• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
2

با نوشابه ماست، سلامتی بنوشید

  • کد خبر : 24526
  • 24 شهریور 1400 - 16:28
با نوشابه ماست، سلامتی بنوشید

دوغ نوشابه ماست و منبعی غنی از پروتئین، کلسیم، گوگرد، فسفر و ویتامین‌های گروه B است. به علاوه این نوشیدنی حاوی ماست ویتامینB6،B12، پتاسیم و منیزیم با کیفیت بالا را برای بدن فراهم می‌کند.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، دوغ منبع خوبی از پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های سالم مفید برای روده است، بنابراین این نوشیدنی با کشت‌های فعال برای بیماری‌های دستگاه گوارش مانند یبوست، اسهال، بیماری روده تحریک پذیر، عدم تحمل لاکتوز و غیره مفید است.

برخی از سویه‌های پروبیوتیک نیز ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. مصرف منظم ماست و نوشیدنی‌هایی بر پایه ماست مانند دوغ به پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش خطر فشار خون و مدیریت بهتر وزن کمک می‌کند.

 فواید شگفت انگیز دوغ:
دوغ به سلامت دندان‌‌ها و استخوان‌‌ها کمک می‌کند
دوغ به دلیل دارا بودن کلسیم به استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. مواد معدنی موجود در دوغ با قابلیت جذب بالا به سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان نیز کمک می‌کند.

دوغ سلامت دستگاه گوارش را تضمین می‌کند
دوغ سرشار از میکروب‌های پروبیوتیک است که به هضم غذا کمک می‌کند. این میکروب‌های سالم از رشد میکروب‌های بد که باعث ایجاد عفونت‌های معده و اسهال می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.

اثر ضدمیکروبی دوغ باعث می شود بیماری‌هایی نظیر اسهال، التهاب مخاط روده و زخم روده سریع بهبود یابد.

دوغ کلسترول خون را کاهش می‌دهد
مصرف دوغ در کاهش کلسترول خون موثر است در نتیجه نقش بسزایی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی ایفا می‌کند.

دوغ گرمازدگی و عطش را درمان می‌کند
دوغ به دلیل داشتن طبع سرد به درمان گرمازدگی، رفع عطش و خستگی کمک می‌کند، همچنین مصرف دوغ در بهبود برخی از سردرد‌ها که ناشی از گرمی هوا است، مفید واقع می‌شود.

دوغ کم‌نمک به عنوان بهترین نوشیدنی برای رفع گرمازدگی شناخته می‌شود که ماست آن پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. در فصل تابستان و گرم شدن بیش از حد هوا برخی افراد گرمازدگی را تجربه می‌کنند که باعث می‌شود با مصرف نوشیدنی‌های مضر مانند نوشابه نه تنها گرمازدگی رفع نشده بلکه حجم وسیعی از قندهای مضر نیز وارد بدن می‌شود.

در مواقع گرمازدگی علاوه بر آب بدن میزان زیادی پتاسیم و سدیم نیز با عرق کردن از بدن خارج می‌شوند در صورتی که این مواد برای بدن گزینه ضروری محسوب می‌شود و با آب نیز تامین نمی‌شود.

در فصل گرما ۹۹ درصد آب بدن توسط تعریق دفع می‌شود که بخشی از این درصد به دفع پتاسیم و سدیم منجر می‌شود و عدم جبران آن خطرناک است.

دوغ سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
بسیاری از متخصصین تغذیه معتقدند دوغ مانند شیر علاوه بر داشتن خاصیت ضدسرطانی به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

دوغ بوی بد دهان را برطرف می‌کند
نوشیدن دوغ به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند، همچنین متخصصان طب سنتی مصرف آن را برای افرادی که دچار خشکی و تلخی دهان هستند نیز گزینه مفیدی می‌دانند.

دوغ به پاکسازی و شفافیت پوست کمک می‌کند
دوغ به عنوان یک پاک کننده بسیار عالی برای پوست عمل می‌کند، همچنین باعث تغذیه پوست و به دنبال آن زیبایی و سلامت آن می‌شود.

مصرف دوغ به دلیل پروتئین شیر و اسید لاکتیک موجود در آن به پاکسازی پوست از سلول‌های مرده کمک می‌کند. اسید لاکتیک موجود در آن نیز درخشش طبیعی از دست رفته پوست را باز می‌گرداند و باعث می‌شود پوستی روشن و صاف داشته باشید.

دوغ به خواب آرام و راحت کمک می‌کند
از دیگر فواید دوغ کمک به خواب آرام و راحت است. علت خواب آور بودن دوغ به دلیل داشتن برخی پپتید‌های موجود در کازئین و پروتئین‌های سرم شیر مانند تریپتوفان است.

چرا دوغ این قدر خواب ‌آور است؟
این فقط مربوط به دوغ نیست. ماست و دوغ به دلیل داشتن برخی پپتیدهای موجود در کازئین و پروتئین‌های سرم شیر (مثل تریپتوفان) دارای این ویژگی هستند.

خواب آوری دوغ و ماست به دلیل برخی پپتیدهای موجود در کازئین و پروتئین‌های سرم شیر مانند تریپتوفان است که باعث خواب آلودگی می‌شود.

دوغ‌هایی که روی بطری ‌شان نوشته‌ شده: «گرمادیده» چه فرقی با دوغ‌های معمولی دارند؟
دوغ گرمادیده، دوغی است که بعد از آماده ‌شدن تحت فرآیند پاستوریزاسیون، دوباره پاستوریزه می‌شود تا میکروارگانیسم‌های مایه ماست موجود در آن کاهش یابد. کم شدن میزان میکروارگانیسم‌های موجود در دوغ باعث می‌شود که فرآیند ترش ‌شدن در آن آهسته تر انجام شود؛ در حالی که دوغ معمولی این حرارت را نمی ‌بیند.

دوغ هفت گیاه یک دوغ گازدار تخمیری طبیعی جدیده که از شیر تازه گاو تولید می شود همراه با عصاره هفت گیاه گرم که طبع سرد دوغ را ملایم می‌کند همچنین این دوغ با گاز مناسب ذائقه مصرف کننده می‌تواند نوشیدنی مناسبی در کنار غذاتون باشه.از نوشیدن دوغ ۷گیاه به ویژه در کنار غذاهای سنتی لذت ببرید.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=24526

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.