• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

تیغ دولبه‌ای به نام «ارز دیجیتال»

  • کد خبر : 15152
  • 01 خرداد 1400 - 18:25
تیغ دولبه‌ای به نام «ارز دیجیتال»

شرایط فعالیت دربازار ارزهای دیجیتالی شفاف نیست وعلاوه برخروج سرمایه از کشور،هیچ نشانه‌ای از وجود سازوکارهای حفظ دارایی مردم ارائه نشده، بنابراین همگان در این زمینه باید احتیاط‌های لازم را به خرج دهند.

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ به دنبال نوسانات بازارهای ارز و سکه و طلا و همچنین ریزش‌های مکرر شاخص بورس، برخی از سرمایه‌گذاران خُرد ترجیح دادند، سرمایه‌های اندک خود را وارد بازارهای دیگر کنند.

یکی از این بازارها، رمز ارزهاست که با توجه به سیر صعودی برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم و… سبب جذب بسیاری از سرمایه‌گذاران شده است. اما این روزها نگرانی‌های بسیاری گریبان‌گیر سرمایه گذاران در این حوزه شده‌ به طوری که نوسانات جهانی بازار رمزارزها، سرمایه‌گذاری در این عرصه را با ریسک‌های بزرگی مواجه کرده است.

همچنین خبر بازداشت یکی از فعالان این بازار و تعطیلی صرافی کریپتو لند در کنار اظهارنظر مقامات پلیس و نمایندگان مجلس و نهادهای صنفی باعث شده دغدغه مندی و نگرانی در این امر پیش از پیش نمایان شود.

با همه این احوال نظرات متعددی در مورد رمز ارزها در ایران و دنیا وجود دارد و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز هنوز اجماع نظر در این حوزه به وجود نیامده است. در ایران برخی موافقان معتقدند بر اساس تجزیه و تحلیل مشکلات اقتصادی در کشورهای در حال توسعه، ارزهای رمزپایه می توانند روند توسعه را در زمینه‌های مختلف تسریع کنند.

در همین راستا سپهر محمدی، رئیس انجمن بلاکچین ایران به خبرنگار ایبِنا گفت: ورود بانک مرکزی به حوزه رمز ارز با ریسک‌هایی همراه است، اما بخش خصوصی اعتقاد دارد که این نوع ریسک‌ها تا حدودی قابل مدیریت هستند و ما می‌توانیم به روش‌های مختلف این ریسک‌ها را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: مجلس هم در همین راستا بحث قانونگذاری و شفافیت و ضابطه مند شدن رمز ارزها را مورد پیگیری قرار داده‌است. رئیس انجمن بلاکچین ایران افزود: البته باید دانست که لازمه ضابطه مند شدن و قانونگذاری این نیست که حتما مجوزی صادر شود، بلکه می‌توان از روش‌های خود تنظیم‌گری و مدیریت ریسک در این حوزه استفاده کرد.

محمدی با بیان اینکه حوزه رمز ارزها از جمله فناوری‌های نوظهور و مهم به شمار می‌رود که با توجه به کارکرد در سیستم اقتصادی و پولی باید بر آنها به دقت نظارت شود گفت: رگولاتور( تنظیم گر) معمولا چابک نیست و در شناسایی ضرائب و یادگیری تاخیر دارد به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از یک نهاد خصوصی خود تنظیم‌گر برای این موضوع استفاده شود؛ روشی که در بسیاری از کشورهای دنیا  از آن استفاده شده است.

محمدی معتقد است که در حوزه رمز ارز، بانک مرکزی باید نظارت عالیه را داشته باشد و دغدغه‌های رگولاتور با نهاد خودتنظیم‌گر بخش خصوصی مطرح شود و در نهایت این نهاد خصوصی بر فعالان این حوزه نظارت داشته باشد.

با این حال در سوی دیگر ماجرا برخی مخالفان و کارشناسان از تهدیدهای بازار رمزارزها سخن به میان می‌ آورند و نسبت به خروج سرمایه ها تحت تاثیر خرید ارز دیجیتال هشدار می‌دهند. محمودی اصل، کارشناس مسائل اقتصادی از جمله افرادی است که نسبت به ضرر و زیان احتمالی در این بازار هشدار داده و در مصاحبه ای اظهار کرده است «رمز ارزها در میان مردم رد و بدل می‌شود و به نوعی مردم دست به قمار می‌زنند و هیچ تحلیل اقتصادی هم پشت سر آن نیست.»

محمودی اصل با اعلام اینکه هرگونه پولی باید دارای پشتوانه باشد، گفته است «ما به ضریب مناسبی از ریال باید ارز، طلا، یورو و… داشته باشیم اما در پشت این رمز ارزها هیچ چیز وجود ندارد و از دیگر سو هیچ رسمیتی پیدا نکرده‌اند.»

بنابراین حضور بازیگران و عوامل فعال ناشناخته و غیرقابل شناسایی در بازار خرید و فروش این نوع شبه دارایی‌های فاقد پشتوانه، موجب شده که این فضای خرید و فروش، بسیار غیرقابل اعتماد بوده و قدرت هرگونه پیگیری برای جبران زیان های احتمالی و ارائه اسناد و ادله، از نهادهای حمایتی و صیانتی مرتبط با حفظ حقوق مردم سلب شود.

همچنین لازم به ذکر است که شرایط فعالیت در بازار این نوع ارزهای دیجیتالی شفاف نیست و علاوه بر خروج سرمایه از کشور، هیچ نشانه‌ ای از وجود سازوکارهای حفظ دارایی های مردم توسط گردانندگان پشت پرده آنها ارائه نشده است.

در همین راستا دیروز دکتر همتی در اظهارنظر خود درباره بازار رمزارزها گفت«درخواست بنده همچون گذشته این است که مردم سرمایه‌های خود را به بازاهای غیررسمی که هیچ مجوزی از نهادهای قانونی ندارند، وارد نکنند.» بنابراین از این رو اکیداً توصیه می­‌شود همگان در این زمینه احتیاط‌های لازم را به خرج داده و در دام تبلیغات سوداگران این بازار غیرشفاف نیافتند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=15152

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.