• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

همکاری شهرداری با بورس کالا در ۵ فاز اجرایی می شود

  • کد خبر : 54933
  • 28 شهریور 1401 - 15:00
همکاری شهرداری با بورس کالا در ۵ فاز اجرایی می شود

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران گفت: همکاری شهرداری با بورس کالا و به نوعی استفاده از ظرفیت های این بورس در ۵ فاز اجرایی می شود؛ به طوریکه شهرداری قصد دارد در استمرار عرضه املاک، خرید مواد مورد نیازش از بورس کالا، تنوع عرضه املاک به تجاری و اداری، ورود به صندوق املاک و مستغلات و بهره گیری از ابزارهای مالی همچون مشتقه، همکاری هایش را با بورس کالا توسعه دهد.

عماد الدین سخایی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران در خصوص عرضه املاک شهرداری در بورس کالا به کالاخبر گفت: مصوبه‌های سال ۹۹ شورای عالی بورس در خصوص تشکیل بورس املاک ذیل بورس کلا اقدام مثبتی بود اما این مصوبه به یک بازیگر اصلی و موثری نیاز داشت تا بتواند وارد این بازار شود وعرضه های مستمری انجام دهد.

وی با بیان اینکه دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی معمولا در مقابل تغییرات و استفاده از ابزارهای نوین، مقاومت می کنند، تصریح کرد: با عرضه املاک شهرداری در بورس کالا، سایردستگاه های مرتبط و موثر در عرضه املاک نیز راغب می شوند که در این ظرفیت شفاف استفاده کنند؛ نکته مهم این است که برخی از نهادها دارای ملک در کشور، دارای صاحبان سهام هستند که استقبال این نهادها به عرضه املاک در بورس کالا به شفافیت در صورت های مالی این نوع موسسات و نهادها کمک شایانی می کند.

وی در خصوص برنامه آینده شهرداری برای استفاده از سازوکار بورس کالا گفت: شهرداری قرار است در چند فاز عرضه املاک در بورس کالا و سایر اقدامات را ساماندهی کند اول این که در عرضه املاک استمرار داشته باشد و همچنین بتواند املاک را متنوع کرده و املاک تجاری و اداری خود را نیز در بورس کالا عرضه کند. همچنین خرید محصول های مورد نیاز در حوزه عمرانی نیز از سوی شهرداری تهران آغاز شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران ادامه داد: در دوره مدیریت جدید، عزم شهرداری جزم است که بتواند انواع ملک های در اختیار خود از جمله تجاری، اداری یا مسکونی را از طریق بورس کالا عرضه کند، در حالی که این رویه در گذشته به شکل فروش به صورت مزایده و تهاتر انجام می شد اما این مسیر برای تحقق شفافیت به سمت بورس کالا تغییر کرده است.

وی تاکید کرد: در گام های بعدی که بازار املاک شکل بگیرد، شهرداری تلاش می کند بتواند صندوق املاک و مستغلات را نیز راه اندازی کند که نوعی مولد سازی اموال و دارایی برای مردم شهر صورت بگیرد و در فازهای بعدی به سمت استفاده از ابزارهای نوین و ابزارهای مشتقه بازار املاک نیز حرکت می کند.

سخایی با بیان اینکه چشم انداز مثبتی برای عرضه املاک در بورس کالا وجود دارد، تصریح کرد: استفاده از بورس های کالایی در همه نوع کالاها و استفاده از ابزارهای مالی، رویدادی تجربه شده و کارآمد برای ایجاد شفافیت در بازارها است لذا امیدواریم بتوانیم با عرضه مستمر املاک در بورس کالا به رشد رقابت و شفافیت در این نوع معاملات کمک کنیم.

وی در پایان گفت: بورس کالا طی این سال ها در سایر کالاها همچون فلزات و پتروشیمی به مرجع قیمتی تبدیل شده که این رویه به طور همزمان به نفع مصرف کنندگان و تولید کنندگان بوده است، شاید عرضه های مستمر املاک در مناطق مختلف از سوی شهرداری و سایر نهادها نیز بتوانند به مرور تابلوی بورس کالا را در روند کشف قیمت ها در بازار اثرگذار کند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=54933

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.