• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

مصرف برق ایران دو برابر متوسط جهانی است/ ۱۶نیروگاه مازوت مصرف می‌کنند

  • کد خبر : 29354
  • 19 آبان 1400 - 16:36
مصرف برق ایران دو برابر متوسط جهانی است/ ۱۶نیروگاه مازوت مصرف می‌کنند

سخنگوی صنعت برق گفت:‌ اکنون از ۷۵ نیروگاه ۱۶ نیروگاه نیروگاه‌ قدیمی بخاری هستند که از مازوت هم می‌توانند استفاده کنند.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایلنا، مصطفی رجبی مشهدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما به لحاظ شاخص مصرف انرژی کشوری هستیم که موقعیت مناسبی نداریم اظهار داشت: میزان مصرف برق در ایران دو برابر متوسط جهانی است.

وی افزود: ۹۵ درصد تولید برق کشور از نیروگاه‌های حرارتی و پنج درصد نیز برق‌آبی و اتمی است که از این میزان ۹۰ درصد سوخت نیروگاهی گاز و مابقی سوخت مایع است اما به دلیل مصرف زیاد گاز در سایر بخش‌ها و تقاضای بالا سهم نیروگاه‌ها کم می‌شود.

سخنگوی صنعت برق گفت:‌ اکنون از ۷۵ نیروگاه  ۱۶ نیروگاه نیروگاه‌ قدیمی بخاری هستند که از مازوت هم می‌توانند استفاده کنند.

وی گفت: در فصل زمستان میزان تامین گاز نیروگاهی کاهش یافته و به ۷۵ درصد می‌رسد و مابقی سوخت مورد نیاز از مایع استفاده می‌شود و این در حالی است که بهترین سوخت برای نیروگاه‌ها گاز است زیرا در بخش راندمان و تعمیرات اساسی تاثیرگذار است.

رجبی‌مشهدی یادآور شد: هر چند در فصل زمستان مصرف برق کاهش می‌یابد یعنی ۴۰ درصد کم می‌شود و از ۱٫۳ میلیارد کیلووات ساعت به  ۸۰۰ کیلووات ساعت می‌رسد اما همین میزان هم نیاز به سوخت دارد.

وی با بیان اینکه صنعت برق به لحاظ بدهی‌های زیاد دچار چالش است خاطرنشان کرد: در هر حال تلاش می‌شود که نگرانی بابت تامین برق به وجود نیاید اگر چه همچنان تامین سوخت و برق مشترکان چالش زمستانی ما است.

وی تاکید کرد: اگر مصرف کنترل شود و بخش خانگی ۲۰ درصد صرفه‌جویی کنند ما مشکلی بابت تامین برق و سوخت گاز نیروگاهی نخواهیم داشت.

این مقام مسئول میزان دسترسی شهروندان به شکبه برق را ۹۹٫۷ درصد و این رقم را در متوسط جهانی ۷۹ درصد عنوان کرد و افزود: کشور ما از شبکه خوبی برخوردار است به طوری که از ۱۸ سال گذشته تاکنون بلاک‌اوت نداشته اما در دیگر کشورها ازجلمه کشورهای توسعه یافته شاهد خاموشی گسترده بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص قبوض برق تابستان امسال گفت: مبلغ قبض برق ۸۵ درصد از مشترکان به دلیل رعایت الگوی مصرف، کمتر از ۳۰ هزار تومان در ماه بوده، ۱۳ درصد از مشترکان با مصرف تا دو برابر الگو، قبضی بین ۳۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کردند و تنها ۲ درصد از مشترکان که بسیار پرمصرف بودند بیش از ۲ برابر الگوی منطقه خود برق مصرف کرده‌اند که قبض این دسته از مشترکان به صورت نرخ آزاد برق محاسبه شد چرا که به مصارف بالای دو برابر الگوی مصرف، یارانه برق تعلق نمی‌گیرد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=29354

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.