• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

شاخص‌های کلان اقتصادی در شرایط مناسبی قرار ندارد

  • کد خبر : 33372
  • 03 دی 1400 - 14:52
شاخص‌های کلان اقتصادی در شرایط مناسبی قرار ندارد

خطیب نماز جمعه تهران گفت: سردار سلیمانی با مبارزه با داعش و حرکت‌های تروریستی، برای ملت اسلام و ملت‌های منطقه و برای دنیا و اروپا، خلق امنیت کرد.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن اشاره به شیوه حکمرانی حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) گفت: نظام تأمین مالی، نظامی و دفاعی دو ابزار مهم برای حکمرانی همراه با اقتدار است.

وی ادامه داد: خلق امنیت بدون منابع مالی پایدار و مطمئن نمی‌تواند راه را برای حرکت جامعه به سوی سعادت هموار کند.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و منابع مطمئن را در اختیار داشت. این دو اصل در همه سطوح مدیریت لازم است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: در محیط خانه نیز باید برای تأمین منابع مالی مطمئن قدم برداریم و این منابع را درست هزینه کنیم، باید تهدیدهایی را که متوجه نهاد خانواده است را بشناسیم و با آن تهدیدها برخورد مناسب کنیم.

وی تصریح کرد: مدیران عزیز و آحاد جامعه در هر کجا که حضور دارید به این دو اصل باید توجه کرد.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به دستاوردهای دفاعی و جایگاه ممتاز کشورمان در منطقه تصریح کرد: نظام تأمین مالی و دفاعی بازدارنده باید در کارنامه چهار دهه گذشته مورد تحلیل قر ار گیرد. در حوزه نظام دفاعی، در این عصر تاریک که سیاست‌های آمریکا و مزدوران آن‌ها به گسترش ناامنی و هرج و مرج در منطقه و جهان دامن می‌زند، نظام اسلامی توانسته سطح امنیت را در منطقه به شکل معناداری ارتقاء دهد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: سردار سلیمانی با مبارزه با داعش و حرکت‌های تروریستی، برای ملت اسلام و ملت‌های منطقه و برای دنیا و اروپا، خلق امنیت کرد.

وی افزود: اما در حوزه اصلاح نظام تأمین مالی باید اذعان کنم که در طول سه دهه گذشته قدم معنادار و قابل قبولی برداشته نشده است.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: با آنکه در طی چهار دهه نظام اسلامی در حوزه توسعه منابع انسانی، رشد علمی، دستیابی به فناوری‌های نوین، کاهش معنادار فاصله تولید علم با تبدیل دانش به فناوری، خلق امنیت و قدرت دفاعی، ارتقاء وحدت ملی و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی برای توسعه، قدم‌های بلندی برداشته شده است، اما شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم، رشد درآمد سرانه، نرخ بیکاری و ضریب جینی هرگز در شرایط مناسبی که شایسته ملت ایران است قرار ندارد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: این مهم و این ناکارآمدی، به دو اصل مهم نظام مالی ناصحیح و نظام بانکی ناکارآمد باز می‌گردد؛ این دو از عوامل مهم و مؤثر بر شاخص‌های کلان اقتصادی است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی نادرست و پیوند منابع و هزینه‌های اداری کشور، تجارت خارجی و تراز تجاری به درآمدهای نفتی در طول یک قرن گذشته، شاخص‌های کلان اقتصادی ما را در این شرایط نامناسب قرار داده است.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: متأسفانه به دلیل فقدان برنامه درست و عدم توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حدود سه دهه قبل که فرمودند رابطه نفت و هزینه‌های کشور را قطع کنید، به این سخنان مهم و کلیدی و اقتصادساز اعتنا نشد و موهبت نفت به مصیبت نفت تبدیل شد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: اگر منابع حاصل از فروش نفت به صندوق ملی توسعه واریز و در چارچوب قانون و در مسیر تعریف شده، هدایت می‌شد، امروز از یک اقتصاد بزرگ، نرخ تورم منفی، درآمد سالانه بالا و موقعیتی بسیار مناسب در قاره آسیا برخوردار بودیم، متأسفانه این مهم مورد توجه قرار نگرفته است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=33372

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.