• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
3

برنامه ریزی برای افزایش حضور در بازارهای منطقه دستور کار است

  • کد خبر : 2732
  • 27 آبان 1399 - 21:02
برنامه ریزی برای افزایش حضور در بازارهای منطقه دستور کار است

رشت – رویداد خبر – وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: برنامه ریزی برای افزایش حضور ایران در بازارهای منطقه ای به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه های پیش رو و اهداف اسناد بالادستی در دستور کار کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرهاد دژپسند غروب سه شنبه در اختتامیه همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بندرانزلی افزود: در این مسیر همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا می تواند گام مهمی در رسیدن به این هدف تلقی شود.

وی اظهار داشت: عضویت ایران در منطقه آزاد تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با توجه به اهمیتی که کشورهای عضو اتحادیه در تجارت خارجی کشور ما دارند می تواند گام بلندی برای عملی کردن فرصت های بالقوه برای طرفین باشد.

وی با بیان اینکه کشورهای مهم آسیایی در منطقه همچون هند در صدر انتظار الحاق به این اتحادیه هستند، افزود : این اتحادیه در منطقه مهم استو انتظار می رود پس از پایان مدت موافقتنامه سه ساله با پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه عضویت دائمی کشورمان در این اتحادیه فراهم شود.

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد : در شرایط حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا که بازارهای جهانی را به شدت متاثر کرده است، روند صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا طی مدت کوتاه همکاری، عضویت در اتحادیه را می توان به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای تفاهمنامه مشترک ایران در اتحادیه اوراسیا دانست.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد استفاده از ظرفیت بازارهای قابل دسترس در این منطقه ضروری و در این شرایط خاص؛ ممکن و مورد تاکید است و نباید از آن غافل شد.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در زمینه زیرساز سازمانی و اقدامات ملی نیز کمرگ کارهای قابل توجه ای داشته از جمله تشکیل کارگروه ملی امور گمرکی و برگزاری منظم جلسات آن با حضور نمایندگان دستگاه های ذیربط، پیگیری برای به روز رسانی ارزش گمرکی کالاهای صادراتی، انتشار آمار ماهانه و ارسال آن به دستگاه های ذیربط از فعالیت های انجام شده در این زمینه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در بعد اقدامات بین المللی به عبارتی فراملی، گمرک جمهوری اسلامی ایران موفق به تشکیل کارگروه مشترک همکاری گمرکی و تبادل نظر در مورد به روزرسانی ارزش کمرگی اقلام صادراتی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود.

وی بیان داشت: پیگیری مذاکره در مورد سند همکاری شناخت متقابل فعالان مجاز اقتصادی AEO ، پیگیری و نهایی کردن سند تبادل الکترونیکی اطلاعات، ارسال قوانین و مقررات گمرکی، دستورالعمل ها و حکم های مورد نیاز برای اتحادیه اوراسیا، ارسال راهنمای گام به گام واردات و صادرات و موضوع تعیین مرجع تایید کننده گواهی مبدا بخشی از این اقدامات است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=2732

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.