• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت کاهش مصرف گاز

  • کد خبر : 30763
  • 03 آذر 1400 - 18:51
راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت کاهش مصرف گاز

یک کارشناس انرژی با اشاره به اهمیت بهینه‌سازی مصرف گاز به بیان راهکارهای بلندمدت و کوتاه‌مدتی به منظور کاهش مصرف پرداخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، شاهین فرهمندیان، کارشناس انرژی در یادداشتی به بررسی راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت کاهش مصرف گاز و اهمیت آن می‌پردازد که متن آن از نظرتان می‌گذرد:

همه ساله با رشد تقاضای گاز حدود ۵ تا ۱۰ درصدی در بخش‌های مختلف روبرو هستیم که به گفته کارشناسان به دلیل رشد اقتصادی نبوده بلکه ناشی از مصرف بی‌رویه است. پیش‌بینی می‌شود این روند رو به افزایش مصرف، کمبود گاز و برق را بصورت مقطعی و در درازمدت حتی بصورت دائمی پدید خواهد آورد و ایران را به وارد کننده انرژی تبدیل خواهد نمود یا حداقل بخش زیادی از منابع مالی کشور را برای توسعه میادین گازی جدید، احداث خطوط لوله، تأسیسات گازی و … معطوف خود نموده و فرصت صادرات و درآمدزایی ناشی از صادرات گاز را از ما می‌گیرد. همان منابع مالی می‌تواند صرف توسعه پایدار گردد و مصرف گاز کشور را مدیریت نماید. به همین دلیل موارد زیر به عنوان راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت مدیریت مصرف گاز ارائه می‌شود.

راهکارهای کوتاه مدت (یک تا پنج ساله)

۱- افزایش قیمت گاز در همه بخش‌ها شامل نیروگاه‌ها، صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی‌ها، صنایع خرد و مصارف خانگی، اداری و تجاری با هر روش ممکن از جمله پلکانی، تدریجی، اعمال جرایم و حتی آزاد سازی کامل قیمت‌ها.

۲- افزایش قیمت گاز در روزهای خیلی سرد و قیمت برق در روزهای خیلی گرم (بصورت روزانه و اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه‌ها برای روز یا روزهای محدود مورد نظر) به منظور ترغیب آنها به کاهش مصرف انرژی در بازه زمانی اعلام شده.

۳- واردات سریع وسایل گرمایشی و سرمایشی با راندمان بالا و از نوع کم مصرف بدون تعرفه گمرکی و فروش توأم با تسهیلات آنها به مردم.

۴- تعطیلی یا محدودسازی مصرف گاز در صنایع عمده در روزهای اوج مصرف گاز.

۵- توسعه سریع نیروگاه‌های خورشیدی فوتوولتائیک از طریق واردات پنل‌های خورشیدی و احداث آنها در نزدیکی شهرهای پرجمعیت یا دارای سابقه کمبود برق. ظرفیت واردات این پنل‌ها در مقیاس وسیع از کشور چین وجود دارد که به مراتب بهتر از واردات خودروهای چینی است.

۶- نوسازی، بهسازی و تعمیرات اساسی نیروگاه‌های فرسوده با هدف بهبود راندمان آنها.

۷- تعطیلی یا دورکاری ادارات در روزهای خیلی سرد و خیلی گرم سال با هدف کاهش مصرف انرژی.

۸- تخصیص پاداش به کارکنان بخش دولتی درصورت کاهش مصرف انرژی نسبت به گذشته، متناسب با صرفه جویی صورت گرفته.

۹- ممنوعیت باز بودن در و پنجره ادارات دولتی در زمستان و تابستان.

۱۰- تسهیلات ارزان قیمت بانکی برای تعویض در و پنجره‌های فرسوده با انواع دوجداره، نوسازی موتورخانه‌ها، پکیج ها و کولرهای گازی قدیمی و فرسوده.

۱۱- بازدیدهای فنی الزامی ساختمان‌های مسکونی، عمومی و خصوصی توسط سازمان‌های ذیصلاح مانند شهرداری‌ها، شرکت‌های گاز و برق و … و الزام به اعمال تغییرات مورد نیاز به منظور کاهش مصرف انرژی و پیش‌بینی پاداش و جرایم مالی. همانند خودروها که ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی معتبر هستند. منوط نمودن امکان خرید و فروش منازل مسکونی به دریافت گواهینامه انرژی ساختمان مثلاً باگرید حداقلD.

۱۲- اعطای وام مسکن( ساخت و خرید) کم بهره به خانه‌های مسکونی دارای گرید انرژی بالاتر از D.

راهکارهای بلند مدت( پنج تا ده ساله)

۱- بومی‌سازی و ساخت داخل تجهیزات روشنایی، سرمایشی و گرمایشی کم مصرف در مقیاس وسیع و جایگزینی با تجهیزات پرمصرف و فرسوده.

۲- اجرای کامل مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌های جدید الاحداث و بهسازی و نوسازی تمامی ساختمان‌های اداری و عمومی دولتی با هدف مصرف کمتر انرژی.

۳- سرمایه‌گذاری و بهبود راندمان نیروگاه‌های کشور با بهره‌گیری از تجهیزات و تکنولوژی‌های روز و تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیکل ترکیبی و همچنین نوسازی و بهسازی شبکه انتقال برق.

۴- توسعه و نصب فراگیر کنتورهای هوشمند و قرائت از راه دور با قابلیت قطع و وصل گاز و برق به منظور مدیریت پرمصرف‌ها.

۵- سرمایه‌گذاری وسیع و بسیج همه ظرفیت‌های تحقیقاتی، فنی و تولیدی برای توسعه تأمین برق از انرژی‌های تجدید پذیر بادی، خورشیدی و زمین گرمایی از طریق بومی‌سازی و ساخت داخل تجهیزات مورد نیاز بعنوان راه حل پایدار و کلیدی.

۶- آزادسازی کامل قیمت‌ها برای همه مصرف کنندگان گاز و برق، علی الخصوص صنایع عمده همچون سیمان، فولاد، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها با هدف ترغیب به سرمایه‌گذاری جهت کاهش مصرف انرژی.

۷- توسعه تدریجی دولت الکترونیک و دورکاری در کشور شامل بخش خصوصی و دولتی. بعنوان مثال و برای شروع می‌توان یک روز در هفته را در بخش دولتی دورکاری تعریف نمود و بصورت تدریجی و با تجهیز و توسعه زیرساخت‌های لازم بصورت تدریجی دورکاری فراگیر شود.

امید است با همت مسئولین و مردم بتوانیم با بهینه‌سازی مصرف انرژی از این سرمایه بیشترین استفاده را نموده و فردای سختی را پیش رو نداشته باشیم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=30763

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.