• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
2

تغییرات تراکنش‌های بانکی در آذرماه؛ کارتخوان‌ها صدرنشین ماندند

  • کد خبر : 33903
  • 12 دی 1400 - 7:56
تغییرات تراکنش‌های بانکی در آذرماه؛ کارتخوان‌ها صدرنشین ماندند

۳ میلیارد و ۲۶۵ میلیون تراکنش در آذرماه امسال از طریق بیش از ۹.۸ میلیون کارتخوان فروشگاهی، ۱.۴ میلیون ابزار موبایلی و ۱.۶ میلیون ابزار پذیرش اینترنتی انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ در شرایطی که طبق اعلام شرکت شاپرک، در آذرماه سال جاری بیش از ۳ میلیارد و ۲۶۵ میلیون تراکنش انجام شده که کمتر از ۹۰ درصد از کل این تراکنش‌ها از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی بوده است؛ بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها در آخرین ماه پاییزی ۱۴۰۰ نشان می دهد، کارتخوان فروشگاهی با ۹۰.۷۱ درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با ۶.۰۱ درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با ۳.۲۷ درصد، در رتبه های بعدی قرار دارند.

در این میان، بررسی آمار ارائه شده از سوی شاپرک بیان گر افت ۰.۴۶ درصدی تعداد تراکنش‌های شاپرک نسبت به آبان ماه سال جاری است. همچنین همان گونه که در جدول زیر مشاهده می‌شود، در آخرین ماه پاییز امسال، تعداد کل تراکنش های بانکی با رشد بیش از ۲۱ درصدی نسبت به آذرماه سال گذشته همراه بوده است.

همچنین مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در آذرماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته، نشان می‌دهد تعداد ابزارهای فعال سیستمی پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی نسبت به آبان ماه با رشد ۱.۴۲ درصدی همراه بوده است؛ به گونه‌ای که تعداد ابزار پذیرش اینترنتی در آذرماه با رشد ۰.۱۸ درصدی نسبت به آبان ۱۴۰۰ به رقم ۱,۶۲۵,۳۷۶ رسیده است.

بنابراین مجموع تعداد این ابزارها (اینترنتی، موبایلی و فروشگاهی) در نهمین ماه سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۲.۹۵۶.۸۰۵ رسیده که نسبت به ماه قبل، بیش از یک درصد بیشتر شده است.

همچنین مقایسه سهم تعداد هر یک از این ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار در آذر ۱۴۰۰، نشان می دهد سهم کارتخوان های فروشگاهی از بازار ۷۵.۹۳  درصد بوده است که این میزان در آبان ماه امسال، ۷۵.۷۴  درصد تعیین شده بود و سهم ابزار پذیرش موبایلی از بازار در نهمین ماه سال، به ۱۱.۵۲ درصد رسیده که نسبت به آبان ماه، اندکی کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، یکی از نکات قابل توجه در آمار ارائه شده از سوی شاپرک، به شاخص تعداد متوسط تراکنش ها به ازای هریک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی بازمی گردد. به گونه ای که این شاخص در آذرماه ۱۴۰۰ بیان گر کاهش نسبت به آبان ماه است.

به بیان دیگر، متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در آذرماه امسال، ۲۵۲ تراکنش می باشد که این تعداد نسبت به مقدار مشابه در ماه گذشته کاهش ۴.۷۵ واحدی (منفی ۱.۸۵ درصدی) را تجربه نموده است.

در این میان، بیشترین کاهش متوسط تعداد تراکنش مربوط به ابزار پذیرش اینترنتی می باشد. به گونه ای که در آذرماه متوسط تعداد تراکنش های اینترنتی با کاهش ۲۳.۳۰ درصدی از ۱۴۴ تراکنش در آبان ۱۴۰۰ به ۱۲۱ تراکنش رسیده است. همچنین همان گونه که در جدول زیر مشاهده می شود متوسط تعداد تراکنش هر ابزار پذیرش موبایلی ۷۲ تراکنش است که این مقدار نسبت به ماه گذشته با کاهش ۱.۴۰ واحدی همراه بوده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز با ۲.۶۴ واحد کاهش نسبت به آبان ۱۴۰۰ به ۳۰۱ عدد در آذر ماه رسیده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=33903

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.