• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

سند همکاری ایران و چین ناقص و یکطرفه است/ مشکل FATF مربوط به دولت است/ اگر به جامعه رسیدگی نشود، شورش به وجود می‌آید

  • کد خبر : 16153
  • 11 خرداد 1400 - 18:27
سند همکاری ایران و چین ناقص و یکطرفه است/ مشکل FATF مربوط به دولت است/ اگر به جامعه رسیدگی نشود، شورش به وجود می‌آید

کاندیدای دوره سیزدهم ریاست جمهوری اظهار داشت: تنها کسی که در ۲۰ سال اخیر فریاد اقتصادی زده است، من هستم. حتی در سال ۹۲ نسبت به سقوط پول ملی هشدار دادم و اعلام کردم که آمده‌ام که ارزش پول ملی سقوط نکند.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایلنا، محسن رضایی در نشست با فعالان اقتصادی اظهار داشت: امروز برای میتینگ دادن یا اینکه اتاق بازرگانی و اصناف را زینت المجالس بدانم اینجا نیامده‌ام، بلکه ما درد مشترکی به نام اقتصاد داریم و همه به دنبال توسعه اقتصادی ایران هستیم.

وی افزود: تنها کسی که در ۲۰ سال اخیر فریاد اقتصادی زده است من هستم حتی در سال ۹۲ نسبت به سقوط پول ملی هشدار دادم و اعلام کردم که آمده‌ام که ارزش پول ملی سقوط نکند.

وی ادامه داد: اسناد تاریخی در بهمن سال ۱۳۶۰ و وقتی که برای عملیات فتح المبین آماده می‌شدیم نشان می‌دهد؛ آنجا گفتم که در جنگ پیروز می‌شویم اما مطمئن باشید پس از جنگ ما را محاصره اقتصادی می‌کنند و اعراب را بر علیه ما متحد می‌کنند.

کیک اقتصادی در حال کوچک شدن است

کاندیدای ریاست جمهوری دوره سیزدهم با بیان اینکه متاسفانه دهه ۹۰، دهه فرصت‌های از دست رفته است اظهار داشت: ژاپنی‌ها نیز دو دهه گم شده در اقتصاد دارند دهه ۹۰ نیز برای ما دهه از دست رفته است. در این دهه میانگین رشد اقتصادی صفر شد، میانگین تورم ۲۴ درصد بود که بدترین آن در سه سال گذشته است، میانگین رشد سرمایه ثابت خالص منفی پنج درصد بود و در طی ۵۰ سال اخیر برای اولین بار رشد استهلاک سرمایه از رشد سرمایه‌گذاری بیشتر شد.

وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد که کیک اقتصادی در حال کوچک شدن است در بعد تورم تجمعی در سه سال اخیر ۱۱۰ درصد بوده در حالی که حقوق کارگران ۶۰ درصد و کارمندان ۵۰ درصد رشد داشته است.

محسن رضایی در ادامه این جلسه اظهار داشت: اتاق‌های بازرگانی و اصناف در طی چند سال گذشته رشد خوبی در حوزه علم و دانش داشته‌اند. عقلانیت خوبی در اتاق بازرگانی در حال شکل‌گیری است که امیدوار هستیم این موضوع در چند سال آینده کمک‌کننده باشد.

وی با انتقاد از دولت‌های گذشته گفت: در ابتدا باید جلوی اشتباهات را بگیریم، نباید بگذاریم که دولت‌های گذشته تکرار شوند. از شما خواهش می‌کنم اجازه ندهید دولت‌های قبل تکرار شوند، ممکن است به نقطه غیرقابل بازگشت برسیم که این موضوع در شأن مردم ایران نیست. البته در چنین وضعیتی همه ما مقصر هستیم و باید با هم جلوی اشتباهات را بگیریم اما این موضوع باید از دولت شروع شود چراکه جای اصلی که جلوی پیشرفت را می‌گیرد، دولت و دولتمردان هستند که با وجود اینکه سررشته‌ای از اقتصاد ندارند باعث آسیب به این حوزه می‌شوند.

رضایی در ادامه تصریح کرد: اصلاح و تنظیم رابطه دولت با اقتصاد یکی دیگر از مواردی است که اهمیت زیادی دارد. یک جا باید دست دولت قطع شود مانند دخالت دولت در ارزش پول ملی یا مجوزات و اجرائیات که دولت باید دخالت خود را از آن قطع کند؛ یک جایی هم باید رابطه دولت با اقتصاد تنظیم شود. دولت می‌تواند شتاب‌ دهنده خوبی باشد اما این شتاب دهنده نباید در قامت رقیب بخش خصوصی ظاهر شود؛ کار شتاب دهنده رقابت نیست. برای مثال اگر بیمه مرکزی شروع به ارائه بیمه اتکایی کند یا بانک‌ها و وزارتخانه‌ها بنگاهداری کنند دیگر حالت شتاب دهنده ندارند، کار آنها شتاب دهنده است.

صنعتی‌سازی در ایران عقیم شده است

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: لازم است که زمامداری اقتصادی و سیاسی را از هم جدا کرده و رابطه آنها را تنظیم کنیم. متاسفانه صنعتی‌سازی در ایران عقیم شده است. در ابتدا باید زیرساخت‌ها درست شوند و در اولویت بعدی به بهبود فضای کسب و کار پرداخته شود البته یک قانون در این مورد وجود دارد اما چقدر به این قانون عمل می‌شود؟ در ماه‌های اول من حتما این قانون را اجرایی می‌کنم علاوه بر این، در این مورد اجازه تخلف به دولتمردان داده نخواهد شد.

وی در پایان اضافه کرد: در سه ماهه آخر سال گذشته من به ۲۵ استان سفر داشتم و در همه سفرها با اتاق‌های بازرگانی جلسه گذاشتم اما نیاز بر این بود که به اتاق مرکزی هم بیایند. اگر خدا توفیق خدمت بدهد جایگاه واقعی شما را به شما بازخواهم گردانند.

رضایی در پاسخ به سوالی در مورد ارتباطات بین المللی در اقتصاد گفت: ما نمی‌توانیم خود را از جامعه جهانی جدا کنیم هر چند درجه باز بودن اقتصاد ما به قدر بقیه کشورها نیست ولی به هر حال ما در جامعه بین المللی هستیم. ما نمی‌توانیم فقط از درون به بیرون و یا بالعکس نگاه کنیم آمریکا و کشورهای جهانی هنوز حاضر نشده اند ما نقش فعال در منطقه بازی کنیم چراکه می‌گویند تعارض منافع داریم.

نمی‌توان میدان و دیپلماسی را از هم جدا کرد

وی افزود: من به رابطه عقلانی که به ثمر بنشیند اعتقاد دارم اما نمی‌توان میدان و دیپلماسی را از هم جدا کرد. میدان و دیپلماسی هر دو مهم هستند اگر ما غنی‌سازی نداشتیم آمریکایی‌ها به سه کشور اروپایی نمی‌پیوستند اما با غنی‌ساز دیدیم که آقای کری نه تنها به سه کشور اروپایی پیوست بلکه با آقای ظریف قدم می‌زدند و یکدیگر را به اسم کوچک صدا می‌زدند. میدان بدون دیپلماسی نیز از دست فرصت‌ها است من دیپلماسی کاغذی را واقعی می‌کننم اگر رابطه واقعی همراه با منافع به مردم وجود داشته باشد کوتاهی نمی‌کنم اما زیر بار اقتصاد شرطی و از دست فرصت‌ها نخواهم رفت.

مشکل FATF مربوط به دولت است

رضایی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد علل نپذیرفتن FATF بیان کرد:‌ در مورد FATF مشکل مربوط به دولت بود حتی وقتی موعد مقرر گذشت ما FATF را به شورای نگهبان که مخالف بود ارسال نکردیم که بعد دولت توانست در صحبت با رهبری فرصت بیشتری برای بررسی بگیرد اما ۲۴ ساعت مانده به جلسه مجمع آقایان جواب سوال‌ها را آوردند که برای بعضی از آنها نیاز به فرصت وجود داشت. ۳۹ بنده از FATF را پذیرفته و دو بند آن باقی مانده است از آقایان سوال کردیم که آیا با تصویب این دو بند تضمین می‌کنند که ایران عضو FATF شود؟ گفتند که هیچ تضمینی در این مورد نمی‌دهند بنابراین بسیاری از مشکلات جدی در این رابطه مربوط به دولت و برخورد خوشبینانه دولت بود.

رضایی 1

جزو قدرت‌های بین المللی نیستیم

وی با اشاره به مذاکرات وین تصریح کرد: ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم آمریکا باید در اولین فرصت به تعهدات خود بازگردد متاسفانه سیاست خارجه ما به شکلی است که یک روز به اروپا توجه دارد یک روز به چین و یک روز هم به خاطر می‌آورد که همسایگانش را فراموش کرده است. دکترین سیاست خارجه ایران مشخص نیست مسلما ما جزو قدرت‌های بین المللی نیستیم اما برای تعامل با آنها نیاز به اهرم داریم این اهرم ایران منطقه‌ای است.

وی اضافه کرد: سیاست خارجه ایران در صد سال گذشته در تلاطم بوده است برای حل این موضوع نیاز به حضور فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیت‌سازی در منطقه داریم.

سند همکاری ایران و چین ناقص است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سند همکاری ایران و چنین گفت:‌ این سندی که با چین نوشته شده ناقص است من تکمیل کننده آن را می‌نویسم تا از حالت یک طرفه خارج شده و دو طرفه شود. رابطه ما با چین یا روسیه کفایت نمی‌کند ما باید از نیاز قدرت‌های بین المللی در منطقه نسبت به خودمان استفاده کنیم اما به دنبال جنگ و ماجراجویی نیستیم بلکه به دنبال ثبات و پایداری در امنیت ملی هستیم. مناسبات ما با دنیا از طریق منطقه انجام می‌شود و در این راستا من افراط و تفریط را قبول ندارم. در گذشته نیز وقتی آمریکا در افغانستان به مشکل برخورد از ما کمک خواست و کمیته‌ای به عنوان کمیته مشترک که آمریکا، ایران و عراق ایجاد شد تا امنیت را ایجاد کردیم در برجام نیز همکاری‌هایی وجود داشت بنابراین ما هرگز در مذاکرات را نبستیم.

اختیارات بی‌حد و حصر دولت در اقتصاد، گلوگاه فساد است

رضایی با انتقاد از محدوده اختیارات اقتصادی دولت بیان کرد: اختیارات بی‌حد و حصر دولت در اقتصاد گلوگاه فساد است به همین دلیل زمانی که سیاست‌های کلی نوشته می‌شود و توسط روسای جمهور ابلاغ می‌شود کسی در بدنه به آن عمل نمی‌کند.

وی اضافه کرد: نقش ما مشاوره و سیاست‌گذاری بوده است، برای بررسی کارنامه من به سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه کنید. بعد از سفرهای متعدد به اتاق‌های بازرگانی و پژوهشگران مختلف سیاست‌های اصل ۴۴ را نوشتیم که بسیار هم باعث خوشحالی شما شد اما اینکه چه مقدار از آن اجرا شده جزو وظایف قوا بوده است. من یک روز هم عضو هیچ یک از قوا نبوده‌ام اما در سیاست‌گذاری‌ها حضور داشته‌ام، سیاست‌هایی مانند اقتصاد مقاومتی، حمایت از سرمایه و کار ایرانی، سیاست‌های کلی نظام اداری کشور در این مدت نوشته شده و وظیفه من بوده است اما به آن عمل نشد.

رضایی 2

رضایی با اشاره به برخورد با مفسدین اقتصادی گفت: مفسدین معلول فساد هستند اما تا وقتی که جلوی گلوگاه‌ها گرفته نشود مشکل فساد حل نمی‌شود. وقتی گوشت مرغ دچار یک مشکل می‌شود دولت به صورت ناشیانه وارد شده و اوضاع بدتر می‌شود دولت باید در ساماندهی بازار حضور داشته باشد اما مداخلات قیمتی دولت درست نیست همچنین باید از انحصارات جلوگیری کنیم اگر این روابط تنظیم نشود دچار فساد می‌شویم.

نظام چندنرخی یکی از منابع فساد است

وی افزود: نظارت و بازرسی جزوی از اجرا است و این امر باید از وزارتخانه‌ها آغاز شود یکی از برنامه‌های من این است که جایگاه تولیدکننده را مانند جهادگران فی‌سبیل الله بگذارند ما در اتاق‌های بسته نمی‌نشینیم.

وی یادآور شد: فساد باید از گلوگا‌ه‌ها جلوگیری شود، برای مثال باید جلوی بخشنامه‌های خلق الساعه گرفته شود .علاوه بر این سازمان بازرسی و نظارت دولتی به وجود بیاید که از همان ابتدا جلوی تشکیل فساد را بگیرد. پیشگیری بسیار مهم‌تر از مبارزه با فساد است، دستگیری مفسدین زمانی کارکرد دارد که فضای سالمی وجود داشته باشد نظام چندنرخی یکی از منابع فساد است.

۱۳۸ میلیارد دلار یارانه پنهان داریم/ جامعه در حال انفجار است

کاندیدای این دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور با اشاره به مساله یارانه‌ها گفت: پول‌پاشی عجیبی در کشور وجود دارد که در دنیا عجیب است طبق اعلام صندوق بین المللی پول در سال ۹۹ به مقدار ۱۳۸ میلیارد دلار یارانه پنهان داشتیم. باید از این منابع استفاده کردیم؛ اگر در دو یا سه سال آینده به وضعیت جامعه رسیدگی نشود، شورش به وجود می‌آید. جامعه در حال انفجار است و یکی از برنامه‌های ما ایجاد اعتماد است.

وی خاطرنشان کرد: این ۱۳۸ میلیارد دلار کجا می‌رود؟ همه اینها بررسی شده است و باید این یارانه‌ها آزاد شوند. از طریق آزادسازی و بهینه‌سازی می‌توان ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت سالانه به بودجه کشور اضافه کرد، با رییس جمهوری سنجاقی نمی‌توان کشور را اداره کرد من دهه آینده را دهه سرنوشت ایران می‌بینم.

رضایی در پاسخ به درخواست یکی از فعالین اقتصادی مبنی بر خصوصی‌سازی سالانه ۱۰ درصد از اقتصاد پاسخ داد: اگر در سال بیش از ۱۰ درصد از اقتصاد به بخش خصوصی و مردم سپرده نشود کمتر از آن نخواهد بود. ما نیاز به حلقه واسط بین دولت و مردم داریم اما اول باید این حلقه‌های واسطه سالم‌سازی شود بعد از سالم‌سازی به شما نقش خواهیم داد، این اطمینان را می‌دهم که ما بدون مشورت شما هیچ تصمیم اقتصادی نخواهیم گرفت. موسسات، نهادها، اصناف و … می‌توانند کارها را بر عهده بگیرند و موضوعاتی مانند تعدیل قیمت و کنترل قیمت می‌تواند موضوعاتی باشند که در آنها از بخش خصوصی کمک بگیریم. جایگاه شما را به شما باز می‌گردانیم، نباید به شکلی باشد که یک جوان ۲۲ یا ۲۳ ساله یک مطلبی بنویسد که جایگاه شما را متزلزل کند ما جلوی این موضوع را خواهیم گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: هم از بعد اسلامی و هم عقلانی مالکیت پایه‌های محکمی دارد و مانند جان و آبرو حقوق شهروندی است که هیچ کس نمی‌تواند آن را ضایع کند اما باید توجه داشت که این موضوع خارج از جامعه نیست و به مالکیت عمومی وصل است. دارایی‌ها نباید راکت باشند سرمایه‌داری و سوسیالیسم هر دو نگاه غلطی دارند، ثروت محدودیت ندارد اما نوع استفاده از آ‌ن با جامعه و حق جامعه ارتباط دارد. تولید ثروت مشروع است اما ثروت راکد مشکل جدی در جامعه به وجود می‌آورد.

قشر ضعیف جامعه سیلی عظیمی از بورس خورد

وی در مورد بورس شرح داد: فروردین ماه سال ۹۹ من نسبت به سیاست‌های بورسی انتقاد کردم و گفتم اگر این شش توصیه را انجام ندهید بورس به مشکل برمی‌خورد و این اتفاق هم افتاد قشر ضعیف جامعه سیلی عظیمی از بورس خورد اشکال اساسی این بود که بورس کاملا برای دولت ناشناخته بود، نفهمیدند وقتی که نرخ سود بانکی کم می‌شود کجا می‌رود؛ وقتی به بورس رفت همه شادی کردند چون تنها به نتایج فکر کرده و از پیامدها غافل بودند.

وی در ادامه افزود: ما باید اقتصاد را بخصوص در مودر قیمت ارز با ثبات و پیش‌بینی پذیر کنیم و همچنین باید از برنامه‌ریزی کارآفرینان حمایت کرد وقتی از قیمت نرخ ارز صحبت می‌شود مهم تثبیت آن است و نه میزان قیمت؛ با تثبیت نرخ ارز می‌توان اقتصاد را صادرات محور کرد. یک سیاست ارزی درست می‌تواند کمک زیادی کند و یک سیاست ارزی غلط می‌تواند آواری از مشکلات را بر سر ما آوار کند.

رضایی در پایان با اشاره به وعده‌ای که در مورد تبدیل پول ایران به سومین پول قوی منطقه داده بود گفت: پول قوی با نرخ برابری متفاوت است. نرخ برابری با سیاست‌های ارزی ایجاد شده ولی پول قوی ازطریق تولید ایجاد می‌شود. وقتی ما از پول قوی صحبت می‌کنیم آن را با نرخ برابری اشتباه می‌گیرند، پول قوی پولی است که می‌تواند در منطقه پایه تجارت قرار بگیرد. ما هم برای سیاست ارزی در جهت افزایش نرخ برابری و هم افزایش سرمایه‌گذاری و قوی‌تر کردن پول ملی برنامه داریم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=16153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.