• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

تقویت ارزش پول ملی و مهار تورم ماموریت بانک مرکزی/تشریح وظایف بانک مرکزی در حوزه مسائل خارجی

  • کد خبر : 26561
  • 17 مهر 1400 - 15:18
تقویت ارزش پول ملی و مهار تورم ماموریت بانک مرکزی/تشریح وظایف بانک مرکزی در حوزه مسائل خارجی

تجارت‌گردان – رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تشریح وظایف و مأموریت‌های بانک مرکزی در حوزه بین الملل و داخلی، گفت:مهار تورم و مدیریت نقدینگی و تقویت ارزش پول ملی از مهم‌ترین مأموریت های بانک مرکزی است، امیدواریم با حضور دکتر صالح آبادی در سمت ریاست بانک مرکزی شاهد تحولات اساسی در بانک مرکزی باشیم.

تجارت‌گردان – محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی، عنوان کرد: پس از چند هفته از آغاز رسمی دولت سیزدهم رئیس کل بانک مرکزی تعیین شده است که آقای صالح آبادی نیرویی تجربه دار در حوزه مسائل پولی و بانکی، ارزی به ویژه صاحب تجربه در حوزه بازار سرمایه نیز است که قطعا این تجربیات می‌تواند به رویکرد تحقق برنامه‌ها و مأموریت‌های بانک مرکزی کمک کند و امیدواریم با حضور دکتر صالح آبادی در سمت ریاست بانک مرکزی شاهد تحولات اساسی در بانک مرکزی باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصمیمات مربوط به حوزه بانک مرکزی در قبال حوزه بین الملل و تحریم‌‎ها و همچنین تصمیمات مربوط به مسائل داخلی را دو چالش مهم پیش روی بانک مرکزی برشمرد.

سه وظیفه مهم بانک مرکزی در حوزه بین الملل

وی گفت: در حوزه بین الملل، بانک مرکزی باید به صورت جدی به دنبال راهکاری باشد که در صورت استمرار تحریم‌ها بتوانیم مسیر حرکت اقتصادی کشور را از طریق مراودات بانکی بین کشورمان و بانک‌های سایر کشورها پیش ببریم.

ضرورت تعریف راهکاری جدید برای مراودات پولی و بانکی

پورابراهیمی افزود: بازنگری در نقشه راه انتقال پول از کشور باید به نحوی باشد که حتی بانک مرکزی کشورمان، بتواند با بانک مرکزی سایر کشورها در شرایط تحریمی تعریف جدیدی از مراودات پولی و بانکی داشته باشد و این مراودات به نحوی صورت گیرد تا ما در حوزه تجارت نفت و تجارت غیر نفتی شاهد کمترین آسیب باشیم.

بانک مرکزی باید زمینه تجارت آسان برای بخش خصوصی را فراهم کند

پورابراهیمی با یادآوری اینکه بانک مرکزی باید در کنار تسهیل فرآیند نقل و انتقال پول در کشور، امکان سرمایه گذاری و تجارت آسان را برای فعالان بخش خصوصی فراهم کند، گفت: این مهم نیز یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در دستور کار بانک مرکزی قرار گیرد.

بانک مرکزی اصلی‌ترین نقش در آزادسازی اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، یکی دیگر از محورهای مهم مأموریتی بانک مرکزی در مقطع کنونی را آزادسازی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: بانک مرکزی با ابزارهایی که در اختیار دارد باید شرایطی را رقم بزند تا دسترسی به دارایی بلوکه شده ایران در خارج از کشور محقق شود.

وی با یادآوری اینکه دسترسی به منابع مالی به انحای مختلف محقق می‌شود، گفت: یکی از راه‌های احیای این منابع دسترسی مستقیم به این پول‌ها و دیگری استفاده غیر مستقیم از منابع است که بانک مرکزی اصلی ترین نقش برای رفع تحریم‌ها را عهده‌دار است.

پورابراهیمی یکی از راهکارهای استفاده غیرمستقیم از منابع بلوکه شده را بهره گیری از خطوط اعتباری دانست و گفت: این مسئله یکی از راهکارهای غیرمستقیم استفاده از ظرفیت منابع بلوکه شده به شمار می‌آید.

کنترل و مدیریت نقدینگی مهم‌ترین مأموریت بانک مرکزی در داخل کشور

وی در ادامه به مأموریت‌های بانک مرکزی در داخل کشور اشاره و تصریح کرد: امروز نرخ رشد نقدینگی در کشور به شدت نگرانی ایجاد کرده و این نرخ رشد، حجم نقدینگی در اقتصاد را به جایی رسانده که همه کارشناسان بانکی اعتقاد دارند؛ حتی در صورت رفع تحریم‌ها نیز مشکل اقتصاد ایران حل نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته حدود ۴۰ درصد بود در حالیکه متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور در ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم تقریبا برابر با صفر بود. این مسئله نشان می‌‎دهد که بخش واقعی اقتصاد کشور در قیاس با بخش پولی کاملا مسیری متفاوت طی می‌کنند.

منشأ خلق پول باید توسط بانک مرکزی کنترل شود

پورابراهیمی تصریح کرد: منشأ خلق پول در کشور توسط بانک مرکزی باید به صورت جدی کنترل شود که این مهم از طریق بانک‌‎های کشور و تولید نقدینگی از جانب دولت به واسطه کسری منابع بودجه عمومی دولت  کنترل شود. مورد بعدی با استقراض از بانک مرکزی و با افزایش پایه پولی و بروز آثار تورمی نمود پیدا می‌کند. بنابراین هرگونه افزایش حجم نقدینگی در کشور باید توسط بانک مرکزی مدیریت شود تا آثار و پدیده‌ها آن منجر به افزایش سرسام آور حجم نقدینگی در کشور نشود.

ساماندهی نظام بانکی اولویت دیگر بانک مرکزی در حوزه داخلی

وی ساماندهی نظام بانکی و اصلاح وضعیت ناترازی در برخی بانک‌ها را اولویت دیگر بانک مرکزی در حوزه مسئولیت‌های داخلی برشمرد و گفت: استفاده از ظرفیت شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای اجرای احکام مهم در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

نشست رئیس کل بانک مرکزی با کمیسیون اقتصادی به زودی برگزار می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بازنگری در طراحی نحوه نظارت بانک مرکزی بر بانک‌های کشور را نیز یکی دیگر از انتظارات از بانک مرکزی برشمرد و افزود: همکاری با مجلس برای تصویب طرح اصلاح قانون بانک مرکزی که شور نخست بررسی آن در صحن به تصویب رسیده است، نیز ضرورت دارد و به زودی کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس کل بانک مرکزی برای تعامل جهت تصویب نهایی طرح اصلاح قانون بانک مرکزی نشست مشترک خواهد داشت.

پورابراهیمی با بیان اینکه بررسی این مهم در اولویت کمیسیون اقتصادی قرار دارد، اضافه کرد: سال‌ها است که این قانون به روز رسانی نشده و ضرورت دارد که در قانون جدید علاوه بر نحوه نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها سایر موضوعات نیز مورد بازنگری قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: با تصویب این طرح اصلاح قانون بانک مرکزی دست بانک مرکزی باز خواهد شد و استقلال بانک مرکزی به معنای واقعی کلمه محقق می‌شود به نحوی که با این رویکرد و نگاه می‌توانیم همکاری‌های بین مجلس و دولت را پیگیری کنیم.

تعامل بانک مرکزی با مجلس در دوره جدید تقویت می‌شود

وی اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به اطلاعاتی که از سوابق رئیس کل بانک مرکزی کشور داریم، پیش بینی ما این است که موضوع همکاری‌های بین کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی با تعامل بیشتری پیش رود و امیدواریم این همکاری‌های مشترک منجر به کنترل تورم در کشور و تقویت ارزش پول ملی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: ظرفیت مجلس در کمک به دولت به ویژه در حوزه کنترل نقدینگی و تقویت ارزش پول ملی قابل تحقق است و امیدواریم آثار آن به زودی در جامعه دیده شود./

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=26561

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.