• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

صادرات در سال آینده بهبود می‌یابد/ ادامه روند کاهش تورم

  • کد خبر : 8956
  • 20 بهمن 1399 - 10:13
صادرات در سال آینده بهبود می‌یابد/ ادامه روند کاهش تورم

یک کارشناس اقتصادی با ابراز امیدواری نسبت به کاهش تحریم‌های اقتصادی در سال آینده، اظهار کرد: با بهبود تراز بازرگانی ایران، بانک مرکزی می‌تواند به تحقق هدفگذاری تورمی سال آینده دست یابد.

به گزارش ایبِنا، با وجود گمانه‌زنی‌ها درباره واکسن کرونا که به تازگی از مرزهای ایران نیز گذشته است و به زودی شاهد آغاز پروسه‌ واکسیناسیون خواهیم بود، به نظر می‌رسد روح تازه‌ای در بازار کالاها و خدمات کشور دمیده شود. باز شدن درهای تجاری ایران با کاهش تحریم‌ها در پی آغاز مذاکرات برجامی دیگر پیش‌بینی سال آتی است. سالی که بانک مرکزی نسبت به کنترل تورم آن با اعمال سیاست‌های جدی، در تلاش است از یک سو، بازار ارز را به تعادل برساند و از سوی دیگر با مدیریت نقدینگی، پایه پولی کشور را تقویت کند.
در این شرایط، با توجه به افت شتاب افزایش نرخ تورم در دو ماه اخیر و همچنین کاهش انتظارات تورمی، بانک مرکزی امیدوار است بتواند در کنار احتمال بهبود شرایط سیاسی سال آینده به هدف نرخ تورم ۲۲ درصدی در پایان بهار برسد. اما این موضوع از دیدگاه کارشناسان اقتصادی چه اندازه منطقی و قابل دسترسی است؟
هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی و استاندار گلستان در گفت‌وگو با ایبِنا در پاسخ به این سوال گفت: تورم ماهانه که در این چندماه گذشته به ۷ درصد رسیده بود، در دو ماه گذشته تورم ماهانه به کمتر از ۲ درصد و به طور دقیق ۱.۸ درصد رسید که این نشان می‌دهد بانک مرکزی راهبرد درستی انتخاب کرده است و همچنین کم شدن تورم ماهانه بیانگر کم شدن تورم میانگین در آینده خواهد بود.
وی افزود: اما همچنان همه کارشناسان اقتصادی معتقدند که تورم یک پدیده پولی است یعنی افزایش نقدینگی نتیجه اش نرخ تورم می‌شود.
حق‌شناس با بیان اینکه نقدینگی شامل سه جزء دارایی خارجی، بدهی دولت به بانک مرکزی و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین جزئی که منجر به تورم در ماه‌های گذشته شده است، افزایش دارایی‌های خارجی است که این اتفاق یعنی همان مابه‌التفاوت ارزهای دریافتی منهای ارزهای خروجی که به ریال تبدیل می‌شوند.
استاندار گلستان اضافه کرد: به نظر می‌رسد که با توجه به قرائن و شواهد ما یک بهبودی در شرایط صادرات خواهیم داشت و به عبارت دیگر، ظرف ماه‌های آینده درآمد ارزی کشور صعودی و یا افزایشی خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر چنین شود بانک مرکزی می‌تواند با ارزهای دریافتی بخشی از نقدینگی را جمع کند و همچنین با همین ارزهای دریافتی، بخشی از کمبودهای کالا را در بازار جبران کند.
حق‌شناس یادآور شد: اگر روند بر همین منوال باشد که اکنون چشم اندازها حاکی از آن است که هم به دلیل زدن واکسن، تاثیرات کرونا در حال کاهش است و هم از این سو، انتظار کاهش تحریم‌ها وجود دارد که حداقل افزایشی نخواهد داشت، نتیجه این دو یعنی بهبود تراز بازرگانی ایران و این امر یعنی دریافت ارز بیشتر.
این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: به نظر می‌رسد که اگر این عوامل تحقق پیدا کند، بانک مرکزی می‌تواند با تدبیر جمع کردن نقدینگی با ارزهای دریافتی به هدف تورم هدفگذاری خود نائل شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=8956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.