• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

امکان استعلام چک تضمین شده بانکی جدید فراهم شد/ شرایط صدور و اخذ چک جدید تضمین شده بانکی

  • کد خبر : 44399
  • 10 اردیبهشت 1401 - 20:45
امکان استعلام چک تضمین شده بانکی جدید فراهم شد/ شرایط صدور و اخذ چک جدید تضمین شده بانکی

امکان استعلام چک تضمین شده بانکی جدید (با شناسنامه صیادی یکتا)، از ابتدای اردیبهشت ماه برای ذی‌نفعان در تمام شعب بانک مسکن فراهم شد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از بانک مسکن – هیبنا، بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تمامی بانک‌ها مکلف هستند امکان استعلام چک تضمین شده بانکی جدید (با شناسنامه صیادی یکتا) را برای ذی‌نفعان به نحو مناسب فراهم کنند.
بر همین اساس تمامی شعب بانک مسکن از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به اخذ ودرج شناسه صیادی یکتا بر روی برگ چک‌های تضمینی و همچنین ثبت تمامی چک‌های تضمین شده صادره ازتاریخ مذکور، در سامانه پیچک بانک مرکزی قبل از تحویل به مشتریان اقدام می‌کنند.
بدیهی است با ثبت اطلاعات چک تضمین شده در سامانه پیچک بانک مرکزی و تخصیص شناسه یکتا به هر برگ چک تضمین شده بانکی، امکان استعلام اصالت چک مذکور برای گیرنده چک (ذی‌نفع) از طریق سامانه صیاد همانندچک‌های جاری اشخاص (چک‌های صیادی جدید) فراهم است.
با توجه به این که چک تضمین شده بانکی جدید دارای شناسه صیادی منحصر به فرد است، لازم است عملیات واگذاری آن در سامانه چکاوک با استفاده از شناسه یکتای مندرج در متن چک انجام پذیرد و در صورت عدم انجام این مهم چک تضمین شده از سمت سامانه چکاوک عودت داده خواهد شد. طبق این دستورالعمل شروع فرآیند نقدکردن چک‌های تضمین شده بانکی مستلزم انجام عملیات قفل کردن چک در سامانه صیاد پیچک است.
بر همین اساس واگذاری چک‌های تضمین‌ شده در وجه و به شماره حساب گیرنده (ذی‌نفع) که روی برگ چک تضمین شده، درج شده است، امکان پذیر است و هر گونه ظهرنویسی برای انتقال چک تضمین شده، فاقد اعتباراست.
همچنین واگذاری چک تضمین شده به حساب ذی‌نفع، صرفاً تا یک‌ماه پس از تاریخ صدور آن توسط بانک واگذارنده،امکان‌پذیر است و پس از مهلت یک ماهه تعیین شده، واگذاری این چک‌ها منوط به تکمیل فرم‌های مبارزه با پولشویی وبایگانی فرم مربوطه با همین عنوان است.
چنانچه متقاضی درخواست صدور چک در وجه دو یا چند نفر به صورت مشترک را داشته باشند، الزاما بایدشماره حساب مشترکی بین ذی‌نفعان نیز اعلام شود. در صورت عدم ارایه شماره حساب مشترک بین ذی‌نفعان، انجام درخواست متقاضی مستلزم صدور چند فقره چک به ازای هر ذی‌نفع و شماره حساب اعلام شده،یک فقره چک اخذ می‌شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=44399

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.