• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

مبلغ دقیق تبلیغات محیطی لیگ بیستم چقدر بود؟/ مدیران باشگاه‌ها: نمی‌دانیم

  • کد خبر : 28301
  • 09 آبان 1400 - 9:11
مبلغ دقیق تبلیغات محیطی لیگ بیستم چقدر بود؟/ مدیران باشگاه‌ها: نمی‌دانیم

بررسی موضوع تبلیغات محیطی لیگ برتر فوتبال ایران نشان می‌دهد سازمان لیگ این موضوع را آنقدر پنهانی اجرا می‌کند که حتی مدیران باشگاه از ارقام دقیق خبر ندارند.

به گزارش ایسنا، فوتبال صنعتی پر سود در دنیا محسوب می‌شود که با اتکا به راه‌های شناخته شده درآمدهای فراوانی را برای باشگاه‌ها دارد اما در این میان باشگاه‌های ایرانی خواسته و گاهی ناخواسته از برخی راه‌های درآمدزایی محروم هستند.

در هفته‌های اخیر بحث تبلیغات محیطی سازمان لیگ باز هم داغ شده‌ است. بعد از این که باشگاه استقلال اعلام کرد قصد دارد اجرای تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی خود را به طور کامل در اختیار بگیرد، سایر باشگاه‌های هم اعلام آمادگی کردند که در این راه قدم برداند و بتوانند حقوق باشگاه خود را محقق کنند.

از روزی که مهدی تاج در سال ۹۳ با امضای قراردادی ۱۶۰ میلیادری برای تبلیغات محیطی گفت “ما فقط دکمه کت را ۱۶۰ میلیارد تومان فروخیم” مشخص شد، اگر اقدامات موثری در جهت تبلیغات محیطی انجام شود، درآمد قابل توجه‌ای نصیب باشگاه‌ها می‌کند اما طی سال‌های اخیر نه تنها اقدام موثری دراین جهت نشده بلکه شفافیتی هم درباره آن وجود نداشته است. نبود شفافیت در تبلیغات محیطی سازمان لیگ به حدی است که حتی مدیران باشگاه‌ها لیگ برتری هم نمی‌دانند میزان دقیق تبلیغات هر سال چقدر است.

خبرنگاران ایسنا در روزهای اخیر با سید مجید صدری مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، مصطفی آجرلو مدیرعامل باشگاه استقلال، اکبر محمدی مدیرعامل باشگاه پیکان، ایزد سیف‌الله‌پور مدیرعامل نساجی‌ مازندران، مهرداد سراجی مدیرعامل باشگاه سایپا، فرشاد دادرس سرپرست باشگاه ذوب‌آهن، جهانگیر کی‌شمس مدیرعامل صنعت نفت آبادان، حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل باشگاه فولاد، محمد نظری مدیرعامل باشگاه نفت مسجد سلیمان، حمید محرابی مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک، محمد اسفندیارپور مدیرعامل باشگاه گل‌گهر سیرجان و جمشید نظمی مدیرعامل باشگاه تراکتور تماس گرفت و سوال کرد: “آیا شما از مبلغ دقیق تبلیغات محیطی درلیگ بیستم اطلاع دارید؟” که همه این مدیران فقط یک جمله گفتند: “من از مبلغ دقیق تبلیغات محیطی خبر ندارم”.

البته در این میان مهرداد سراجی گفته است به عنوان مدیرعامل باشگاه سایپا از رقم دقیق تبلیغات محیطی خبر ندارم اما به عنوان عضو هیات‌ رییسه از مبلغ خبر دارم. این یعنی اساسا سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، مدیران باشگاه‌ها را در جایگاهی نمی‌دانند که به آن‌ها اطلاع دهند که مجموع تبلیغات محیطی چقدر بوده است.

درباره تبلیغات محیطی سال‌هاست که بحث می‌شود اما عملا این بحث‌ها نتیجه‌ای هم نداشته است. سازمان لیگ فوتبال ایران آنقدر غیرشفاف عمل می‌کند که نه تنها مردم و اهالی فواتبال بلکه حتی مدیران باشگاه‌ها هم نمی‌دانند هرساله مبلغ دقیق تبلیغات محیطی چقدر است. البته غیرشفاف عمل کردن سازمان لیگ چیزی از تقصیر مدیران باشگاه‌ هم کم نمی‌کند چون باید از آن‌ها سوال کرد چطور به عنوان عضوی از سازمان لیگ، از این سازمان سوال نمی‌کنند که از مبالغ دقیق تبلیغات محیطی آگاه شوند؟

سازمان لیگ فوتبال ایران که انحصار تبلیغات محیطی را برعهده دارد، باید بعد از وصول مبالغ با کسر درصد فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، سهم باشگاه‌ها را به حساب‌شان واریز کند اما این سازمان نه تنها از میزان دقیق تبلیغات محیطی به کسی توضیحی نمی‌دهد، بلکه درباره مبالغ واریز شده به حساب باشگاه‌ها و میزان کسورات آنها هم چیزی اعلام نمی‌کند. در این میان مدیران باشگاه‌ها هم که گویی تبلیغات محطی برایشان جدی نیست، پیگیر موضوع نیستند. حاصل این رفتارهای پنهانی هم این می‌شود که باشگاهی مثل پرسپولیس که ۵ دوره پیاپی قهرمان لیگ شده و تمام بازی‌هایش به صورت زنده از شبکه سه پخش شده، یا استقلال به عنوان دیگر تیم پرطرفدار تهرانی و یا حتی سپاهان و تراکتور به‌عنوان تیم‌های مدعی و پرطرفدار شهرستانی، ریالی از تبلیغات محیطی درآمد ندارند.

حالا که باشگاه‌های لیگ برتری یک به یک صحبت از اجرای تبلیغات محیطی در بازی‌های خانگی خود می‌کنند، فارغ از این که در این کار موفق عمل کنند یا خیر، یک نکته مثبت این موضوع به همراه دارد و آن شفافیت است چون اگر باشگاهی بتواند اجرای تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی خود را به دست بگیرد، حداقل اگر در آخر فصل از مدیر آن باشگاه بپرسند مجموع تبلیغات محیطی‌اش چقدر بود، پاسخی برای این سوال دارد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=28301

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.