• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

رونق تولید اهرم اصلی بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی

  • کد خبر : 8803
  • 18 بهمن 1399 - 10:02
رونق تولید اهرم اصلی بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی

یک نماینده مجلس گفت: غیر از تولید راهی برای حفظ ارزش پول ملی و مهار تورم در اختیار نداریم.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره مهمترین اولویت‌های بانک مرکزی به ویژه در سال ۱۴۰۰ گفت: از آنجا که یکی از وظایف بانک مرکزی نظارت و کنترل سیاست‌های اقتصادی و پولی است، بنابراین باید تکالیف بانک‌ها را به آن‌ها اعلام کند و برمواضع درست خود ایستادگی به خرج دهد تا  در بخش خصوصی و تولیدی دست به تغییراتی زنند، چراکه مهمترین مشکل کشور به حوزه تولید برمی‌گردد.
وی در ادامه اضافه کرد: غیر از تولید راهی برای حفظ ارزش پول ملی و مهار تورم در اختیار نداریم. تولید را باید به عنوان یک اهرم مهم مدنظر داشته باشند و علاوه بر بانک مرکزی تمام حوزه‌های اقتصادی نیز باید به این سو بسیج شوند.
این نماینده مجلس درباره تقویت ارزش پول ملی در نتیجه کاهش قیمت ارز طی یک یا دو ماه اخیر اظهار داشت: اقداماتی در این مسیر صورت گرفته است ولی هنوز با رقم مدنظر فاصله داریم. بانک مرکزی برای مهار قیمت ارز باید از تمام قدرت کشور با توجه به اختیاراتی که سران سه قوه به این نهاد پولی داده‌اند، استفاده کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص تصریح کرد: بانک مرکزی باید راهی یابد تا ارزهایی که خارج هستند، وارد کشور شوند. چه آن‌هایی که به بخش صادرات کالاها ارتباط دارند و چه آن بخش از ارز که به فروش نفت ربط پیدا می‌کند. در صورتی که این مشکل برطرف شود پول ملی تقویت خواهد شد. 
کوچکی‌نژاد درباره محورهایی که بانک مرکزی باید برآن‌ها تمرکز داشته باشد، توضیح داد: بانک مرکزی باید بر بانک‌ها و موسسات مالی- اعتباری(خصوصی، دولتی یا شبه دولتی)  کنترل داشته باشد. همچنین از ازدیاد نقدینگی در بازار ممانعت به عمل آورد زیرا در پیش گرفتن رفتاری غیر از این خطر محسوب می‌شود و ممکن است به طوفان منجر شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=8803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.