• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

پدافند غیر عامل و اقدامات بانکی

  • کد خبر : 28652
  • 12 آبان 1400 - 12:52
پدافند غیر عامل و اقدامات بانکی

پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین؛ عمده‌ترین هدف پدافند غیر عامل ، ایمن سازی و کاهش آسیب پذیری زیرساخت‌های مورد نیاز مردم است که باید با یک برنامه ریزی و طراحی در توسعه پایدار کشور نهادینه شود و برای اصلاح زیرساخت‌های فعلی راهکار‌هایی با مهندسی مجدد لازم است.

در پدافند غیرعامل ، تمام نهادها ، نیروها ، سازمان‌ها ، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند در حالی که در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیما‌های رهگیر، تنها نیرو‌های مسلح مسئولیت برعهده دارند.

بانک ها به عنوان یکی از بزرگترین سیستم های مالی و اقتصادی کشور همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.صیانت از دارایی ،نگهداری ثروت و حفظ اعتماد مشتریان از وظایف مهم بانک ها تلقی می شود و ضرورت برطرف کردن این مسله موجب شده  آنچه نیاز است در مسیر پیشبرد و نیل به این هدف بکار گرفته شود.

تهدیداتی که بانک ها را تحت شعاع قرار می دهند به دو دسته طبیعی (زلزله-آتش سوزی-سیل و..) وانسان ساز(جنگ های سایبری-سرقت از بانک ها-اقدامات خرابکارانه و…) تقسیم می شوند.

پدافند غیرعامل به عنوان یکی از ارکان اصلی تقویت بنیه دفاعی و تجهیز زیر ساخت های حیاتی سعی دارد تا با پیاده سازی اقدامات پیشگیرانه و نوین،میزان آسیب پذیری سیستم بانکی و سطح خسارات متحمل بر بانکها را در مواقع بروز بحران تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

پدافند غیرعامل یک حوزه وسیع و عملیاتی است و برخی اقدامات بانک در بحث مبارزه با کرونا همانند تفکیک فضا در شعب بانک کارآفرین در سراسر شعب کشور، الزام استفاده از ماسک در محیط کار، ضدعفونی محیط کار، استفاده از دستگاه های ضدعفونی عمومی در  ستاد و شعب  و… در راستای مبارزه بیشتر با کرونا  انجام شد .

همچنین در بانک کارآفرین با دستور مدیریت عامل وقت  بحث حمایت از خانوارهای آسیب دیده از کرونا مورد توجه خاص قرار گرفت ، در این راستا در کنار ارسال سبد کالا  هزینه ای به عنوان کمک هزینه کرونا برای همکارانی که درگیر این ویروس بودند، تخصیص  و واریز شد.

شاید بتوان  مهمترین اقدامات شبکه بانکی در خصوص چالش های امنیتی و پدافندی را تهیه شناسنامه فن آوری اطلاعات بانک ها ، تشکیل گروه بازرسی فن آوری اطلاعات ، تبیین راهکارها و راهبردهای امنیت فن آوری اطلاعات و تحقیق و مطالعه در این خصوص با موضوع امنیت و حفاظت اطلاعات جهت تسری مطالب مفید به مدیریت فن آوری اطلاعات بانک های کشور و استمرار تعامل تنگاتنگ با کمیته دائمی پدافند غیرعامل دانست.

در بخش زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری و فناوری اطلاعات هم اقدامات مطلوبی صورت گرفت تا امکان انجام فعالیت های بانکی در تمام ساعات شبانه روز بصورت  ایمن از طریق اپلیکیشن های  بانک امکان پذیر باشد تا مشتریان محترم بانک کمترین نیازی به حضور در شعب در این  دوران کرونا را احساس کنند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=28652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.