• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

بیمه حافظ افزایش سرمایه می دهد

  • کد خبر : 60675
  • 29 آذر 1401 - 16:02
بیمه حافظ افزایش سرمایه می دهد

بیمه حافظ در اطلاعیه‌ای خبر از برگزاری مجمع عمومی خود در تاریخ پنجم دی‌ماه داده که در آن قرار است درباره افزایش سرمایه دو مرحله‌ای و رسیدن آن به ۳۰۰ میلیارد تومان تصمیم‌گیری شود.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بیمه حافظ، براساس اطلاعیه‌ای که شرکت بیمه حافظ در تاریخ ۲۶ آذرماه در سامانه کدال قرار داده، قرار است مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت در تاریخ پنجم دی‌ماه و برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه آن برگزار شود.
براین اساس قرار است ابتدا و از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سرمایه این شرکت از ۵۰ میلیارد تومان به بیش از ۱۳۵ میلیارد و ۸۶۷ میلیون تومان افزایش یابد. سپس مجمع عمومی این اختیار را یافته تا با افزایش سرمایه دوم از مبلغ ۱۸۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیارد تومان و از محل آورده نقدی سهامداران موافقت کند. البته شرط این موضوع عملی کردن این افزایش سرمایه به مدت ۲ سال است و با کسب موافقت بیمه مرکزی و سازمان بورس است….
در گزارش توجیهی این شرکت که توسط حسابرس قانونی نیز مورد تایید قرار گرفته، آمده است«در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان، از محل آورده نقدی سهامداران به مبلغ ۱۴۱.۳ میلیارد تومان و مازاد ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت مشهود (زمین و ساختمان) به مبلغ ۱۳۵.۸ میلیارد تومان در اجرای مفاد ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و همچنین بخشنامه ۳۰/۹۸/۲۰۰ سازمان امور مالیاتی، مبنی بر شمول معافیت مالیات مقرر در تبصره یک ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم، از طریق صدور سهام جدید به منظور اصلاح ساختار مالی، تامین سرمایه در گردش، ارتقای رتبه توانگری شرکت، گسترش فعالیت بیمه‌گری و صدور بیمه‌نامه در کل کشور (فعالیت در سرزمین اصلی)، افزایش سودآوری و توسعه سرمایه مالی شرکت، افزایش سهم نگهداری مجاز ریسک» تهیه شده است.
موسسه حسابرسی تاکید کرده که افزایش سرمایه ۱۳۵ میلیارد تومانی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها «بلامانع» بوده و همچنین درباره افزایش سرمایه ۱۴۱ میلیارد تومانی از محل آورده نقدی سهامداران نیز به «مواردی برخورد نکرده که متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنایی معقول برای تهیه گزارش توجیهی» فراهم نمی‌کند.
بررسی صورت‌های مالی بیمه حافظ مربوط به دوره ۶ ماهه نخست امسال (حسابرسی نشده) نشان می‌دهد که سود خالص هر سهم این شرکت در این دوره ۳۵۱ درصد رشد داشته و از ۳۷ ریال به ۱۶۷ ریال افزایش یافته است.
درآمد حق بیمه ناخالص آن هم با ۷۰ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ۱۰۷ میلیارد و ۸۱۵ میلیون تومان رسیده است.
بیمه حافظ درآمد سرمایه‌گذاری خود از محل منابع بیمه‌ای در این دوره را ۲ میلیارد و ۲۸۲ میلیون تومان اعلام کرده که شاید رقم بالایی نباشد اما نسبت به دوره ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، جهشی ۶۴۲ درصدی نشان می‌دهد.
سایر درآمدهای بیمه‌ای این شرکت هم در ۲ فصل نخست امسال ۲۰۱ درصد افزایش داشته و به ۵ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان رسیده است.
سود خالص بیمه حافظ نیز در این مدت ۸ میلیارد و ۳۴۶ میلیون تومان اعلام شده که ۳۴۶ درصد از ۶ ماهه نخست سال قبل بیشتر است.
به نظر می‌رسد با وجودی که در حال حاضر زیان انباشته بیمه حافظ به بیش از نیمی از سرمایه آن رسیده است اما افزایش سرمایه اول که به تایید حسابرس رسیده و تقریبا مانعی بر سر راه آن نیز باعث خواهد شد تا این شرکت که از اولین بیمه‌گران در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است، از مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت خارج شود. افزایش سرمایه دوم هم که قرار است طی ۲ سال محقق شود، به این شرکت امکان خواهد داد تا بتدریج سهم خود را از کیک بیمه‌ای کشور افزایش داده و ظرفیت مجاز نگهداری ریسک خود را بهبود ببخشد.
ذکر این نکته ضروری است که شرکت‌های بیمه حاضر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند که مهمترین آنها محدودیت در فضای بیمه‌گری و حضور شرکت‌های سرزمین اصلی در کنار آنهاست. بدین معنا که آنها نمی‌توانند در سرزمین اصلی فعالیت کنند ولی شرکت‌های سرزمین اصلی امکان رقابت با آنها در فضای محدود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را دارا هستند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=60675

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.