• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

فولاد مبارکه باقوت و آرامش در حال تولید و پیشبرد اهداف توسعه‌ای

  • کد خبر : 69405
  • 23 اردیبهشت 1402 - 15:09
فولاد مبارکه باقوت و آرامش در حال تولید و پیشبرد اهداف توسعه‌ای

جلسه کمیته مدیریت شرکت فولاد مبارکه با حضور مدیرعامل، معاونان و مدیران حوزه‌های بهره‌برداری پشتیبانی و تعمیرات شرکت، در محل برگزاری جلسات شرکت برگزار شد.

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، پس از استماع گزارش هریک از معاونان و مدیران شرکت، طی سخنانی بر رفع مشکلات و محدودیت‌های موجود در نواحی برای تحقق اهداف شرکت و نقش‌آفرینی حداکثری و به‌موقع در تولید و اقتصاد کشور تأکید کرد.

بهره‌برداری از نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی پیش از شروع فصل گرم سال
مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه سخنان خود بر آماده‌سازی هرچه سریع‌تر چارت سازمانی برای افرادی که به‌زودی باید در طرح‌های توسعه آماده بهره‌برداری ازجمله نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی مشغول فعالیت شوند، تأکید کرد و گفت: باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این بخش از تولید نیز چابک سازی شود و پیش از شروع فصل گرم سال و مواجه‌شدن با کمبود انرژی به مدد خطوط تولید شرکت بیاید.

برای ساخت، بومی‌سازی و تهیه اقلام و تجهیزات نباید به یک شرکت خاص متکی باشیم
طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اهمیت تأمین اقلام و تجهیزات مصرفی موردنیاز فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: برای ساخت و بومی‌سازی و تهیه اقلام و تجهیزات نباید به یک شرکت خاص متکی باشیم. ممکن است طی شرایطی با عدم تحویل و تأمین به‌موقع از سوی شرکت تأمین‌کننده مواجه شویم.باید از تجربیات سایر شرکت‌ها در تأمین و ساخت استفاده کنیم؛ همچنان که تجارب خود را در اختیار شرکت‌ها قرار داده‌ایم.
وی با اشاره به اهمیت اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌های توسعه شرکت خاطرنشان کرد: برای اجرای پروژه‌های توسعه حداقل باید دو یا سه شرکت را در فرایند انتخاب در نظر داشته باشیم و با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات، بهترین شرکت‌ها را برای اجرای پروژه‌ها انتخاب کنیم.

با همت همه همکاران، شرکت در کمال آرامش و ایمنی در حال تولید و پیشبرد اهداف توسعه‌ای خود  است
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: خبر خوب اینکه بحمدالله و با همت همه همکاران، شرکت با قوت و در کمال آرامش و ایمنی در حال تولید و پیشبرد اهداف توسعه‌ای خود است و در ادامه موفقیت‌های سال قبل، از ابتدای سال جاری نیز به رکوردهای خوبی دست‌یافته‌ایم و در مسیر تعالی درحرکتیم. ازاین‌پس نیز باید تلاش کنیم با چابک‌سازی سازمان و بلوغی که در شرکت حاکم است، از تمامی چالش‌های احتمالی به‌خوبی عبور کنیم.

دستاوردهای حدود دو سال اخیر و ابتدای سال جاری میسر نمی‌شد، مگر در سایه کارِ گروهی
مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار داشت: بدون شک دستاوردهای حدود دو سال اخیر و ابتدای سال جاری میسر نمی‌شد، مگر در سایه کارِ گروهی که خوشبختانه در بهترین حالت اکنون در شرکت ساری و جاری است. رکوردهای به‌دست‌آمده قابل‌تحسین است؛ اما باید دائماً مراقبت کنیم و بهتر شدن را به خود متذکر شویم.
وی در ادامه سخنان گفت: خوشبختانه در حوزه‌های مختلف، شاهد بهبود قابل‌توجهی هستیم و امیدواریم این شرایط تثبیت‌شده به بهترین شکل ممکن ادامه یابد.
مدیران و رهبران سازمان نقش معلم را ایفا می‌کنند
وی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به نقش رهبران در سازمان‌های متعالی گفت: اگر نگاه جامع به انسان و بستر یادگیری آن داشته باشیم، می‌بینیم که انسان‌ها در محیط خانواده، مدرسه، دانشگاه، جامعه و در جمع همسالان پرورش می‌یابند و پس‌ از آن، هریک از آن‌ها می‌توانند برای زیرمجموعه خود در همه محیط‌های یادشده نقش معلمی دلسوز و کارآمد را ایفا کنند. باید در نظر داشته باشیم به‌طور مشخص محیط کاری سازمان برای رشد و تعالی افراد، کمتر از سایر محیط‌ها نیست؛ ضمن این‌که در هر مجموعه، فرهنگ‌سازمانی خاصی به کارکنان منتقل می‌شود. نکته قابل‌توجه این است که به‌طورکلی در همه سازمان‌ها مدیران و رهبران سازمان نقش معلم را ایفا می‌کنند، زیرا رهبران سازمان هستند که با تعیین راهبردهای کلان و نوع ارتباط خود با افراد، فرهنگ سازمان را شکل می‌دهند. دراین‌بین این سؤال مطرح است که بهترین معلم چه کسی است. به نظر می‌رسد بهترین معلم ازنظر هرکس تعریف متفاوتی دارد. معلم می‌تواند در افراد زمینه و انگیزه لازم برای تحول، موفق بودن و متفاوت بودن در آینده را ایجاد کند و پنجره‌های جدیدی برای افکار جدید و مسیرهای جدید به روی افراد باز کند. در سازمان‌ها نیز باید شرایط به همین صورت باشد و رهبران سازمان برای کارکنان خود زمینه‌های رشد و تحول را فراهم کنند.

کارکنان به مدیر و رئیسی که بیشترین انگیزه و تحول را در آن‌ها ایجاد کرده باشد، بیشتر ارج می‌نهند
بنابر اظهارات طیب‌نیا، کارکنان به مدیر و رئیسی که بیشترین انگیزه و تحول را در آن‌ها ایجاد کرده باشد، بیشتر ارج می‌نهند؛ چه‌بسا افرادی در بدو ورودشان به سازمان، شرایطی داشتند که باحال و روز آن‌ها پس از گذشت چند سال به‌هیچ‌عنوان قابل قیاس نباشد؛ ممکن است افرادی طی این سال‌ها به رشد و تعالی رسیده باشند و یا خدای‌نکرده دچار زوال شده باشند. در اینجاست که نقش رهبران در سازمان‌ها بیشتر متجلی می‌شود. امروزه از رهبران سازمان بیشتر انتظار می‌رود انگیزه کارکنان را تقویت کنند. به اذعان مشاوران بزرگ دنیا، عوامل انگیزشی کارکنان مواردی فراتر از پاداش‌های مادی است؛ بنابراین یک سازمان جهان‌تراز باید در حوزه سرمایه‌های انسانی از مرحله مادی عبور کند.

دغدغه ما باید خودشکوفایی و افزایش انگیزه‌های کارکنان باشد
وی ادامه داد:‌ باید مدیرانی باشیم که کارکنان از کار کردن در کنار ما لذت ببرند. افراد باید از وجود مدیر خود حس مثبتی داشته باشند. مدیر باید به‌دوراز هرگونه ظاهرسازی و به‌عنوان الگو، رفتارهای اخلاقی مطابق با آموزه‌های دینی و مبتنی بر اخلاق و عدالت را در دستور کار خود قرار دهد و باید و همواره از خود بپرسد چقدر زیرمجموعه خود را دوست دارد. اگر واقعاً کارکنان زیرمجموعه خود را دوست داشته باشیم، آن‌وقت است که آن‌ها نیز عاشقانه برای سازمان کار می‌کنند و این نگاه متعالی است که باید به‌عنوان فرهنگ‌سازمانی تصویب شود و بر تمامی بخش‌های شرکت حاکم گردد. امروز باید فراتر از هرم مازلو حرکت کنیم و دغدغه بیشتر ما باید بر خودشکوفایی و افزایش انگیزه‌های کارکنان باشد. مدیران فولاد مبارکه با عنایت به هوش و تجارب زیادی که دارند، باید بر این موضوعات تمرکز کنند. به خاطر داشته باشیم تداوم و تثبیت موفقیت‌ها در یک سازمان لزوماً تخصیص پاداش و موضوعات مادی نیست، بلکه بیشتر در گِرو همین افزایش انگیزه و تعلق‌خاطر کارکنان است.

اولین گام؛ تعهد خود مدیران در امور و متعهد بودن آن‌ها به کارکنان 
طیب‌نیا در تبیین راهکارهای اجرایی کردن این تفکر در سازمان خاطرنشان کرد: در این راه اولین گام، تعهد خود مدیران در امور و متعهد بودن آن‌ها به کارکنان است. مدیران ابتدا باید تعهد را به‌صورت عملی از خود آغاز کنند. در چنین فضایی، مادام‌که کارکنان مشاهده کنند مسئولان دغدغه آن‌ها را دارند و به این باور برسند که مدیریت از هر کوششی برای تعالی و رشد همه‌جانبه آن‌ها دریغ نکرده است، آنگاه در این مسیر با تمام وجود حرکت خواهند کرد.

گام دوم؛ شفاف بودن
وی از اهمیت شفاف بودن به‌عنوان گام دوم در این مسیر یاد و اضافه کرد: باید اهداف سازمان به‌درستی و شفافیت هرچه بیشتر برای کارکنان ترسیم و روشن شود. بسیار حائز اهمیت است که هریک از افراد در سازمان و حتی شرکت‌های پیمانکار در هر جایگاهی، از اهداف سازمان و دلایل اتخاذ تصمیمات مدیران ارشد سازمان در حوزه‌های مختلف و همچنین نقش خود برای دست‌یابی به اهداف سازمان و مقاصد آن باخبر باشند. باید افراد نقش و مهارت‌های سازمانی خود را در دست‌یابی به این اهداف پیدا کنند و به آن متعهد شوند و این نقش رهبران سازمان است.

گام سوم؛ قدردانی از اقدامات ارزشمند کارکنان
مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص گام سوم تصریح کرد: در گام سوم باید از اقدامات ارزشمند همه کارکنانی که به نحوی در تعالی شرکت مؤثر بوده‌اند، قدردانی شود. اگر کار خوبی انجام می‌دهند، مدیران، رؤسا و شیفت‌فورمن‌ها نباید برای دیدن تلاش همکاران خود و قدردانی از آن‌ها منتظر مناسبت خاصی بمانند، بلکه باید در لحظه عملکرد خوب همکارانشان را ببینند و در نظر داشته باشند. تأثیر دیده شدن از پاداش‌های مالی بیشتر است. به خاطر داشته باشیم عوامل انگیزشی لزوماً مادی نیست و حتماً نباید از سوی مدیریت ارشد سازمان و در مناسبت‌های خاص صورت گیرد. برای افراد مهم است که کارهای معنی‌دار آن‌ها در سازمان دیده شود. با چنین اقداماتی باید میان کسی که کارِ ارزشمندی کرده و کسی که رفتار روزمره‌اش را در سازمان دارد تفاوت معنی‌داری ایجاد کرد. به خاطر داشته باشیم دیده شدن و فرهنگ قدردانی عزت‌نفس همکاران را افزایش می‌دهد؛ همچنان که در آموزه‌های دینی ما هم بر این نکته تأکید شده است.

گام چهارم؛ ایجاد مسیر شغلی
طیب‌نیا در ادامه سخنان خود از ایجاد مسیر شغلی برای کارکنان به‌عنوان چهارمین گام در این فرایند نام برد و گفت: باید برای همکاران مسیر شغلی ایجاد کرد. در مقاطعی هم که برای برخی همکاران امکان ارتقای بیشتر میسر نیست، می‌توان با راهکارهای مؤثر شرایط بهتر شدن حال روحی و روانی و پیشرفت آنان را هموار کرد. به‌یقین می‌توانیم با خرد جمعی و همکاری بین واحدها برای آن‌ها شرایط بهتری فراهم کنیم باید به هر طریق ممکن ازجمله چرخش شغلی و با ایجاد انگیزه نزد کارکنان مسیر شغلی همکاران را پربارتر سازیم و به بهترین شکل ممکن در افراد تحول ایجاد کنیم تا آن‌ها نیز در ادامه کار متفاوت باشند و در اثر این رشد و تعالی برای سازمان، خانواده خود و جامعه منشأ خیروبرکت بیشتر باشند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=69405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.