• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

دکتر ایمانیه استاندار فارس: پیش‌فروش پساب تدبیری برای مدیریت مصرف آب است/ فارس می‌تواند در بحث مدیریت پساب الگوی کشور شود

  • کد خبر : 43894
  • 02 اردیبهشت 1401 - 10:59
دکتر ایمانیه استاندار فارس: پیش‌فروش پساب تدبیری برای مدیریت مصرف آب است/ فارس می‌تواند در بحث مدیریت پساب الگوی کشور شود

استاندار فارس با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود جنگ سال‌های آتی به جای نفت و گاز مربوط به آب باشد، گفت: امروز باید برای مدیریت مصرف آب تدبیری اندیشید.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در راستای مدیریت پساب فاضلاب شهرها برای مصارف صنعتی و آبیاری فضای سبز به‌عنوان یک راهکار موثر در مدیریت مصرف جلسه‌ای با این محور با حضور مدیران صنایع بزرگ فارس ، مهندس مهدی زحمتکش مدیر عامل مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب ، به عنوان بزرگترین و مدرنترین کارخانه آلومینیوم کشور و غرب آسیا ، مسئولان آبفای استان و شهرداران برخی شهرهای بزرگ استان در محل استانداری فارس برگزار شد.
دکتر ایمانیه در این جلسه با بیان اینکه ماجرای رفع نیازهای استان از چند بُعد اهمیت دارد، گفت: همه ما هر یک به سهم خود به دنبال رشد و شکوفایی کشور هستیم، همه دوست داریم شهرهایی سرسبز و آباد برای مردمی که در رفاه و آرامش باشند، فراهم کنیم.
استاندار فارس افزود: از سویی دولت به تنهایی قادر به حل همه مشکلات نیست، لذا برای تعالی کشور مجبور به استفاده از راه‌های میانبر هستیم.نماینده عالی دولت در فارس، با بیان اینکه حدود ۱۰ سال است که خشکسالی در فارس وجود دارد، اظهار داشت: دنیا نیز با چالش کم‌آبی رو به رو است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در آینده جنگ بر سر آب خواهد بود.
وی با اشاره به ارائه گزارشی از ناسا امریکا، گفت: بر اساس گزارشی از ناسا در سال ۲۰۵۰، ۱۰ کشور دنیا به دلیل بی‌آبی قابل سکونت نیستند و ایران یکی از این کشورهاست بنابراین امروز باید چاره‌اندیشی کرده و اجازه ندهیم کار به بن‌بست برسد.
او راه حل اصلی برای نجات استان از کم‌آبی را استفاده از پساب ناشی از فاضلاب شهرها دانست و گفت: می‌توان از پساب فاضلاب شهرها، هم برای آبیاری و توسعه فضای سبز شهری و هم صنعت بهره برد.
دکتر ایمانیه اجرای این مهم را الگویی برای دیگر شهرهای کشور دانست و افزود: پتروشیمی مرودشت-شیراز سالانه ۱۲ میلیون متر مکعب آب را از سد درودزن تامین می‌کند، از طرفی از اواسط اردیبهشت با گرمای هوا و کاهش منابع آب گاهی روزانه تنها دو ساعت آب دارد، از دیگر سو اجرای شبکه فاضلاب در مرودشت ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل ۵۰ درصد باقیمانده نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، بنابراین براساس توافق بین شهرداری مرودشت و پتروشیمی با پیش‌فروش پساب توسط شهرداری هم هزینه تکمیل فاضلاب تامین می‌شود و هم آب مورد نیاز پتروشیمی از محل پساب خریداری و تامین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه فارس در زمینه‌های بسیاری الگو بوده است، گفت: امید که در این زمینه نیز استان فارس برای کشورهای دیگر الگو شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما برای افزایش اشتغال مجبور به استفاده از صنایعی شده‌ایم که برای آب مردم مشکل ایجاد کرده است لذا این اقدام می‌تواند تدبیری خوب و همچنین به منزله نوعی سرمایه‌گذاری برای صنایع باشد.
دکتر ایمانیه افزود: تفاهم‌نامه‌ای که بین طرفین امضا می‌شود با این مضمون است که شبکه فاضلاب برخی از شهرها پیش‌فروش خواهد شد و صنعت برای اجرای شبکه تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرها تامین اعتبار می‌کند و از پساب برای صنعت استفاده شده و بخشی از پساب نیز برای آبیاری باغات و فضای سبز خود شهرها استفاده می‌شود.
قابل ذکر است علیرغم اینکه صنعت آلومینیوم ، صنعتی مبتنی بر آب نبوده و مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب نیز با بهره گیری از پیشرفته ترین ، مدرن ترین و به روز ترین تجهیزات و تکنولوژی حال حاضر جهان ، یکی از سبزترین صنایع استان و کشور می باشد ، با پیش بینی معضلات آب در آینده ، طرح عظیم و استراتژیک انتقال آب خلیج فارس به منطقه و در ادامه به استان در دستور کار قرار گرفته و در حال اجراست .

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=43894

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.