• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
0

واردات نفت آمریکا از عربستان به صفر رسید

  • کد خبر : 6668
  • 18 دی 1399 - 8:09
واردات نفت آمریکا از عربستان به صفر رسید

آمریکا که تا چند ماه پیش با سونامی صادرات نفت عربستان سعودی روبرو شده بود، هفته گذشته برای نخستین بار در ۳۵ سال گذشته واردات نفت از این کشور نداشت.

به گزارش رویداد خبر حذف وابستگی به نفت خاورمیانه رویای هر دولتی بوده که از زمان جیمی کارتر در سال ۱۹۷۷ در آمریکا تا به امروز روی کار آمده است. دوازده سال پیش که جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا شده بود، پالایشگاههای آمریکایی معمولا حدود یک میلیون بشکه در روز نفت از عربستان سعودی وارد می کردند و این کشور دومین صادرکننده بزرگ نفت به آمریکا پس از کانادا بود که به عنوان یک ریسک امنیتی جدی شمرده می شد.

 عدم تحویل محموله های نفت در پی کاهش صادرات عربستان سعودی به آمریکا در ماههای اخیر روی داد. از آنجا که نفتکشهایی که از عربستان سعودی حرکت می کنند حدود شش هفته زمان می برد تا به پایانه های غرب  یا سواحل منطقه گلف کاست آمریکا برسند، کاهش عرضه مدتی با تاخیر خود را نشان می دهد. بر مبنای آمار هفتگی که تا ژوئن سال ۲۰۱۰ از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا موجود است، هفته گذشته نخستین هفته ای بوده است که آمریکا هیچ تحویل محموله نفتی از عربستان سعودی نداشته است. نگاهی به سوابق طولانیتر آمار ماهانه نشان می دهد که برای نخستین بار از سپتامبر سال ۱۹۸۵ است که هیچ وارداتی از عربستان سعودی وجود نداشته است.

کشورهای اوپک در ماه مه سال ۲۰۲۰ در واکنش به سقوط قیمت نفت و افت تقاضا محدودیت تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشتند. این محدودیت عرضه به تقویت قیمتها با وجود ضعیف ماندن میزان مصرف کمک کرده است. قیمتهای نفت در یک ماه گذشته با امیدواری به بهبود تقاضا در پی توزیع واکسنهای کووید ۱۹ رشد چشمگیری داشته اند. اعضای اوپک پلاس هفته جاری برای تصمیم گیری درباره سطح تولید فوریه دیدار کردند و در جریان این دیدار با افزایش اندک تولید روسیه و قزاقستان در فوریه و مارس موافقت شد. سپس عربستان با اعلام کاهش تولید داوطلبانه حدود یک میلیون بشکه در روز در دو ماه آینده بازارها را غافلگیر کرد. تصمیم بزرگترین صادرکننده عضو اوپک باعث شد قیمت هر بشکه نفت برنت به بالای ۵۴ دلار و نفت آمریکا به بالای ۵۰ دلار صعود کند.

آمریکا همچنان کانون شیوع ویروس کرونا مانده و رکورد ابتلا در بسیاری از ایالتها به وضع محدودیتهای جدید منجر شده در حالی که سایر بخشهای جهان در حال احیا هستند. مصرف بنزین آمریکا در تعطیلات روز شکرگزاری به پایینترین سطح چند سال اخیر سقوط کرد. افت تقاضا به حدی شدید بوده که برخی از پالایشگاههای آمریکایی فعالیتشان را متوقف کرده اند. برای عربستان سعودی کاهش صادرات به آمریکا سریعترین راه برای ارسال سیگنال محدودیت عرضه به بازار است.

آمریکا تنها کشوری است که آمار ذخایر و واردات را به صورت هفتگی منتشر می کند که بازتاب زیادی در میان معامله گران نفت دارد. سایر کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت مانند چین کمتر اطلاعات به روز درباره عرضه نفت منتشر می کنند.

عربستان سعودی در ماههای مه و ژوئن سال ۲۰۲۰ صادراتش به آمریکا را بیش از دو برابر افزایش داده بود. این حجم عظیم صادرات نفت باعث شده بود تد کروز، سناتور جمهوریخواه آمریکایی در آوریل توییتی با این مضمون ارسال کند: “پیام من به سعودیها: نفتکشهایتان را برگردانید”. پالایشگاههای آمریکایی آخرین بخش از این حجم عظیم نفت را در اوایل ژوییه دریافت کردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، از آن زمان صادرات نفت عربستان سعودی به آمریکا پیوسته کاهش داشته و طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکایی، در نوامبر و سپس در دسامبر تنها ۷۳ هزار بشکه در روز نفت به مشتریانش تحویل داده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=6668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.