• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
5

مزیت های عرضه املاک مازاد بانک ها در بورس کالا چیست؟

  • کد خبر : 33919
  • 12 دی 1400 - 10:18
مزیت های عرضه املاک مازاد بانک ها در بورس کالا چیست؟

معین محمدی پور رئیس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: براساس استعلامی از بانک مرکزی در حوزه عرضه املاک مازاد بانک ها در بورس کالا انجام گرفت، این نهاد نظارتی اعلام کرد هیچ مانعی برای فروش املاک مازاد بانک ها از مسیر بورس کالا وجود ندارد و از این رو با بانک‌ها مکاتباتی برای عرضه املاک در بورس کالا صورت گرفت و برخی بانک ها پیش قدم شدند و در حال حاضر در مراحل اولیه حضور در بورس هستند.

به گزارش رویداد خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معین محمدی پور رئیس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در رابطه با این پرسش که بورس کالا تا به امروز چه اقداماتی برای ورود و فروش املاک مازاد دولت انجام داده است؟ اظهار کرد: از تابستان سال گذشته اقدامات لازم انجام گرفته و بستر عرضه املاک و مستغلات از نظر مقرراتی و سامانه معاملاتی در بورس کالا مهیا شده و چند مورد معامله نیز در سال گذشته صورت گرفته است. وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و بانک اقتصاد نوین از جمله سازمان‌هایی بودند که در بورس کالا عرضه املاک داشته اند.

او گفت: برای عرضه املاک بانک‌ها در بورس کالا سال گذشته شبهاتی وجود داشت و استدلال می‌شد که با توجه به مقررات فعلی بانک مرکزی، بانک‌ها نمی توانند در بورس عرضه داشته باشند. در این زمینه بانک‌ها اظهار کردند که بانک مرکزی دستورالعمل مزایده اموالی ابلاغ کرده که باید حتما از آن روش عمل کنند. اما پاسخ بورس کالا این بود که قوانین دیگری موجود است که صراحت دارد و سازوکار بورس کالا موازی با مقررات بانک مرکزی قابل استفاده است. 

محمدی پور در ادامه گفت: در این زمینه استعلامی از بانک مرکزی انجام گرفت و این نهاد نظارتی اعلام کرد بانک‌ها هیچ گونه مشکلی برای فروش املاک مازاد خود از مسیر بورس کالا ندارند و مکتوبات آن نیز برای کلیه بانک‌ها ارسال شد. همچنین در تابستان امسال با بانک‌ها مکاتباتی برای عرضه املاک در بورس کالا صورت گرفت و برخی بانک ها پیش قدم شدند و در حال حاضر در مراحل اولیه حضور در بورس هستند.

او افزود: با کلیه بانک‌ها مکاتبات اولیه انجام شده و نامه استعلام از بانک مرکزی برایشان ارسال شده است. به عنوان مثال با بانک صادارت، تجارت، ملی، ملت، شهر و سپه مکاتبات زیادی داشته‌ایم تا بتوانیم دغدغه های این بانک ها برای عرضه املاک مازادشان در بورس کالا را به حداقل برسانیم.

محمدی‌پور گفت: در حوزه عرضه املاک در بورس کالا، املاک باید سند تک برگ، رسمی و گواهی پایان کار داشته باشد و در تصرف عدوانی نباشد که به طور طبیعی این معیارها در خصوص همه املاک بانک ها صدق نمی کند. 

او در آخر با اشاره به مزیت‌های عرضه املاک در بورس کالا، بیان کرد: عرضه املاک نهادهای دولتی در بورس نیازی به تودیع تضامین ندارد و کلیه نهادهای دولتی و خصوصی و بانک ها تا لحظه ای که معامله انجام نشود هیچ هزینه ای پرداخت نمی‌کنند و اگر معامله انجام شود هزینه اندکی به عنوان کارمزد معامله در حدود ۲ در هزار تا سقف ۲۰ میلیون تومان باید بپردازند. نکته دیگر اینکه اگر بانک‌ها برای عرضه املاک در بورس کالا اقدام کنند می‌توانند از مزیت‌هایی مانند افزایش تعدد برگزاری حراج مجدد در مدت زمان کوتاه و استفاده از شبکه بازاریابی و اطلاع رسانی بورس کالا برای جذب مشتری بهره‌مند شوند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=33919

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.