• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
2

برداشت دولت از منابع بانک مرکزی کنترل شد/ تقویت نظارت بر بانک‌ها

  • کد خبر : 6782
  • 20 دی 1399 - 8:40
برداشت دولت از منابع بانک مرکزی کنترل شد/ تقویت نظارت بر بانک‌ها

یک کارشناس اقتصادی معتقد است در سال ۱۴۰۰ از اهمیت موضوع ارز کاسته می‌شود و باید برداشت دولت از بانک مرکزی که در سال جاری مدیریت شد، در سال آینده نیز کنترل شود.

حسین درودیان از کارشناسان و اساتید اقتصاد در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اینکه وظیفه متعارف و استاندارد بانک مرکزی سیاست گذاری پولی و نظارت بانکی است اظهار داشت: در کنار این وظایف باید به مورد دیگری نیز اشاره کنیم؛ اینکه در کشور ما وضعیت مدیریت نرخ ارز نیز عملا به عهده بانک مرکزی است، اگرچه دولت در این زمینه، ایفای نقش پررنگی دارد. ولی به هر حال بر اساس قانون و روی کاغذ، به لحاظ عملی وظیفه بانک مرکزی است.
وی افزود: من فکر می کنم برای سال ۱۴۰۰، احتمالا آن فشارهایی که تا به الان در مورد نرخ ارز داشته ایم،  تخفیف پیدا می کند و کم کم در وضعیتی قرار می گیریم که امکان عمل و قدرت مانور بانک مرکزی روی سیاست پولی و بانکی بیشتر باشد؛ برعکس آن چیزی که در دو سال اخیر دیدیم که بانک مرکزی تمرکزش ناچارا روی موضوع ارز بود، چون موضوع خیلی مهمی بود و به هر حال ما می دانیم که اثر خیلی تیزی بر اقتصاد و نرخ تورم می گذاشت و این موضوع روی با ثبات بودن فضای اقتصاد کشور تاثیر گذار بود.
درودیان گفت: به خاطر همین احتمالا در سال ۱۴۰۰ از اهمیت موضوع ارز کاسته می شود و من فکر می کنم که موضوع اصلی باید به سمت این چرخش پیدا کند که تمهیداتی اتخاذ شود که برداشت دولت از بانک مرکزی مدیریت و کنترل شود، کما اینکه تا به الان هم مدیریت شده، یعنی آن بیمی که بود نسبت به اینکه دولت برداشت های سنگینی از بانک مرکزی خواهد داشت، اما واقعیت این است که این اتفاق نیفتاده ولی خب این خطر جدی است و باید مدیریت کرد. همچنین به نظر من بانک مرکزی باید یک تصویری از سیاست های اعتباری هم پیدا کند و اینکه چطور می خواهد در مواجه و تعامل با بانک ها عمل کند. به عبارت دیگر بر اساس کدام معیارها در سال آینده می خواهد تعامل داشته باشد؟
این کارشناس اقتصادی افزود: به عبارت دیگر در سال آینده چقدر قرار است نقش بانک در رشد اقتصادی، توسعه، اشتغال و سرمایه گذاری، برای بانک مرکزی اهمیت داشته باشد؟
به نظرم این موضوعی است که هر چقدر به تدریج از موضوع ارز فاصله می گیریم، مهم تر می شود. یعنی کنترل گری نظام بانکی که یک وجه متعارفش مهار نظام بانکی است، یعنی معطوف به اهداف تثبیتی و ثبات بخشی به اقتصاد و یک وجه دیگر که من فکر می کنم باید به آن پرداخته شود و در واقع غفلتی برای این موضوع بوده، برای سال آینده کنار گذاشته شود، و آن وجه توسعه ای نظام بانکی است. یعنی یکبار است که ما از بانک ها می خواهیم و تلاش می کنیم که ثبات و آرامش اقتصاد را برهم نزنند و یک بار هم می خواهیم که نقش مثبتی هم ایفا بکنند. منظورم از نقش مثبت برای بخش حقیقی سرمایه گذاری است. به نظرم در ۱۴۰۰ فضای بزرگ تر و پررنگ تری برای این موضوع باز می شود و باید از آن استفاده کرد.
درودیان در پایان گفت: وقتی ما از این شرایط اورژانسی خارج شدیم، لازم است که نوع بینش و رویکرد ما در بانک مرکزی نسبت به مدیریت و کنترل نظام بانکی بتواند تغییر کند و جایگزین شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=6782

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.