• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

افزایش دو برابری یارانه‌ها از اول دی

  • کد خبر : 33125
  • 29 آذر 1400 - 17:22
افزایش دو برابری یارانه‌ها از اول دی

معاون اقتصادی رئیس جمهور از افزایش دو برابری یارانه‌ها از اول دی ماه طبق دستور آقای رئیسی خبر داد.

محسن رضایی در گفتگو با صدا و سیما با تبیین خبر‌های خوش اقتصادی که پیشتر وعده انتشارش را داده بود، گفت: طبق لایحه بودجه قرار بود یارانه‌ها را برای سال آینده دو برابر کنیم، اما آقای رئیس جمهور تاکید کرد که افزایش یارانه‌ها برای سه ماه باقی مانده سال نیز اعمال شود.
وی افزود: مسئولان اجرایی تلاش خواهند کرد که در سه ماه باقی مانده سال نیز یارانه‌ها را دو برابر کنند و اگر این طرح به خوبی انجام شود هر خانوار ۴ نفره ۸۰۰ هزار تومان کالا و پول دریافت خواهند کرد.
رضایی گفت: البته قرار بود این طرح از آذر اجرا شود، اما به علت بروز مشکلی به دی موکول شد و طبق این طرح بن کارتی در اختیار خانوار‌ها قرار می‌گیرد که بخشی از یارانه‌ها به شکل کالا به مردم ارائه می‌شود، اما به علت این که این بن کارت آماده نشد به دی موکول شد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: خبر خوش دیگر این است که یکی از شیر‌های خلق پول بدون پشتوانه در بودجه را که آذر تحویل مجلس دادیم بستیم یعنی یکی از عواملی که پول‌های بدون پشتوانه منتشر می‌کرد فروش ارز‌های نفتی دولت به بانک مرکزی بود.

رضایی گفت: این ارز‌ها به بانک مرکزی می‌رفت و تبدیل به پایه پولی می‌شد و این پایه پولی در استخر نقدینگی کشور هفت برابر می‌شد به همین علت نقدینگی افزایش می‌یافت بدون آن که تأثیر قابل توجهی در تولید صنعت ملی داشته باشد.
وی افزود: ۵۰ سال بود که این رویه ادامه داشت یعنی از سال ۵۱ که درآمد‌های نفتی ایران چند برابر افزایش یافت این مشکل به طور جدی‌تر و وسیع تری وارد اقتصاد ملی شد و متأسفانه این شیوه غلط تا همین دولت ادامه داشت.
رضایی از نمایندگان مجلس خواست که کمک کنند تا این شیر به طور کامل بسته شود به نحوی که دولت ارز‌های نفتی را به بانک‌های کشور و بانک ملی بفروشد و همین پولی که اکنون موجود است جابجا شود تا دیگر پول بدون پشتوانه که تأثیری در تولید ملی ندارد خلق نشود.

اختصاص بودجه برای ۱۰ مگاپروژه در لایحه بودجه ۱۴۰۱
معاون اقتصادی رئیس جمهور از اختصاص بودجه برای اجرای ۱۰ مگاپروژه در کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبر داد.
محسن رضایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما با تبیین خبر‌های خوش اقتصادی که پیشتر وعده انتشارش را داده بود، گفت: دولت‌های گذشته برای پیشرفت کشور شعار می‌دادند و زحمت هم می‌کشیدند، اما بودجه کافی اختصاص نمی‌دادند، اما در دولت سیزدهم نخستین بار برای پیشرفت کشور بودجه جداگانه اختصاص داده شد.
وی افزود: این بودجه برای اجرای طرح‌های مربوط به کسب و کار‌های کوچک و بزرگ و اجرای ۱۰ طرح کلان ملی تخصیص داده شد که جزئیات این طرح‌ها را به موقعش اعلام خواهیم کرد.
رضایی آغاز روند مذاکرات هسته‌ای پس از چند ماه وقفه را از دیگر خبر‌های خوب دانست و گفت: در این مذکرات پیشرفت‌های خوبی داشتیم البته مذاکرات ادامه دارد و ما جدی هستیم.
معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: البته ما اقتصاد کشور را شرطی نمی‌کنیم و به مذاکرات گره نمی‌زنیم؛ ایران منطقی دارد که براساس آن در برنامه انرژی هسته‌ای در پی ساخت بمب اتم نیستیم، اما انرژی صلح آمیز هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانیم به همین علت در مذاکرات جدی هستیم و به آن ادامه می‌دهیم.

ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی زمینه ساز رانت و قاچاق
معاون اقتصادی رئیس جمهور اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در دولت قبل را دارای حداقل ۱۰ آسیب به ویژه ایجاد رانت و قاچاق دانست.
محسن رضایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما با تبیین آثار و پیامد‌های اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در عرصه اقتصادی گفت: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی زمانی که دلار‌های زیادی داشتیم و قیمت بازاری ارز زیر ۱۰ هزار تومان بود، به وجود آمد.
وی افزود: هر چه جلوتر آمدیم، قیمت بازار ارز اعم از نیمایی و بازار آزاد بالاتر رفت و فاصله میان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی با بازار‌های اصلی بیشتر شد.
رضایی گفت: قرار بود که تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به این هدف برسد که مواد غذایی لازم را برای مردم با قیمت پایین تأمین کند، اما طبق اطلاعات مرکز ملی آمار قیمت مواد غذایی که سال گذشته با ارز ترجیحی خریداری شد ۱۶۱ درصد افزایش یافت پس ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نتوانست قیمت کالا‌ها را پایین بیاورد.
وی افزود: اکنون ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای خرید مواد غذایی اعم از مرغ، گوشت، تخم مرغ و نهاده‌های دامی پرداخت می‌شود، اما چرا قیمت این کالا‌ها بالاتر می‌رود؟
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: پس معلوم است که اینجا اتفاقی افتاده و آن اتفاق تبدیل ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به رانت است، به این نحو که دولت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌دهد، اما کالا‌ها با دلار ۲۰ و چند هزار تومانی به دست مردم می‌رسد که این فساد است.
رضایی گفت: این موضوع از یک سو سبب از بین رفتن بیت المال می‌شود و از سوی دیگر مردم از این سیاست بهره مند نمی‌شوند.
وی افزایش قاچاق کالا را از دیگر پیامد‌های تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برشمرد و افزود: با اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مواد و نهاده‌هایی که با این ارز خریداری شده است به ۱۵ کشور همسایه قاچاق می‌شود، چون سود کلانی در آن وجود دارد.
رضایی اضافه کرد: به جای آن که این ارز تبدیل به خوراک ارزان قیمت و عرضه آن به مردم شود، از کشور خارج می‌شود.
معاون رئیس جمهور گفت: پس ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اولاً اثر یارانه‌ای نداشته، دوم این که تبدیل به رانت شده است و دیگر آن که از کشور قاچاق می‌شود.
رضایی افزود: علاوه بر این ها، چون پارسال خشکسالی بود قیمت نهاده‌ها در دنیا سه چهار برابر شد، مثلاً سال گذشته در کشورمان حدود ۱۰ میلیارد دلار و امسال تاکنون ۱۳ و ۶ دهم میلیارد دلار برای تأمین این نهاده‌ها هزینه کردیم. اگر تا پایان سال اختصاص همین ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بخواهد ادامه یابد، ۳ میلیارد دلار دیگر باید برای تأمین نهاده‌های دامی هزینه کنیم، اما از کجا باید بیاوریم؟.
رضایی تصریح کرد: آیا باید این پول را از بودجه بازنشسته‌ها یا کارمندان دولت بپردازیم و آن را به قاچاق و رانت تبدیل کنیم؟ بعد دولت باید پول چاپ کند؟ این گونه پایه پولی بالا می‌رود و تورم ایجاد می‌شود کجای دنیا چنین بی عقلی می‌کنند؟
معاون رئیس جمهور گفت: ما شمارش کردیم که با تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حداقل ۱۰ آسیب ایجاد می‌شود که این‌ها را باید در نظر گرفت البته ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را حتماً باید برای خرید گندم و دارو در نظر گرفت که تا پایان سال آن را حفظ می‌کنیم.
رضایی افزود: البته این ارز برای همه کالا‌ها تا پایان آذر وجود داشت و اکنون بحث می‌شود که با این پدیده چه کنیم و آیا مصلحت است که با پول بازنشسته‌ها و حقوق کارکنان آن را تأمین کنیم؟
وی تاکید کرد: باید فکری اساسی برای این موضوع بکنیم که البته تصمیماتی در این خصوص در ستاد ویژه‌ای گرفته شده که در حال پیگیری آن هستیم و در سه ماه باقی مانده سال اجرا می‌شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=33125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.