود ۱۵ میلیون تومان است که در ۱۳ جلسه ۳ ساعته اجرا می‌شود و این دوره‌ها برای مددجویان کمیته امداد به ‌صورت رایگان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، مرکز نیکوکاری فرهنگ، هنر و رسانه، مهرماه سال گذشته همت کمیته امداد استان البرز و با مشارکت انجمن سواد رسانه‌ای ایران با هدف توسعه فرهنگ انفاق و احسان و استفاده از ظرفیت های متخصصان رسانه‌ای و هنری مرکز نیکوکاری فرهنگ، هنر و رسانه استان البرز گشایش یافت.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=26583

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.