• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

کاهش ۲۱ درصدی واردات به مواد اولیه و واسطه‌ای اصابت کرده است

  • کد خبر : 2684
  • 27 آبان 1399 - 11:34
کاهش ۲۱ درصدی واردات به مواد اولیه و واسطه‌ای اصابت کرده است

معاون وزیر صمت گفت: طی ۷ ماه نخست سال کاهش واردات عمدتا ناشی از کاهش واردات مواد اولیه و واسطه‌ای بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی صادقی نیارکی امروز در هفدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در ۷ ماه اول امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی ۲.۸ درصد کاهش واردات داشتیم، اما از لحاظ ارزشی کاهش واردات ۲۱ درصد بوده است و این نشان می‌دهد که عمدتاً کالاهایی که با ارزش افزوده بالاتر هستند کمتر به کشور وارد کشور شده است. در واقع این ارقام نشان دهنده کاهش واردات مواد اولیه واسطه‌ای و ماشین‌آلات به کشور است.
وی افزود: همچنین در ۷ ماه ابتدای امسال ۶۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۸.۲ میلیارد صادرات داشته ایم که کاهش ۱۷.۶ درصد در وزن صادرات را نشان می‌دهد که البته در مهر ماه رشد ۱.۷ برابری در حجم صادرات داشتیم که این مساله نوید بخش جبران کاهش صادرات ناشی از برخی از محدودیت‌ها اعم از محدودیت‌های بین المللی و کرونا است که در ماه‌های آتی جبران خواهد شد.
معاون امور صنایع وزیر صمت با اشاره به ثبت سفارش، تخصیص و تأمین ارز واردات، اظهار داشت: مجموع ثبت سفارش ۷ ماهه امسال ۲.۲ درصد مثبت و ارزش تخصیص ما منفی ۱۲.۸ درصد بوده است و حدود ۱۳ درصد در ۷ ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تخصیص ارز داشته ایم. در حوزه تأمین ارز نیز ۱۷ درصد کاهش داشته‌ایم.
صادقی نیارکی با اشاره به مراجعات مکرر تأمین کنندگان برای مواد اولیه به وزارت صنعت، گفت: سرجمع تأمین ۱۷ درصد کاهش داشته است، اما حجم مراجعات ما را به این سمت حرکت داد که از دو ماه گذشته در یک نگاه عمیق کارشناسی نسبت به بررسی دقیق رسوب کالا و نحوه تأمین و تخصیص کالاها و به خصوص تأمین مواد اولیه تولید حرکت کنیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: لذا از ۲ ماه گذشته ۲۶۰ ردیف تعرفه را به صورت دقیق کنترل و وضعیت ثبت سفارش، تأمین و تخصیص ارز آن را کنترل کردیم.
وی افزود: در آن ۲۶۰ ردیف تعرفه ثبت سفارش تا تاریخ ۱۶ آبان حدود ۶ درصد رشد را داشتیم و ارزش واردات این ۲۶۰ ردیف تعرفه نیز حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ بوده است که بالغ بر ۶۰ درصد آن مواد اولیه واسطه‌ای و اجزا و قطعات بخش تولید است.
صادقی نیارکی با بیان اینکه در حوزه تخصیص ارز منفی ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته قرار داریم، اظهار داشت: این در حالی است که بر اساس تاریخ ثبت سفارش در حوزه تأمین ارز منفی ۵۳ درصد تا تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته عقب تر هستیم. کاهش واردات طی این مدت دقیقاً به مواد اولیه، مواد واسطه‌ای و اجزا و قطعات و بعضاً ماشین آلات اصابت کرده بود.
صادقی نیارکی اظهار داشت: به طوری که تأمین ارز در صنایع برقی، لوازم خانگی، صنایع فلزی منفی ۲۹ درصد و در صنایع غیرفلزی نیز منفی ۵۴ درصد و در صنایع دیگر نیز منفی ۷۶ درصد کاهشی بوده است.
وی بیان داشت: البته اگر تاریخ ثبت سفارش را کنار بگذاریم، مجموع تأمین‌های ارز از ابتدای امسال تا ۱۶ آبان ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در حوزه صنایع لوازم خانگی در تعداد پروانه بهره برداری و میزان اشتغال نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبت تری داریم بنابران ما با یک تولیدی مواجه هستیم که نیازمند تأمین مواد اولیه است و به واسطه شتابی که به واسطه نرخ ارز گرفته تولید لوازم خانگی در کشور توجیه فنی و اقتصادی دارد.
وی افزود: حدود ۷ میلیون تن کالای اساسی، واسطه‌ای و غیره در گمرکات رسوب دارد، لذا اولین تصمیم راهبردی دولت و تیم اقتصادی دولت برای تأمین مواد اولیه و ترخیص کالاهای مانده در گمرک اتخاذ شد مصوبه‌ای در تاریخ سیزدهم آبان ۹۹ در خصوص ترخیص فوری کالاهای اساسی و ضروری موجود در انبارهای گمرک بود.
صادقی نیارکی اظهار داشت: لذا به سرعت تعرفه‌های مشمول مصوبه به گمرک اعلام شد که بر این اساس حدود سه هزار و ۸۳۸ ردیف تعرفه اعم از مواد اولیه واسطه‌ای، اجزا و ماشین آلات و تجهیزات به گمرک اعلام شد که رسوب شده و اگر فردی اعلام می‌کند که ارز نیاز ندارد و می‌تواند بدون کد رهگیری این کالاها را از گمرک ترخیص کند، لذا این موارد به گمرک اعلام شد تا امکان ترخیص این کالا از این طریق وجود داشته باشد و لذا از زمان تصویب مصوب حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا از گمرکات کشور ترخیص شده است.
معاون صنایع وزارت صمت بیان داشت: شتاب فزاینده ای برای تخلیه گمرکات با تاکید بر مواد اولیه و واسطه‌ای خواهیم داشت و در این مدل اقتصادی دولت نگاه ما به تأمین و تخصیص برای پرکردن مواد اولیه ضروری بخش تولید هوشمندانه است که در ادامه و در مصوبه دوم رفتار سیاست‌های تجاری ما برای تأمین نیازهای اصلی کشور تنظیم می‌کند.
وی افزود: مصوبه دوم با عنوان سیاست‌های جدید واردات و صادرات کشور و بسته ارزی جدیدی که دولت ارائه داد ابلاغ شد و در این بخش نیز ما با نگاه هوشمندانه در خصوص تأمین و تخصیص ارز اقدام کردیم.
معاون وزیر صمت گفت: لذا ۶۱۳ ردیف تعرفه در حوزه مواد اولیه، اجزا و قطعات اعلام شد تا روش تأمین ارز اینها علاوه بر روش بانکی و نیمایی، ۴ روش تأمین ارز را برای آنها واردات کردیم که ارزش واردات این ۷۰۰ ردیف تعرفه حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ بوده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=2684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.