• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایرهای بایاس از ابتدای تیر ماه سال جاری

  • کد خبر : 15862
  • 08 خرداد 1400 - 22:28
افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایرهای بایاس از ابتدای تیر ماه سال جاری

به گفته رئیس انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت تایر ایران، تولیدکنندگان به دنبال رشد شدید هزینه‌های تولید در سال جاری نسبت به افزایش ۱۵ درصدی نرخ تایرهای بایاس اقدام کردند که از ابتدای تیر ماه سال جاری اجرایی خواهد شد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از خبرخودرو، محمدرضا تقی گنجی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص دلایل افزایش قیمت تایرهای بایاس اظهار داشت: افزایش قیمت تایرهای بایاس ناشی از رشد هزینه‌های تولید از ابتدای سال جاری، از جمله افزایش ۴۰ درصدی دستمزدها است و بر همین اساس، تصمیمی مبنی بر افزایش ۱۵ درصدی بهای تایرهای بایاس از سوی انجمن صنفی صنعت تایر اتخاذ شد.

وی با توجه به انباشت انواع تایر در انبار تولیدکنندگان و عوامل فروش و رکود بازار تایر، در خصوص افزایش قیمت تایرهای بایاس در ادامه گفت: با توجه به سودآوری حداکثر ۱۵ درصدی محصول تایر برای تولیدکنندگان و با توجه به اینکه فروش تایر با همین قیمت‌های کنونی نیز در بازار کاهش یافته، تولیدکنندگان به دلیل گرانی هزینه‌های تولید و حفظ سود متعلقه، ناچار از افزایش قیمت هستند.

رئیس انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت تایر ایران تصریح کرد: سرانجام بازار تایر از حالت رکود خارج خواهد شد، ضمن اینکه افزایش فروش مستلزم خالی شدن بازار از محصول تایر است.

تقی گنجی با بیان اینکه رونق بازار تایر و خروج از رکود بستگی به وضعیت بیماری کرونا دارد، گفت: علاوه بر کرونا، تحریم و بحث مذاکرات هسته‌ای، ترمز خرید از بازار را کشیده و مشتریان در انتظار کاهش نرخ ارز هستند.

وی در خصوص راهکارهای مقابله با رکود بازار پس از افزایش قیمت تایرهای بایاس گفت: صادرات یکی از راهکارهایی است که در حال حاضر بر آن متمرکز شده‌ایم تا ارتباط با مشتریان قدیمی و بازگشت به بازارهای صادراتی از سر گرفته شود.

رئیس انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت تایر ایران در خصوص ممنوعیت واردات رینگ ۱۳ تا ۱۵ گفت: لاستیک‌های ۱۳ تا ۱۵ مربوط به گروه خودروهای ایرانی پراید، پژو و سمند است که با توجه به اینکه، این تایرها سالانه ۲ میلیون حلقه مازاد بر مصرف کشور در داخل به تولید می‌رسند، واردات آن توجیهی ندارد و بر همین اساس نسبت به اخذ مجوز صادرات لاستیک‌های سایز ۱۳ تا ۱۵ اقدام شد.

تقی گنجی در خصوص مشکلات تایرسازان در تامین مواد اولیه از بورس کالا گفت: تامین مواد پتروشیمی، بیشترین چالش تولیدکنندگان در حوزه تامین مواد اولیه از بورس کالا را به خود اختصاص داده و لاستیک‌های مصنوعی با قیمت روز جهانی فروخته می‌شود.

وی با بیان اینکه تایرسازان داخلی در گذشته در خرید از بورس کالا، مشمول ۵ درصد تخفیف می‌شدند، تصریح کرد: در حال حاضر کائوچوی مصنوعی با همان قیمتی که به خریداران خارجی فروخته می‌شود، به تایرسازان داخلی نیز عرضه می‌شود که عادلانه نیست.

رئیس انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت تایر ایران در خصوص حجم مواد مصرفی تولید تایر توضیح داد: ۳۰ درصد از مواد اولیه تایر خارجی است و ۷۰ درصد مابقی آن را مواد داخلی تشکیل می‌دهد و دستمزدها نیز در تخمین بهای نهایی آن اثرگذار است. مواد اولیه داخلی و خارجی با نرخ ارز نیمایی ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان در بورس به فروش می‌رسد.

تقی گنجی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش ۱۵درصدی تایرهای بایاس در انجمن مصوب و ابلاغ شده و از ابتدای تیرماه سال جاری اجرایی خواهد شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=15862

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.