• امروز : پنج شنبه - ۱۹ مهر - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

همکاری بیمه ایران و نیروی انتظامی در راستای ارتقای فرهنگ ایمنی / هوش مصنوعی و آموزش، راهکارهای نوین برای کاهش حوادث رانندگی مابه‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری سال ۱۴۰۲ بانک سینا به حساب سپرده‌گذاران واریز شد تشریح برنامه جامع بانک درخصوص افزایش درآمد ارزی چالش ها و چشم انداز خدمات ارزی بانک بانک پارسیان قریب به سه همت تسهیلات قرض‌الحسنه در نیمه نخست سال جاری پرداخت کرد / گام بلند بانک پارسیان درکاهش دغدغه‌های ازدواج جوانان و معیشت خانواده‌ها راه اندازی نخستین قرارداد اختیار معامله صندوق طلای مبتنی بر شمش طلا  عملکرد بیمه معلم در مراسم اربعین درخشان بود برگزاری دوره تخصصی بیمه‌های مهندسی با هدف ارتقای مهارت‌های کارشناسان بیمه میهن در راستای بهبود فضای کسب و کار و کاهش مداخله در بنگاهداری شرکت‌های بیمه بیمه معلم حامی رویداد علمی دانشگاه علامه طباطبایی شد شفافیت قیمت و رشد صادرات زعفران از مسیر بورس کالای ایران

4

مشکل فولاد حل شود تولید لوازم خانگی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

  • کد خبر : 2374
  • 21 آبان 1399 - 13:02
مشکل فولاد حل شود تولید لوازم خانگی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: اگر مشکلات مربوط به مواد اولیه سر راه تولید نبود، حداقل ۵۰ درصد افزایش تولید داشتیم و می توانستیم قیمت را متعادل کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، خروج برندهای کره ای لوازم خانگی از بازار ایران فرصت بالاخره فضایی ایجاد کرد تا تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی بتوانند نفسی تازه کنند و خون در رگ‌های کارخانجات داخلی به جریان افتاد. فرصتی که هم می‌تواند باعث اشتغال زایی و رشد اقتصادی شود هم از خروج سالانه میلیاردها دلار ارز بابت واردات قطعات منفصله جلوگیری کند.
اما خوشحالی تولیدکنندگان داخلی بابت این فرصت بینظیر دیری نپایید و فولادی که عموماً در کارخانجات دولتی و با بهره مندی از مواد اولیه ارزان داخلی تولید می‌شود، همگام با صعود قیمت ارز چنان افزایش یافت که از قیمت‌های جهانی هم پیش افتاد و نفس تولیدکنندگان و صنایع فولادبَر را بُرید.
یعنی دقیقاً در زمانی که صنایع داخلی فرصتی بی‌نظیر برای رونق بخشی به تولید داشتند و بازار داخلی هم تشنه تولیدات داخلی است، صنایع مادر، نفس تولیدکنندگان را به شماره انداخته اند.
تولیدکنندگان معتقدند که اگر دستیابی به مواد اولیه تسهیل شود و نظارتی بر نرخ این مواد باشد، نه تنها میزان تولید افزایش می‌یابد بلکه قیمت‌ها نیز مطابق با انتظار مردم کاهش می‌یابد، اما در حال حاضر به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید و عدم نظارت بر این بخش، این امر امکان‌پذیر نیست.
توان افزایش ۵۰ درصدی تولید را داریم
در این ارتباط حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: اگر مشکلات مربوط به مواد اولیه سر راه تولید نبود، حداقل ۵۰ درصد افزایش تولید داشتیم و می‌توانستیم قیمت را متعادل کنیم. البته مشکلات مربوط به مواد اولیه فقط به دلیل عملکرد فولادسازان نیست بلکه مشکل فرایند است، به گونه‌ای که می‌توان گفت بازار لوازم خانگی در کشور تنظیم نیست.
غزنوی افزود: البته قبلاً صدها مشکل در مسیر تولید وجود داشت اما هم اکنون مشکلاتمان به تهیه مواد اولیه مربوط می‌شود. تولیدکنندگان مجبور به پرداخت پول زیاد برای خرید مواد اولیه هستند و همین امر هزینه‌ها را بسیار بالا برده است.
وی در خصوص وضعیت بازار هم گفت: در این چند روز اخیر به دلیل نوسانات نرخ ارز و مبهم بودن وضعیت قیمت، رکود در بازار لوازم خانگی رخ داده است.
نمی‌توانیم از بورس فولاد تهیه کنیم
غزنوی ادامه داد: طی ماه‌های اخیر هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان لوازم خانگی به شدت افزایش یافته است. حتی ما چندی پیش درخواست افزایش قیمت دادیم اما هنوز چیزی در این خصوص نهایی نشده است و هیچ چیز مشخص نیست.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: در حال حاضر نرخ ارز ثبات ندارد و قیمت نهاده‌های تولید همچون ورق فولاد بسیار گران شده است؛ از سوی دیگر نیز این محصولات از بورس به دست تولیدکننده نمی‌رسد و تولیدکننده مجبور می‌شود از بازار آزاد تهیه کند که باید قیمت بالایی را بپردازد.
گرانی مواد اولیه منجر به گرانی در بازار شده است
چندی پیش اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفته بود: در حال حاضر به دلیل مسائلی همچون افزایش بی رویه قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، فروش لوازم خانگی افت کرده و بازار تقریباً راکد شده است.
وی با بیان اینکه گرانی مواد اولیه منجر به افزایش قیمت نهایی محصول شده است، تاکید کرده بود: اصناف کالا را با قیمت مشخصی از تولیدکننده می خرند و سپس با یک سود متعارف به فروش می‌رسانند.
پازوکی گفته بود: با توجه به وضعیت قدرت خرید مردم و رکود بازار، حتی در برخی موارد فروشنده برای اینکه بتواند امورات خود را بگذراند، فقط با یک سود ۲۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومانی کالا را می‌فروشد. بنابراین نمی‌توان گفت که در بازار لوازم خانگی گرانفروشی داریم بلکه به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه و بالا رفتن قیمت تمام شده، شاهد «گرانی» کالاها هستیم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=2374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.